Waaraan kan mijn grasparkietje overleden zijn?

Gestart door caracamel, april 24, 2007, 01:38:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

caracamel

Beste mensen,
Ik ben totaal nieuw hier en ik zit erg met vragen,
Mijn grasparkiet is zaterdagnacht om 5 uur overleden Ik heb hem gekocht in juny 2000 en de man van die dierenwinkel zei dat hij een paar maanden was Het was een albino, wit met rode oogjes Hij was altijd zooo lief als ik bij zijn kooi kwam dan sprong hij van blijdschap heen en weer en zo noemde ik hem ''kiekeboe'' waar hij later ook op reageerde Als ik nieste ''nieste'' hij door middel van fluiten mee dus deed ik dat soms ook omdat hij dat leuk vond Al met al een lief vogeltje Ik gaf hem altijd ''fit ami' parkieten zaad, het was een kieskeurige vogel ander voer wilde hij niet en ook bv snoepstaafje at hij niet, wel soms stukjes appel
(trosgierst at hij ook niet) Vorig jaar april heb ik een andere kooi gekocht van 58 cm breed omdat hij niet zo los vloog Met schommeltje en speeltjes erin
Vorige week maandag zag ik dat hij op zijn stokje wat zat te ''klapperen'' (veren waren niet glad) en ik keek verder in de kooi naar bv zijn ontlasting maar dat zag er normaal uit (alleen op 1 stokje zag ik wat vloeibaar;groenig voor de rest niks) Ik heb de dierenarts gebeld en hij zei krachtvoer te geven Ik heb dat gelijk gehaald en de dagen erna leek het echt of hij beter werd, hij floot en at goed (dat eten deed hij zoizo wel) en ook ''nieste'' hij met me mee Wel zat hij nog wel iets met zijn veren uit maar alles leek verder goed te gaan: zo te zien naar de betere hand Wel viel het me op dat hij veel met zijn schommeltje kroelde (hij ging tegen het schommeltje aanslapen wat hij normaal nooit deed)
Zaterdag avond om 11 uur zag ik opeens dat hij niet op zijn stokjes zat en dus ik kijken en zat hij op de bodem helemaal ineen Ik helemaal in paniek want er was weinig leven in en hij piepte zachtjes steeds en ik zag dat hij heel raar over de bodem liep/kroop (alsof hij dronken was) met zijn vleugels en alles klapperen Ik wilde hem aaien maar toen begon hij hard te kwetteren en erna probeerde hij via de tralies omhoog te klimmen maar hij viel naar beneden (geen kracht meer) en over de bodem spartelen (ik vond het te erg om naar te kijken maar wilde hem niet in de steek laten) Hij viel op zijn rugje en kon niet meer omdraaien en dat heb ik gedaan anders was hij zo overleden en ik heb hem naast me op bed gezet met de kooi en tegen hem gepraat(of hij dat gehoord heeft weet ik niet maar ik wilde laten merken dat hij niet alleen was, ik hòop dat hij het gehoord heb) en hij lag later in een hoek van de kooi en alleen nog ademhalen en om 5 uur s'nachts dood Ik was erbij naast hem en heb het gezien Ik vind het vreselijk! Ik dacht dat hij beter werd juist Hij at goed ook tot op de laatste dag
Ik voel me nu heeeel schuldig want ik denk nu ''had ik maar een vogelarts gebeld'' Ik heb vandaag van alles afgebeld en gemailt maar niemand kan het echt zeggen Hij is 7 geworden en ik heb hem zondag begraven achter me flat bij de paasboom die ik zelf heb geplant (of dat een goed idee was weet ik niet want als ik over me balkon heen kijk dan 1 meter naar beneden ligt hij)
En ik mis hem heel erg en ik voel me zoo schuldig Ook de laatste tijd had ik wat prive problemen en dan denk ik ''minder aandacht gegeven'' maar ik was wel veel thuis
Sommige mensen zeggen dan ''overdrijf niet zo'' of ''koop een andere vogel'' ''doe niet zo overgevoelig'' maar ik hield er wel van! ik snap die mensen niet!
Een kweker zei vanavond dat voor een albino vogel dat normaal is die leeftijd omdat albino vogels zwakker zijn: is dit juist??
ik snap niet dat hij nog normaal at tot aan de laatste dag: dan zou je zeggen een zieke vogel die eet toch niet meer? en het leek dat hij beter werd en hij kwetterde nog de laatste dagen als ik in zijn buurt was en bv ''nieste''
Nu las ik op het forum over kooien en het bladderen van de tralies..sinds ik die nieuwe kooi heb een jaar zag ik wel dat het wat aan het bladderen was en vaak stukjes ervan Was dat de oorzaak?
Ik heb de kooi schoon gemaakt en net de stukjes ontlasting van de vogel in n zakje gedaan en ga er toch mee naar dierenarts want mischien dat hij toch iets eraan kan zien? of moet ik dan echt naar een vogelarts?
Wat is wel weet is dat ik als ik nog eens een parkiet weer neem dat ik gelijk naar een vogelarts gaat (daarom voel ik me nu zo schuldig)
Ik vraag me zoooo af wat het nu geweest kan zijn En is het echt zo dat albino vogeltjes zwakker zijn en dan 7 jaar best al oud is?





