Waaraan kan mijn grasparkietje overleden zijn?

Gestart door caracamel, april 24, 2007, 01:38:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cropje

Citaat van: caracamel op april 24, 2007, 19:01:56
Hoe ziet de kleur van de neusdop eruit van een albino die nog geen 4 maanden is ?..(of is dit een rare vraag ik hoop het niet)

Het is geen rare vraag, maar dit kun je even zoeken op het forum met de zoekfunctie, er is al heel veel over geschreven. Ook het topic "foto's van mannetjes en vrouwtjes parkieten" kan je daarbij goed helpen.

Parkieten-Freak

Als Kiekeboe een jong vrouwtje was, zou de neusdop rose geweest zijn.
Later, als je vogeltje volwassen is, wordt deze beige/bruin. Je vogeltje is dus waarschijnlijk al volwassen geweest (mininmaal 6 maanden tot 1 jaar oud)..
Bij het mannetje blijft de neusdop roze.

Het is zeker moeilijk om te zien hoe moeilijk het stervensproces is, en het is enorm ingrijpend als je dat voor de 1e keer in je leven meemaakt.
Ik weet zeker dat Kiekeboe voelde dat jij er was.


caracamel

#22
Dat is dan de enigste geruststelling op dit moment dat hij voelde dat ik er bij was want ik voelde me zooo machteloos ook maar ik ben wakker gebleven en heb hem met zijn kooi naast me op bed gezet en zachtjes gepraat tot 5 uur dat hij dood ging
Dus even kijken..over de neusdop..Ik heb nooit een rose neusdop gezien (ik ben nu gelijk de foto's aan het bekijken van toen ik hem net had) Bij een albino mannnetje blijft het rose lees ik
de dierenzaak zei dat hij een paar maanden was ..juny 2000 en ik weet 100% zeker dat hij een gladde beige neusdop had dus is hij al ouder geweest dan die paar maanden wat de verkoper zei
En een ''hij''? het was dus een zij..............

Parkieten-Freak

Ja, ik verwacht dat hij minimaal 6 maanden oud geweest moet zijn, misschien zelfs wel ouder.
Verkopers zeggen overigens wel vaker dat parkieten jonger zijn. Dit doen ze omdat mensen de parkieten graag tam willen maken. Hoe jonger hoe beter, denkt men. Verkopers gaan zelfs zover hierin, dat men ze bij de ouders uit het nestje weghaalt om ze vervolgens met de hand groot te brengen.
(Dit moet je dus nooit doen!)
Jammer, want jonge parkieten tot 3 maanden worden gemakkelijk tam, oudere parkieten ook maar het gaat wat langzamer.


caracamel

#24
Ik heb net al die 6 pagina's bekeken van ''vrouwtje of mannetje'' over de neusdoppen en mijn vogel was een vrouwtje! en iedereen maar zeggen dat het een mannetje was Kiekeboe had een beige neusdop en het rose is wel zo opvallent dat het soms naar paars zie ik gaat bij albino's of bv hele lichte vogeltjes
En ik wist al dat kiekeboe dat niet had en ik lees en zie ook dat de meeste parkieten pas echt bv na 7 a 8 maanden de uiteindelijke kleur van de neusdop hebben..
Kiekeboe kon dus niet ''een paar maanden'' zijn geweest want dan was de neusdop nog roze/paars toen ik haar kocht
Dan is ZIJ dus ouder dan 7 jaar geworden gelukkig..dan vraag je je weer af waar ze daarvoor zat
Ik had gisteren een lang gesprek met een kweker en hij zei ''je wilt niet weten hoe het eraan toe gaat in de meeste dierenzaken dan sla je stijl achterover''  maar bij mij heeft zij het goed gehad! mischien was het wel ouderdom voor een albino die leeftijd

en ook nog is het niet zo dat de verkoper de vogeltjes met de hand groot bracht want het was een dierenzaak met ook tijdschriften en alles en ik vond later die man/eigenaar helemaal niet zo'n dieren liefhebber en ik zie m zeker niet de moeite nemen met de hand groot te brengen..nu is de zaak weg en in plaats daarvan een postkantoor geworden onder zijn naam dan

Berichtjes samengevoegd.
Groetjes, Sonja.

Mars

Ik denk dat je best mag zeggen dat 7 jaar een mooie leeftijd is. Het overgrote deel van de parkietjes haalt deze leeftijd bij lange na niet. Dus maak je daar alsjeblieft geen zorgen over.

Volgens mij is je 'lak vraag' nog niet beantwoord, of ik lees er zo snel over heen. Een kooi met laklaag is in principe geen probleem, maar als de lak loslaat en je parkietje krijgt stukjes binnen, dan zal dat niet gezond zijn.

