65.000 kuikens per dag vergast of levend verpletterd in België

De kuikens zijn op schokkende wijze vermoordzoals in een vermalingsmachine worden gegooid die ze verplettert, of vergast worden tot de dood massaal.

Volgens het Belgische ministerie van Binnenlandse Zaken is slechts één op de drie Belgische consumenten op de hoogte van deze praktijk. een onderzoek van GAIAdie burgers vraagt ​​om deel te nemen aan een audio petitie om op te roepen tot een einde aan deze praktijk.

In de petitie wordt aan burgers gevraagd om zichzelf op te nemen terwijl ze kraaien als een haan. Zo willen ze hun verontwaardiging uiten over deze wrede praktijk en oproepen tot een respectvollere behandeling van kippen.

De opnames worden samengevoegd tot een krachtige boodschap voor de wetgevers.

Er bestaan ​​alternatieven

In-ovo sexing stelt producenten in staat om het geslacht van het kuiken in het ei te bepalen voor de geboorte, wat sortering mogelijk maakt voordat het embryo vatbaar wordt. Deze techniek wordt al gebruikt in sommige Belgische broederijen. Landen als Duitsland en Frankrijk hebben al stappen ondernomen om het afmaken van kuikens af te schaffen en in plaats daarvan over te stappen op deze technologie.

Uit het onderzoek van GAIA blijkt dat 82% van de Belgen vindt dat supermarkten hun voorraden alleen moeten betrekken van producenten die geen kuikens ruimen. Ook blijkt dat 82% van de Belgen bereid is om 2 eurocent meer te betalen voor elk ei van zo’n producent. Bovendien is meer dan de helft van de Belgen bereid om van merk te veranderen en over te stappen naar een respectvollere supermarkt, die eieren aanbiedt zonder vermaling of gasvorming.

Laat een oproep achter om de kuikens te redden

De audio petitie zal door twaalf grote steden in België trekken en burgers oproepen om hun noodkreet op sociale media te delen om zo het bewustzijn van de mensen in hun omgeving te vergroten.

Supermarkten blijven eieren verkopen van kippen waarvan de kuikens na de geboorte wreed worden vergast of levend worden verpletterd. Er bestaan ​​echter effectieve technologieën om dit bloedbad te voorkomen. Het is dus hoog tijd dat ze hun verantwoordelijkheid nemen en tegelijkertijd tegemoetkomen aan de wensen van de overgrote meerderheid van de Belgische consumenten.

Sébastien De Jonge, operationeel directeur, GAIA