Cropje

Welkom op het forum caracamel.

Allereerst: sterkte met het verlies van je parkietje.

Citaat van: caracamel op april 24, 2007, 01:38:51
Sommige mensen zeggen dan ''overdrijf niet zo'' of ''koop een andere vogel'' ''doe niet zo overgevoelig'' maar ik hield er wel van! ik snap die mensen niet!


Natuurlijk hield je van hem! Zeker na zoveel jaar! Dat kan ik me helemaal voorstellen hoor!

Je vraagt waaraan je parkietje overleden is, maar dat is heel moeilijk te zeggen. Plotseling bol gaan zitten, over de bodem kruipen, in een hoekje gaan zitten, omhoog klimmen maar geen kracht meer hebben, dat zijn allemaal symptomen die ze bij elke ziekte kunnen hebben, niet  alleen bij 1 specifieke ziekte.

In ieder geval moet je nog weten dat parkietjes eigenlijk prooidieren zijn. Ze moeten er dus voor zorgen dat ze niet opvallen, zeker niet als ze ziek zijn, dan zijn ze een makkelijkere prooi. Dus verbergen ze hun ziekte zo lang mogelijk. Op het moment dat jij merkt dat een vogeltje ziek is, is hij al echt goed ziek. Het is goed dat je de dierenarts hebt gebeld. Beetje vreemd dat die alleen krachtvoer geven zei, maar goed. Voor de volgende keer: als je niet binnen een dag ofzo ziet dat hij stopt met bol zitten, gewoon nog een keer bellen, of heen gaan en zoals je zelf al zegt, een vogelarts is nog beter! Maar goed dat is gepraat achteraf, daar heb je alleen wat aan als je van plan bent in de toekomst een nieuw vriendje in huis te nemen...

Verder is het inderdaad zo dat de meeste albinootjes wat zwakker zijn (er zijn natuurlijk uitzonderingen), albino's zijn eigenlijk een beetje een 'genetisch foutje' als ik dat zo mag noemen, ik hoop niet dat ik daar iemand mee beledig, want dat maakt ze er niet minder lief op.

Nogmaals caracamel, heel veel sterkte met het verlies van je parkietje (hoe heette hij eigenlijk?)

lief-hebber

Hallo Carcamel.

Welkom op het forum, en waarschijnlijk krijg je dankzij het feit dat je op het forum zit wel wat meer duidelijkheid over wat er gebeurd is de laatste uren met je parkietje.   :(
Ik zeg niet dat je de oorzaak zal vinden, want die kans acht ik vrij klein.

