mijn schatjes eten de pellets meteen al.

Gestart door Tjipie lover, oktober 28, 2007, 20:30:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tjipie lover

heb gister nutribird pellets gekocht.
vandaag hield ik het ze voor en ze begonnen het direct te eten.
Toen heb ik het ook maar in de voerbakjes gedaan en ze zaten er lekker van te snoepen met zijn allen.
Het ruikt ook wel lekker fruitachtig en ze zijn hier echt dol op fruit!!

Groeten van Ank.

Ps: ik hou ze nog wel even poos in de gaten of ze er echt goed van eten anders voer ik straks weer even wat prestige premium bij.

Cropje

Harstikke goed Ank!

Ik heb hetzelfde meegemaakt met die van mij! 's Morgens gewoon de bakjes gevuld (Harrison's dan), en toen aten ze ervan! Maar ik was niet zeker of ze het echt opaten of dat ze er alleen mee speelden, dus 's avonds voor de zekerheid een handje zaadjes gegeven. De volgende ochtend verse pellets gegeven en de 's avonds hadden ze hun bakjes helemaal leeggeten en riepen ze om meer. Toen ik had bijgevuld vielen ze er meteen op aan! Nu eten ze het ruim een week en het gaat prima. Een van de twee gooit er een hoop naast, maar ze eet ook, dus die heeft twee keer zo veel nodig in haar bakje dan de ander, die alles wel netjes opeet.

Even goed in de gaten houden of ze wel echt eten dus (heb je ze gewogen voor je ze pellets gaf? Ze mogen niet meer dan 10% van dat gewicht verliezen!). En de poepjes in de gaten houden, daar kun je het ook aan zien als ze niet (genoeg) eten (dan worden de poepjes donker).

Groetjes!

Mars

Wat een goed nieuws!
Soms gaat het gewoon in 1 keer goed (Timo at ook zo met de rest mee alsof hij nooit anders had gedaan). Maar meestal zijn parkietjes wat koppiger.
Maar dat scheelt je dus een hoop zorgen om ze aan de pellets te krijgen :)

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

He maar dat is mooi!
De geur zal waarschijnlijk wel helpen ja, als ze zo gek zijn op fruit.
Super voor je, het scheelt een hoop kopzorgen!

Michelle

Ik ben nieuw op dit forum. Misschien een stomme vraag maar wat zijn pellets? Ik heb sinds 2 weken een heel erg jong parkietje gekocht. Hij was volgens de kweker nog maar 5 weken. Zijn snavel was nog bruin.  Inmiddels is hij tam. Hij komt al naar me toegevlogen al hij eruit is, op m'n arm of schouder. Heel lief. En geeft hele natte kusjes op m'n wang. :-* En hij heet Tweety. Het voer dat ik hem geef is gewoon wat ik bij de dierenwinkel heb gekocht samen met eivoer en trosgierst. Dat is dat toch wel genoeg dacht ik. Of niet? Hij 'doet' het er goed op hoor. Heel erg levendig en vrolijk. Op dit moment zit hij honderduit te kletsen. :D Zijn die pellets echt nodig???

Moppers

Hoi Michelle, welkom op het forum.

Pellets is een soort biksvoeding voor vogels. Op de website waar dit forum bij hoort, staat een goed artikel erover: http://parkietenfreak.nl/a-pellets.php
Je kunt er ook meer lezen over voeding voor parkieten: http://parkietenfreak.nl/a-voeding.php
Waarschijnlijk vind je daar een heleboel antwoorden op je vragen.
Je kunt ook de zoekfunctie gebruiken. Typ bijvoorbeeld maar eens 'pellets' in en er gaat een wereld voor je open.

Mars

Pellets zijn een soort brokjes waar alle benodigde voedingsstoffen inzitten. Met zaad heb je meer de kans dat je parkietje te eentonig eet. Een goed zaadmengsel (XtraVital, waar ook eivoer door zit) kan dit voorkomen, maar dan moet je wel zorgen dat je niet te veel zaad geeft zodat hij alle zaadjes eet en niet alleen de lekkerste en dat hij voldoende groente en fruit krijgt als bijvoeding. Heb je een beetje een kieskeurige eter, of wil je gewoon zorgen dat je parkietje in ieder geval voldoende binnen krijgt dan kun je overstappen op de iets duurdere pellet. Een andere goede voedingstip is het aanzuren van het water met appelazijn.

Lees over pellets ook:
http://parkietenfreak.nl/a-pellets.php

En verder voor appelazijn kun je de zoekfunctie gebruiken en ook voor pellets wel (dan kun je je goed inlezen als je het al overweegt). Mocht je meer vragen hebben en de zoekfunctie geeft gen antwoord, begin dan gerust even een nieuw topic.

