Ontsteking bij evenwichtsorgaan

Gestart door Joske, juni 27, 2006, 14:33:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joske

Onze Kiwi was afgelopen zondag in eens heel stil. Ze zat op haar stokje en af en toe begon haar lijfje te trillen, en dan trok ze haar staart helemaal onder zich. Bij zo'n aanval viel ze dan ook meteen naar beneden. Onder in de kooi zat ze heel treurig en was niet bang voor handen. Je kon haar zo oppakken en aaien, terwijl ze dat nooit wil. Kiwi was niet echt een tennisballetje, ze was juist heel slank en had een strak verenpak. Als ze wel op haar stokje zat dan had ze haar oogjes dicht en zat heel laag op allebei de pootjes.

Omdat we het echt niet vertrouwden zijn we meteen naar de weekenddienst geweest. De dierenarts vermoedde een ontsteking aan het evenwichtsorgaan (vlak bij de oortjes) die waarschijnlijk een gevolg was van een verkoudheid. We kregen antibioticadruppels mee in een spuitje, die we haar 3 dagen moesten geven. Verder moesten we erop letten dat ze voldoende vocht binnen kreeg, ook met een spuitje. En als ze niet at moesten we haar suikerwater of water met honing geven zodat ze energie bleef houden.

Dat voeren en medicijn geven bleek een lastige klus. Al snel knapte mevrouw namelijk op, waardoor ze weer fitter werd en hard kon bijten. Maar omdat het voor haar eigen bestwil was hebben we het doorgezet. Het gaat nu al een stuk beter. Ze eet lekker van de trosgierst en fruit die we haar geven. Morgen nog een dag antibiotica en dan gaan we haar terugzetten bij haar vriendje Gigi.

Ik vertel dit verhaal omdat mensen misschien de symptomen herkennen. Besef allemaal dat het echt het verstandigst is om direct naar de dierenarts te gaan. Wij zijn zo blij dat we dat gedaan hebben en niet even hebben afgewacht. Hopelijk komt Kiwi er helemaal bovenop!

Groetjes Joske

kaboutertjes


Wat een verstandige beslissing, en fijn dat kiwi er weer bovenopkomt.
De meeste parkietjes boffen toch maar met hun baasjes.

Groetjes Sylvia, Nanoe en Dippie

Josephine

Wat fijn dat het inmiddels weer goed gaat met Kiwi.

Goed dat je meteen naar de dierenarts geweest bent!

Groetjes Josephine

Joske

Het is inmiddels ruim een week geleden dat we de dierenarts bezochten. Na de antibioticakuur leek het zoals ik al schreef beter te gaan. Donderdagavond hebben we Kiwi terug gezet bij haar mannetje Gigi. Vanaf vrijdag is het weer mis. Kiwi laat letterlijk haar kop hangen. :(

Ik heb een foto toegevoegd. Zo zit ze 80% van de tijd, met haar hoofdje helemaal naar beneden en iets naar links. Ze kan haar koppie wel recht houden (bijvoorbeeld tijdens het eten) en ook naar rechts gaat (ze zat net te slapen met haar kop rechtsom in de veren).

Als ze langs de tralies klautert heeft ze echter een kleine afwijking naar links. Gister hebben we haar uit de kooi gehaald en dat ging zonder al te veel moeite (ze is niet tam). Ze beet niet, terwijl ze normaal niks van mensenhanden moet hebben. Toen we haar op de tafel zette liep ze rondjes, weer met haar koppie naar beneden. De dierenarts constateerde toen een ontsteking in het hoofdje. Waarbij ze zei dat ze hoopte dat er geen hersenbeschadiging aan over gehouden zou zijn.

Kiwi ziet er verder niet ziek uit. Ze zit niet bol, maar is mooi strak. Ze laat zich kroelen door Gigi en ze eet gewoon. Of ze drinkt weten we niet, we zitten geen 12 uur per dag naast de kooi. Ze speelt en tjielpt alleen niet meer, terwijl ze dat normaal wel doet.