Wel is waar wat ze beweren over Albino's, deze zijn inderdaad wat zwakker.
Maar ik twijfel wel aan het verhaal dat ze maar half de leeftijd worden dan van een gewone parkiet.   :o

En de rede dat ze begon te krijzen dat je haar op wilde pakken kan ik ook zeer waarschijnlijk wel verklaren.
Ik denk als ik alles zo lees dat jou parkietje erg veel pijn had, en de manier waarop
jou parkietje reageerde is om zichzelf te beschermen dat ze niet nog meer pijn krijgt.   :'(         >:(
Oftewel ze geeft eigenlijk aan dat ze niet opgepakt wenst te worden. 

Ik hoop dat ik je met deze antwoorden een klein beetje geholpen heb, en ook de pijn een beetje heb verzacht.     :-\

Heel veel sterkte met het verlies.
Groetjes lief-hebber.

Mars

Hallo Caracamel,

Verdrietig om je parkietje zo te zien lijden de laatste uurtjes, dat is echt vreselijk. Helaas kunnen we je niet vertellen waardoor je parkietje overleden is. Albino's zullen van nature al wat zwakker zijn en helaas vindt er veel inteelt plaats onder parkietjes en juist onder albino's om maar zo veel mogelijk albinootjes te kweken. Hierdoor worden ze nog zwakker.

Ik wens je veel sterkte met het verwerken van je verlies. We leven met je mee. Mocht je ooit een nieuw parkieje kopen, dan hoop ik dat je weer eens een kijkje komt nemen op het forum. Voor nu... heel veel sterkte, geef het een plekje en kijk af en toe eens naar die mooie boom en denk dan met een glimlach aan alle mooie herinneringen die je hebt aan je schatje.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Safrena

Hey caracamel

Welkom op het forum.

Allereerst heel veel sterkte met het verlies van je parkietje.

Een albino is zeker niet zwakker dan andere parkietjes, het enige verschil met andere parkietjes is dat de albino zijn kleurpigment niet heeft, maar daarom is het parkietje niet zwakker dan andere parkietjes

Waaran je parkietje overleden is, dat is heel moeilijk te zeggen. Het kan een infectie aan maag en darmen zijn, maar het kan ook iets heel anders zijn. Om dat te weten, was het beter geweest om een autopsie te laten doen.
Als je de onlasting naar de vogelarts doet, zorg dan wel dat deze niet hard en uitgedroogd  is, want daar kunnen ze niks meer mee doen :-\

Heel veel sterkte met het verlies

vele groetjes

Moppers

He wat naar zeg! Ik kan me voorstellen dat je er helemaal ondersteboven van bent.

Je moet je niet schuldig voelen over zijn dood. Je krijgt hem er niet terug mee, en je bezorgt jezelf een rotgevoel. Denk liever aan wat je hem in al die jaren wél hebt kunnen geven, hoe hij het naar zijn zin had bij jou. Denk aan hoe leuk hij het vond om met jou te communiceren. Ook al heb je hem niet kunnen redden van de dood, je hebt hem wel een leuk leven gegeven. Jullie hebben veel plezier aan elkaar beleefd.

Als je nog twijfelt of je met de ontlasting naar een gewone dierenarts of beter naar een vogelarts kan gaan, bel dan even je dierenarts op. Je kan dan vragen of hij/zij iets kan met de ontlasting, of dat je beter naar een vogelarts kan gaan. Zo voorkom je dat je voor niks bij je dierenarts op de stoep staat.

Ik wens je heel veel sterkte.

Cropje

Citaat van: Safrena op april 24, 2007, 10:40:33
Een albino is zeker niet zwakker dan andere parkietjes, het enige verschil met andere parkietjes is dat de albino zijn kleurpigment niet heeft, maar daarom is het parkietje niet zwakker dan andere parkietjes

Dit klopt niet helemaal. De albino heeft inderdaad geen kleurpigment. Dat komt doordat er een genetisch 'foutje' in zijn DNA zit. Dit 'foutje' kun je zien aan het uiterlijk van de parkiet, echter, het 'foutje' komt ook van binnen tot uiting, dat zie je niet, maar heeft wel tot gevolg dat het diertje over het algemeen zwakker is dan 'gewone' parkieten. Dit geldt trouwens niet alleen voor parkieten hoor. Hieronder een citaat en een link over een albino egel De uitspraak is gedaan door Groningse bioloog Jan Doevendans.