Probeer het zoeken naar een oorzaak los te laten, hoe moeilijk dat ook is (zelfs ik doe het nog, na het overlijden van mijn Timootje). Wat als... helpt niet. Er kunnen zoveel oorzaken zijn.

Zoals Parkieten-freak al schrijft: mocht je een nieuw parkietje aanschaffen lees dan nog eens goed dit forum door en ook de site parkietenfreak.nl. Daar staan zoveel waardevolle tips en informatie.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

caracamel

Bedankt ook marcia!..want ik zit inderdaad maar te denken van hoe het nu kan..gewoon eten, geen verkoudheid, ontlasting goed...waar moet je het dan zoeken van het ''waardoor'' en ''waaraan'' en nu ik alles gelezen heb over de neusdop moet het ook zo geweest zijn dat zij al ouder was dan een paar maanden dus mischien is ze wel 8 geworden!
Ik zie ook kooien met messing..als ik weer een parkietje neem om voor te zorgen ..wat is dan beter een kooi met lak laag of een messing kooi (kan messing niet roesten trouwens?)

Parkieten-Freak

#27
Ik denk dat de vraag van de laklaag niet goed te beantwoorden is.
Als het een normale parkietenkooi is van Ferplast of iets dergelijks, dan zit het wel goed met de lak. Deze is beslist niet giftig voor vogels.
(Wat voor lak er op een goedkope kooi van 15 euro zit, weet ik niet).

Als je zelf met de tralies geschilderd hebt, wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Ik neem aan dat Carcamel dat niet gedaan heeft.

Messing is een koper-zink legering.
(Een mengsel dus van koper en zink).
Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen, omdat er meerdere "varianten" van messing bestaan die naast koper en zink soms een klein beetje lood of nikkel bevatten.
Corrosie van het metaal kan optreden.
(Corrosie = aantasting van materialen door inwerking vanuit de omgeving, lucht bijvoorbeeld.)



caracamel

Nee k had een hele goede kooi zegmaar een grote ook Gewoon bij de speciaalzaak gekocht..alleen dat lak zat te bladderen
En dus zal ik geen messing nemen Ik weet ook niet of ik weer een parkiet neem om voor te zorgen want ik voel me dan toch weer schuldig ofzo want net of je dan kiekeboe vervangt en dat is dus niet zo want die was daar te leuk voor

Idske

Hoi Caracamel,

Kiekeboe zal nooit vervangen kunnen worden, absoluut niet.
Je hoeft je daarover ook echt niet schuldig te voelen als je het zou doen, het is heel verschillend hoe mensen denken. Sommigen denken ik ga snel naar een ander parkietje kijken en de ander zegt voor mij hoeft het (voorlopig) niet. Dat is bij iedereen anders, maar je hebt het volste recht om dit te denken.

Wat je vertelde, hoe je Kiekeboe hebt bijgestaan vind ik heel mooi en bewonderenswaardig!

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=3500.0

Ik heb overigens even een topic voor je opgezocht waarin gedichten staan voor oa parkietjes die overleden zijn en de regenboogbrug.
De regenboogbrug zal hopelijk een sterkende gedachte voor je zijn waarin je liefdevol terugdenkt aan Kiekeboe.

Groetjes Idske



Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

caracamel

ik was hier nu met een viendin aan het lezen op forums enzo en zij zei ''waarom neem je dan niet een andere?'' zij bedoeld het wel goed, want ze weet dat ik veel verdriet heb (ik heb vandaag voor t eerst een beetje normaal avond eten op) en uit dat ik dan makkelijker erover heen komt..
maar waar zou je dan het beste als ik dan weer een parkiet neem om voor te zorgen kunnen kijken?..zij zei ''marktplaats'' ook en wij zien een advertentie staan van de plaats waar ik woon..(vlakbij dordrecht) en van in mijn plaats een man die parkieten aanbied voor 5 euro..ik dacht ik ga die man bellen voor als ik weer een parkietje neem en info vragen
en wat zegt die man?..''ik had er over de 70..geloof me als je er 2 neemt heb je er binnen 1 jaar ook zoveel'' en ik doe niet meer in die vogels  Hij zei ''een man ik denk een handelaar is gekomen vorige maand en heeft al me vogels gelijk meegenomen'' Hij zei ''ik vond het nog wel n beetje zielig want hier zaten ze in volieres en dan gaanz e vast naar winkeliers en zitten ze in kleine kooitjes'' en dan denk ik: dit is toch ook niet normaal?. dat is toch bizar zielig??????
hoe kan je nu weten of je bij een goeie een vogel koopt????

Parkieten-Freak

Carcamel, er zijn hier diverse forumleden met parkieten die nestjes hebben, of binnenkort nestjes gaan krijgen.
Op het moment dat jij toe bent aan een nieuw parkietje, plaats dan een oproep op het prikbord.
Ik weet zeker dat er voor jou een lief vogeltje komt uit een warm nest! ;)