Herkend iemand dit en wat is verstandig om te doen? :(

[verwijderd door de beheerder]

Sonja

Hoi Joske,

Ik weet helaas niet wat er nu aan de hand is met Kiwi. :(

Wel lijkt het me verstandig om terug naar de dierenarts te gaan. Misschien is een langere antibiotica-kuur nodig? Dit omdat Kiwi in eerste instantie, kort na de toegediende antibiotica, leek op te knappen.

Ik hoop van harte voor jou en Kiwi, dat ze toch weer op gaat knappen.

Hou je ons op de hoogte?

Veel sterkte en beterschap voor Kiwi.

Groetjes, Sonja.

Ingrid

Och die arme Kiwi  :(. Ik sluit mij aan bij Sonja, terug naar de dierenarts.
Hopelijk gaat Kiwi opknappen, vind het wel een zielig gezicht, zo met dr koppie naar beneden.

Heel veel sterkte en beterschap!

Joske

Nou, vanavond naar de dierenarts. Ik maak me zorgen! :-[

Ze lijkt geen pijn te hebben, maar zit soms met haar koppie heen en weer te wiegen. Tijdens zo'n "aanval" valt ze van de stok. Soms zelfs achterover. Eenmaal op de grond beland, eet ze wat van het trosgierst dat er ligt en klimt weer naar boven.

Dat koppie is echt ondersteboven vaak. Je krijgt er gewoon nekpijn van als je er naar kijkt.

Ik hou jullie op de hoogte. :(

missie_go

 :'( wat een zielige foto, ik heb er geen woordenvoor:'(

ik hoop echt dat hij weer beter wordt :(

ik leef met je mee :(
ik hoop dat hij/zij(?) er snel weer boven op komt..

heeel veeel sterkte aan jullie allebij ;)

marretje

Ik hoop voor jullie dat het meevalt maar het is inderdaad erg zielig om te zien. Ik hoop ook dat ze weten wat er aan de hand is. Veel sterkte toegewenst.

Joske

Nou, goed nieuws en slecht nieuws. ???

Het goede nieuws is dat Kiwi zich niet ziek voelt en geen pijn heeft. Een parkietje heeft (net als alle dieren) twee evenwichtsorganen. Een van de twee is ontstoken - nog steeds - vandaar dat ze haar koppie niet recht meer kan houden. We hebben wederom een antibioticakuur, waar ze hopelijk net als bij de vorige van op knapt. Zo'n ontsteking komt vaker voor, ook bij andere diertjes (knaagdiertjes). Symptomen zijn inderdaad een hangende kop, geen orientatievermogen, "dronken" lopen of klauteren, rondjes draaien, van de stok naar beneden vallen etc.

Het slechte nieuws is dat er slechts 50% kans is dat de antibioticakuur aanslaat. Het kan heel goed dat ze dit de rest van haar leven blijft houden. Ze kan in principe een normaal leven leiden, maar door afwijking kan ze zichzelf wel bezeren en zal dus een aangepaste kooi moeten hebben.

Berry is op het moment een kooi aan het timmeren die "Kiwi-proof" is. 20 cm hoog, 60 lang en 20 diep, geen stokken erin, drie kanten lichtdicht en een lange kant met gaas. Ze mag maar van een kant licht krijgen zodat ze niet helemaal verward heen en weer gaan waggelen. In de kant met gaas kunnen we een voerbakje en waterbakje hangen. Stress mag ze absoluut niet hebben, daardoor is het de vorige keer misgegaan (toen hebben we haar na een kleine week al terug bij meneer Gigi gezet). Dus geen lawaai, geen grote lichtveranderingen en constante temperatuur.

We moeten er voorlopig maar het beste van maken. Hopen dat de antibioticakuur aanslaat. We hebben besloten haar in ieder geval de komende maand apart te houden, of ze nou na een week al beter is of niet. Vogeltjes verbergen volgens mij heel goed dat ze nog ziek zijn.

:( Wat een gedoe allemaal. Het zieligste van alles, Gigi en Kiwi zijn van elkaar gescheiden nu. Soms als de deuren open staan (zij zit boven en hij beneden) dan roepen ze elkaar. Zo zielig. Ik hoop dat we ze heel snel weer samen kunnen zetten.