De witte kleur komt echter voort uit een genafwijking, die albino's vaak ook zwakker maakt. "De meeste komen al niet eens levend ter wereld." http://diereninhetnieuws.web-log.nl/diereninhetnieuws/2005/09/zeldzame_albino.html

caracamel

#7
Bedankt voor jullie reacties heel erg aardig!
Cropje vraagt hoe mijn parkiet heette Mijn parkiet heette ''kiekeboe'' omdat toen ik hem pas had dan ging ik naar zijn kooi en dan was t soort van ''verstoppertje'' spelen: hij ging dan naar het ene stokje en dan zei ik ''zoo kiekeboe!'' (ook met n bepaalde klank) en dan begon hij hard te kwetteren en ging naar het andere stokje en ik weer ''kiekeboe'' en zo is dat gekomen als ik de kamer inkwam sochtends dan floot hij gelijk en riep ik ''kiekeboes'' en dan hij blij terug reageren
Ik las gisteren op internet verschillenden leeftijden op sites..op de ene site staat dat ene parkiet 10 tot 15 gemiddeld kan worden (wat ik ook dacht) en op een andere site staat dat mensen dat vaak denken maar een grafiek erbij van 40% van de mensen denken dat een parkiet 10 tot 15 jr word maar 18% heeft het goed want een parkiet word gemiddeld 7 a 8 jaar
En ik een kweker gebeld hier waar ik woon en met hem heeeel lang gepraat (was aardige man ook) en hij zei dat kiekeboe toch wel een aardige leeftijd had bereikt..ook omdat hij een albino was..
(en omdat ik hem uit de dierenzaak had is het niet echt helemaal zeker of hij wel een paar maanden was toen ik hem kocht) Hij adviseerde me ook echt bij een kweker te kopen dan heeft hij een ringetje met jaartal erop als ik ooit een andere parkiet neem Maar dan voel ik me ook weer schuldig want deze vogel is toch niet vervangbaar
Het is inderdaad zo dat het vreselijk is als je een vogel ziet doodgaan(en machteloos voel je je ook want je kan niks doen)..je hoort wel eens van mensen dat ze hun vogel bv de volgende dag dood treffen in hun kooi en dan denk ik nu ''maar dat beestje heeft dat wel een aantal uren echt heel moeilijk gehad
Aan de ene kant ben ik dan wel ''blij'' dat ik tot het laatst bij hem was..
Het was niet zo dat hij maandag al op de grond zat en bol (dag dat ik zag dat hij niet in orde was) maar hij zat op zijn stokje ''te klapperen'' met zijn vleugels..hij heeft niet op de bodem gezeten alleen zaterdag avond begon dat En het leek net alsof hij beter werd want dat rare met zijn vleugels was alleen op maandag de dagen erna niet en at gewoon en nieste mee en alles
Hij was niet hand tam Als ik bv met mijn hand in de kooi kwam toen hij leefde begon hij ook te kwetteren ..ook had ik in het begin dat ik hem had een andere kooi dat was voor valkparkieten maar hij was te klein en kon met zijn kopje erdoor en toen dat gebeurde kwetterde hij ook keihard (terwijl hij totaal niet vastzat ofzo) ik denk dat hij beetje bange vogel was (of gauw bang) dan kwetterde hij alsof zijn laatste uur geslagen was en niks aan de hand was
Ik vind het zo vreemd dat hij gewoon nog at tot op de laatste dag nog Hoe kan dat dan als hij ziek was?
Het bol zitten was pas zaterdagavond op de bodem
En ook piepte hij zachtjes en ik heb hele gesprekken met m gehad (ik wist dat hij doodging) Ik weet alleen niet of hij dat meegekregen heeft..hij was wel bij want anders had hij ook niet gereageerd met kwetteren toen me hand in de kooi ging..ik hoop maar dat hij dat gehoord heeft (dat hij voelde niet alleen was zegmaar) Zou hij dat meegekregen hebben? of zijn ze dan al zo ver heen ?
En die kooi dat het gebladderd was ...ik zit er nu weer aan te denken of dat het niet kon zijn waardoor hij overleden is..want ik zag gisteren op de grond waar zijn kooi hing heeele kleine stukjes van dat gebladder liggen: duidelijk is dat hij tot het laatst aan de kooi geknaagd heeft (want ik had vrijdag nog gestofzuigt) zou dat niet de oorzaak kunnen zijn?.. die kooi had hij sinds vorig jaar april..


