Een klinkende oproep om de octopusteelt in het Europees Parlement te verbieden

Het evenement, mede georganiseerd door EP-leden Anja Hazekamp en Emma Fourreau, benadrukte de groeiende politieke en publieke bezorgdheid over de risico’s die aan deze opkomende industrie verbonden zijn. Deelnemers met verschillende politieke, wetenschappelijke en maatschappelijke achtergronden maakten duidelijk dat de octopusteelt ernstige risico’s met zich meebrengt voor het dierenwelzijn, mariene ecosystemen en duurzame voedselsystemen.

Belangrijkste conclusies:

• Octopussen zijn zeer bewuste, intelligente en solitaire dieren – intensieve landbouw is fundamenteel onverenigbaar met hun welzijn;
  • Het kweken van vleesetende dieren zoals octopussen vergroot de druk op de wilde vispopulaties het produceren van voedsel voor de aquacultuur ondermijnt de mariene biodiversiteit en is in strijd met de duurzaamheidsdoelstellingen van de EU, waaronder het Oceaanpact en de verplichtingen in de strategische aquacultuurrichtlijnen van de EU;
  • Er bestaat geen humane manier om octopussen te kweken en te slachten; het toestaan ​​van industriële landbouw zou het lijden institutionaliseren;
  • Er zijn duidelijke juridische routes voor de Europese Commissie om de octopusteelt te verbieden op basis van de gevolgen voor het milieu, de risico’s voor de volksgezondheid en zorgen over het dierenwelzijn.

Bij het evenement was ook een jonge octopusactivist aanwezig Lily Niederhofer dringend een beroep op de Europese wetgevers om Compassion in World Farming te ondertekenen mondiale belofte om de octopusteelt te stoppen voordat deze opduikt en een volledig verbod op deze praktijk in te voeren.

Het Spaanse parlementslid Jorge Pueyo en María González Lacabex van INTERCIDS spraken over hun werk ter ondersteuning van een juridisch initiatief om de octopusteelt in Spanje eerder dit jaar te verbieden, wat als wetsvoorstel is geregistreerd in het Spaanse parlement.

Eko steunde het evenement en, samen met WijMovevertegenwoordigde de stemmen van meer dan 200.000 burgers die de leden van het Europees Parlement opriepen om nieuwe EU-wetgeving in te voeren die de octopusteelt verbiedt, waarbij formeel de handtekeningen werden afgeleverd.

Het kweken van octopussen moet in Europa verboden worden. Het is een schadelijke en onnodige praktijk die miljarden bewuste dieren bedreigt en extra druk uitoefent op de toch al kwetsbare mariene ecosystemen. Als lid van de Commissie visserij in het Europees Parlement blijf ik mij inzetten voor de strijd voor het welzijn van waterdieren en de bescherming van onze oceaan.

Emma Fourreau, Europarlementariër (links, Frankrijk)

Als coördinator van de Groenen-fractie in de PECH-commissie van het Europees Parlement zet ik mij in voor het bevorderen van de duurzame ontwikkeling van de aquacultuur in de EU, inclusief het bevorderen van praktijken die niet afhankelijk zijn van wilde vis als voedselbron. Om deze reden zal ik pleiten voor een preventief EU-verbod op de octopusteelt, gezien de onaanvaardbare risico’s voor het dierenwelzijn en voor het milieu die deze praktijk zou kunnen opleveren als deze het levenslicht zou zien.

Isabella Lövin, Europarlementariër (Groenen, Zweden)

Sprekers waren onder meer EP-leden Emma Fourreau en Isabella Lövin, Jennifer Jacquet (hoogleraar Milieuwetenschappen en Beleid aan de Universiteit van Miami), dr. Elena Lara (Senior Research & Policy Advisor bij Compassion in World Farming), Juliette Robert (advocaat bij Baldon Avocats), María González Lacabex (advocaat bij INTERCIDS), Jorge Pueyo (lid van het Congress of Deputies in Spanje), Tobias Troll (Marine Policy Directeur bij Seas at Risk) en Lily Niederhofer. Het evenement werd gemodereerd door Jack Parrock.