Sonja

Hoi Joske,

Wat moeilijk moet dit zijn, voor Kiwi en voor jou. :(

Maar: blijf moed houden hoor! Kiwi heeft tenslotte al laten zien dat ze een heel dapper parkietje is en dat, samen met de antibioticakuur en jouw goede zorgen, zal er hopelijk toch voor gaan zorgen dat ze weer beter gaat worden.

Een van mijn konijnen heeft in het verleden ooit ook iets dergelijks gehad, ze hield haar kop scheef en viel telkens om. Ik heb haar toen een behoorlijke lange tijd antibiotica toe moeten dienen maarrrr.....ze is wel weer helemaal beter geworden daardoor.

Een konijntje is natuurlijk wel iets anders dan een klein grasparkietje, maar geef toch de moed niet op hoor. Ik blijf met je meeduimen dat het weer goed komt met Kiwi.

Ik wens je heel veel sterkte toe en heel veel beterschap voor Kiwi.

Groetjes, Sonja.

Joske

Update:

Weinig verbetering (kopje hangt iets minder, maar ze klimt nog steeds hele rare rondjes en scharrelt verward op de grond) en haar neusje is ontzettend bleek. Heel licht beige...

:(

Joske

Iemand ervaring met bleke neusdopjes?

Safrena

hey joske

Een neusdop van een popje kan veranderen van bruin naar beige tot wit

Dit komt door de hormonen Na een paar weken moet deze weer bruin zien zoniet is he tmogelijk dat je popje vitamine tekort heeft

vele groetjes

Joske

Een update, deze keer niet zo'n leuke.

Vorige week hebben Berry en ik besloten Kiwi in te laten slapen. Nadat ons meisje 2 weken absolute rust had gehad (zachte muziek overdag en alleen contact met de mensen die haar 1 keer per dag voerden), was het eigenlijk alleen verslechtert. Kiwi had haar hoofdje constant naar beneden hangen, trilde, viel van haar stok, kon niet meer vliegen. Als ze op haar rug lag was het echt hopeloos: kon zelf niet meer overeind komen.

Dat was voor ons het moment te beslissen haar uit haar lijden te verlossen. De hele situatie verslechterde alleen maar, er waren geen sprankjes hoop meer. Kiwi kon onmogelijk nog een parkietwaardig bestaan leiden.

Het inslapen was echt heel droevig. Ze zei nog een keer "piep" (het eerste geluidje dat we weer sinds tijden van haar hoorden) toen een hele dikke spuit haar buikje ingestoken werd. Het gif werkte bijna direct, wat ook duidt op een erg verzwakt lijfje.

Kiwi ligt nu naast Pino, ons vorige parkietje. Bijgevoegd de laatste foto van Kiwi.

[verwijderd door de beheerder]

marretje

Veel sterkte met het verlies van Kiwi.  :(

Ingrid

Och Joske, wat verdrietig dat Kiwi het niet heeft mogen overwinnen. Wel goed dat jullie de beslissing hebben genomen Kiwi in te laten slapen, hoe moeilijk dat ook is, het is ook een teken van echte dierenliefde!! Wanneer het vogeltje geen parkietwaardig leventje meer kan hebben, dan is inslapen het beste. Ik wens jullie veel sterkte met het verlies van jullie overigens prachtige Kiwi.

Sara

Wat spijtig dat het toch verslechterd was met Kiwi, :(
maar ik denk dat het 'n goede keuze was haar in te laten slapen.
Ze moest immers erg veel lijden en nu hoeft ze geen pijn meer te hebben.
Ik wil je ook heel erg veel sterkte wensen met dit verlies.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

Idske

Hee,

Wat ontzettend verdrietig zeg, heb het topic gevolgd en zit met een prop in de keel... :(

Ik wil jullie heel veel sterkte wensen met het verlies van Kiwi.

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Sonja

Hoi Joske,

Wat vind ik dit nu ontzettend verdrietig om te lezen, dat die arme, dappere Kiwi het toch niet heeft mogen halen. :(
Dat jullie haar verder lijden hebben bespaard, laat zien hoeveel jullie van haar hielden.

Heel erg veel sterkte met het verlies van jullie lieve Kiwi.

Groetjes, Sonja.