marretje

Ik wil je ook veel sterkte met het verlies van Kiekeboe. Ook ik heb vorig jaar 1 van mijn parkietjes dood zien gaan terwijl ik een paar uur daarvoor met hem bij de dierenarts was geweest. Maar ik voelde al aan dat hij het niet ging redden. Hij werd maar 9 weken maar ik heb gehuild als een klein kind. Het ergste vond ik het zien lijden voordat hij ging. En nog steeds mis ik hem vreselijk ook al heb ik andere parkietjes. Wat ik hiermee wil zeggen is vervangen kan je Kiekeboe niet en vergeten doe je hem ook niet. Wel kan ik genieten van mijn andere kleine vriendjes. En ja ook extra oplettend op de andere en in het begin onzeker. In ieder geval nogmaals veel sterkte.

caracamel

#9
dit is niet kiekeboe maar ik vond een foto en zo zat kiekeboe laatste week vaak ..met veren uit zegmaar en toen hij dood was was hij gewoon weer glad net als voorheen Ik weet niet of het lukt de foto te laten zien


http://img295.imageshack.us/img295/2084/vogelei9.jpg

ik zie als je op de link klik dat je de foto ziet..

Mars

Ja, dat is echt een teken dat het niet goed gaat. Jammer dat de dierenarts in het telefoongesprek de klachten van je parkietje niet serieus heeft genomen. Een beetje dierenarts weet dat als parkieten niet goed in hun vel zitten en je het kunt zien er echt iets moet gebeuren. Hij had je lang moeten laten komen.

Helaas daar heb je allemaal niets meer aan. Er valt je niets te verwijten, hooguit onwetendheid en verttrouwen in een dierenarts.

Sterkte er mee, groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

caracamel

maar het vreemde was dus dat hij wel at en na maandag echt weer floot (dan denk je hij beter word)
is nu voor een albino parkietje 7 jaar een aardige leeftijd?

Triesja

Hoi Hoi,

Wat is een normale leeftijd.... ze kunnen wel erg oud worden maar daar zijn wel de perfecte leef-omstandigheden voor nodig..... zoals dus in de natuur zonder roofdieren en gif.... Als een mens rookt gaat er ook wat van de levensverwachting af, als je teveel sport dan kan dat ook je leven verkorten..... wat ik hiermee wil zeggen is dat erg verschilt, maar volgens mij is 7jaar een mooie leeftijd.

Wat ook van de ene dag op de andere dag de kop op kan steken is iets aan de longen.... dat heeft me vader gehad met zijn vogeltje..... hij hijgde en viel om en kon dus niet veel meer even later was het helaas einde verhaal.

triesja

caracamel

bedankt voor al jullie lieve en aardige reacties
wat ik ook nog mee zit is de kooi
het lak wat er af was..is het nu beter om een messing kooi te kopen? kan het lak geen kwaad als een vogel eraan knabbelt?

Cropje

Citaat van: caracamel op april 24, 2007, 13:43:32
Ik vind het zo vreemd dat hij gewoon nog at tot op de laatste dag nog Hoe kan dat dan als hij ziek was?
Citaat van: Cropje op april 24, 2007, 06:54:01
In ieder geval moet je nog weten dat parkietjes eigenlijk prooidieren zijn. Ze moeten er dus voor zorgen dat ze niet opvallen, zeker niet als ze ziek zijn, dan zijn ze een makkelijkere prooi. Dus verbergen ze hun ziekte zo lang mogelijk. Op het moment dat jij merkt dat een vogeltje ziek is, is hij al echt goed ziek.

Citaat van: caracamel op april 24, 2007, 17:18:58
wat ik ook nog mee zit is de kooi
het lak wat er af was..is het nu beter om een messing kooi te kopen? kan het lak geen kwaad als een vogel eraan knabbelt?

In principe is de laklaag op een vogelkooi niet giftig. De kooi is immers gemaakt voor parkietjes en het is algemeen bekend dat het knagers zijn. Om te voorkomen dat er teveel aan de kooi wordt geknaagd, worden er vaak speeltjes en stokje en dergelijken opgehangen in de kooi, maar in principe is het geen ramp als een parkietje zo nu en dan een beetje knabbelt aan de tralies. Teveel is natuurlijk nooit goed, maar jij zegt dat je stukjes lak op de vloer gevonden hebt, dan heeft je parkietje dat dus niet opgegeten, alleen eraf geknaagd...

Ik hoop dat het je een beetje rust geeft te weten dat je je uiterste best hebt gedaan, dat een dierenarts je een verkeerd advies heeft gegeven, is erg vervelend. Het is logisch dat je hem vertrouwde.
Ik hoop dat het je wat rust geeft te weten dat

caracamel

ja ik ben wel erg dankbaar voor al jullie reacties..het was van mij ook onwetendheid en de dierenarts hier bij mij in het dorp heb ik niet zulke goede verhalen over gehoord Maar toch voel ik me nog schuldig
Het kan dus ook geen vergiftiging van de kooi tralies zijn..Ik wilde de ontlasting door een arts laten nakijken (dat heb ik gisteren avond in een boterham zakje gedaan een beetje..omdat ik aan mezelf begon te twijfelen aan de kleur) en nu las ik op een topic dat donkergroen met wit stevig normaal is en dat was zijn laatste ontlasting van hem Alles leek normaal, het eten ontlasting Alles..alleen dat bol zitten zoals op de foto hierboven dat deed hij wel vaak laatste week Het blijft een raadsel Hij was noooit ziek Hij had nooit wat
Ik ben ook erg op deze site aan het lezen nu en wat onderwerpen die ik eigenlijk helemaal niet wist ook
Ik las over iemand net die een parkietje in februarie had gekocht bij een dieren winkel en dat winkelier zei dat het een vogeltjes was van 4 maanden
Dat zei de winkelier in juny 2000 tegen mij ook over kiekeboe
Ik las over de oogjes; als ik het goed begrijp dan zijn de oogjes van een volwassen vogel niet meer zwart? de mijne was een albino en had rode oogjes en ook toen ik hem kocht En ik zie op de foto die ik geplaatst heb (van een andere witte vogel als voorbeeld van de vacht van kiekeboe) dat deze witte vogel zwarte oogjes heb..betekent dat dat deze vogel op de foto dan jong is?

Scotty - Keecko

Hoi caracamel,

Ook van ons heel veel sterkte met het verlies van kiekeboe :(
Ik weet hoe je je voelt, ook ik heb mijn parkietje zien sterven.. :'(

Hier wordt ook af en toe geknaagt aan de kooi, dus daar ligt het volgens mij niet aan.

Volwassen vogels krijgen een witte rand om de iris. Op de foto die je geplaatst hebt, zie je inderdaad een jong parkietje, aan de oogjes en neusdop te zien. De oogjes zijn nog zwart en hebben geen witte rand om de iris.
Ik weet niet hoe het met albino's zit. Volgens mij krijgen zij nooit een witte rand om de oogjes en houden ze altijd rode oogjes. Albino parkietjes hebben nooit zwarte oogjes, ook niet als ze jong zijn. Ze worden geboren met rode oogjes.

Je kan dus eigenlijk alleen aan de neusdop zien of een albino parkietje jong of volwassen is.

Nogmaals heel veel sterkte met het verlies van kiekeboe.. :(

Groetjes, Ilse

Parkieten-Freak

Allereerst ook mijn medeleven met het overlijden van Kiekeboe.
Erg naar dat je parkietje is overleden, dat doet altijd veel verdriet.

Om met je laatste vraag te beginnen:
Een albino parkiet heeft rode oogjes, nooit zwarte.
Albinisme is een erfelijke stoornis van de aanmaak van pigment, met als gevolg afwezig of verminderd pigment in de ogen
Voor zwarte ogen heb je namelijk melanine nodig, en dat ontbreekt bij albino's.
Er zijn zoals Cropje al aangeeft, meerdere genen in het lichaam die verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van albinisme. Een beschadigd gen kan zeker verantwoordelijk zijn voor het optreden van andere "afwijkingen" in het lichaam. Dit zal ook zeker de reden zijn waarom albino's waarschijnlijk wat minder lang leven dan "normale" kleurvarianten. De vogels met "normale"  kleuren, hebben deze gen-defecten immers niet.

Of albino's minder oud worden?
Dat zal o.a. afhankelijk zijn van welk gen is aangetast en in welke mate. Een albino kan soms oud worden, maar soms ook niet.
Ik denk wel dat je kunt stellen dat de gemiddelde leeftijd van albino's wat lager ligt, louter en alleen om het feit dat ze afwijkingen hebben in het DNA.

Wat je beschrijft in je eerste topic, is in feite het stervensproces van de parkiet.
Krachteloos rondscharrelen op de bodem, op het laatst alleen nog kunnen liggen: dit is de terminale fase.
Soms zie je bij een zieke parkiet nog wel eens een opleving: even  lijkt het beter te gaan, maar dan toch slaat de dood toe.
Of jouw pakiet werkelijk nog gegeten heeft, is niet te zeggen. Vaak zitten ze op die momenten krachteloos op de voerbak, maar kunnen de zaadjes al niet meer pellen. Bol zitten, diarree zijn allemaal tekens die wijzen op ziekten.
Op het moment dat jij ziet dat jouw vogeltje niet in orde is, is jouw vogeltje in feite al flink ziek.
Hij heeft ongetwijfeld al langer iets onder de leden gehad, misschien de lever, de nieren.....je weet het niet.

Ik denk niet dat het zinvol is om te lang bij de werkelijke doodsoorzaak stil te staan.
Wel is het heel verstandig (nu je het forum en de website gevonden hebt) om veel te lezen over de verzorging van grasparkieten.
Mede door de kennis die je op het forum en de website opdoet, leer je ook meer om signalen op te pikken en deze op een juiste manier te interpreteren.

Ik wens je heel veel sterkte.
Troost je met de gedachte dat je een lief parkietje had en dat je hem gesteund hebt in zijn laatste uren.
Jouw vogeltje is niet alleen gestorven, en dat is heel belangrijk.









Idske

Ik sluit me aan bij de anderen.

Heel verdrietig dat je parkietje is overleden  :'( en ook ik wil je heel veel sterkte wensen!

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

caracamel

#19
Kiekeboe had geen diaree (zijn ontlasting was normaal tot aan zijn dood) en had gegeten op de dag van overlijden want ik zag dat aan het zaad Verkouden was hij ook niet: geen slijm niks uit het neusje Hij is s'avonds om 11 uur pas op de bodem gaan zitten  Het blijft een mysterie Hij was nooit ziek
Het is vreselijk om te zien hoe zo'n diertje dan het zo moeilijk heeft tijdens het sterven
Wat ik al eerder schreef ; ik hoop dat hij het gemerkt heeft dat ik er bij was Maar dat weet ik niet of ze dat merken tijdens een stervingsproces het was ook de bedoeling dat hij dat merkte zegmaar dat hij niet alleen was Zouden ze dat merken eigenlijk en als je tegen hun praat? of zijn ze dan al te ver heen?
Ik weet nu ook niet meer hoe oud hij nu geworden is ..
Albino en toen ik hem kocht had hij een gladde beige neusdop
Hoe ziet de kleur van de neusdop eruit van een albino die nog geen 4 maanden is ?..(of is dit een rare vraag ik hoop het niet)