Groeten Marcia

(hihi, tegelijk met Moppers)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Tjipie lover

Hallo allemaal.
Nou ik heb ze dus in de gaten gehouden.
Mijn 6 oudste grasparkieten die in de voliere zitten aten de pellets dus meteen echt al goed op, heb hun geen zaad meer hoeven geven.
De 2 jongste aten het dus niet echt goed, heb ze even een poosje bij de anderen in de voliere gezet en toen ze eenmaal zagen dat de anderen het ook aten is het goed gekomen.
Ze lijken het allemaal erg lekker te vinden.

Maar sinds ze op die pellets zitten vind ik ze wel anders, lijken meer te slapen.
Maarjah ben hier dus ook pas mee begonnen tijdens deze donkere dagen daar kan het natuurlijk ook door komen.
Ik hoor het graag.

Groeten van Ank.

Mars

Probeer jezelf goed te overtuigen dat ze het goed eten. Meer slapen is vaak een kenmerk van parkietjes die zich niet zo lekker voelen. Eten ze genoeg? Als dat zo is, kun je de oorzaak ergens anders gaan zoeken. Ja, als het in huis donker is, dan zullen ze meer gaan slapen, maar als er gewoon daglicht is, moet het niet zo veel uitmaken.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Tjipie lover

ja het zit zo, ik zie ze natuurlijk eigenlijk alleen 's ochtends en 's avonds en sinds het donkerder is buiten zijn ze wat slaperiger.
ja inderdaad qua eten vond ik het wat eng dus ja toch maar weer gewoon prestige premium gaan geven, ze eten daar zowieso genoeg van.
pellets vinden ze wel erg lekker dus dat ga ik dan maar es bijvoeren!!
zodat ze wel alle vitamines enzo krijgen.

groeten Ank.

roha

Naast pellets, moet je gewoon nog andere vitaminen, verse vitaminen, bij voeren.

Willemien

Hoi

Pellets zijn prima maar normaal parkietenzaad is net zo goed..

Groeten Willemien

Mars

Willemien,
Daar verschillen de meningen over. Zeker ook onder dierenartsen.
In ieder geval moet je bij een zaadmengsel een volledig mengsel hebben en zeker weten dat netjes alle zaadjes opgegeten worden. Aangezien parkietjes heel kieskeurige eters kunnen zijn en baasjes vaak te veel zaad geven en niet goed bijvoeden, is het voeden van een pellet vaak een 'completere' oplossing. Ik vind het een fijn gevoel dat ik weet dat mijn parkieten voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen en nog biologisch ook.

Maar volgens mij is hier ook wel een (discussie)topic over...
groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Meltjuh

Citaat van: Willemien op november 12, 2007, 17:51:19
Hoi

Pellets zijn prima maar normaal parkietenzaad is net zo goed..

Groeten Willemien
Alleen zaad is in iedergeval niet even goed. Als je er niet voor kiest om pellets te geven moet je parkietje iedere dag een stukje fruit en/of groente geven. Alleen zaad is echt niet voldoende.

roha

Pellets bevatten een volledigheid aan voedingsstoffen.
Normaal parkietenvoer (dan spreek ik niet over bijv. xtra-vital) bevat dat niet en is het noodzakelijk om voldoende groente en fruit ernaast te geven.
Natuurlijk is het raadzaam om naast de pellets ook de nodige verse vitamines te geven.


Willemien

Hoi

Mijn vogels krijgen er vers fruit naast is handig omdat ik en mijn kinderen ook fruit eten.
Standaard parkietenzaad gebruik ik al jaren en is prima voer wat mij betrefd..
Het pellet voer zal ook heus goed zijn maar zal ook een stukkie duurder zijn..en niet iedereen kan daarvoor kiezen..
Ze hebben het trouwens niet eens overal te koop..(heb even rondgekeken in mijn omgeving)

Groeten Willemien  :)

roha

Dat het niet overal te koop is en nog (betrekkelijk) duur is, omdat het nog niet die bekendheid heeft in de maatschappij, zoals hier bij ons parkietenfreaks. Het produkt bevat meer voedingsstoffen en moet op een andere manier vervaardigd worden dan zaad. Daarnaast wordt het niet in Nederland gemaakt. Dit alles samen maakt het wat duurder.
Harrisson's is ook nog eens biologisch en biologische produkten zijn sowieso duurder.
Wij (maar ook andere parkietenpelletsgebruikers) hebben met onze eigen ogen gezien, hoe onze parkieten ziender ogen in conditie op allerlei fronten erop vooruit zijn gegaan,. Wij gaven net als jou, onze parkieten normaal zaad en vers fruit en groente.
Willemien, wil je aub de info over pellets eens doorlezen en wil je aub jouw ervaring niet zo stellen dat het het goede is, zonder de andere mening te onderzoeken.
Ik wil niet zeggen dat jouw ervaring net goed is, die ervaring hebben de parkietenpelletsgebruikers allemaal, toch zijn we zeer tevreden over de pellets. (Mijn vriens was destijds ook erg sceptisch, maar hij zweert erbij   ;D )
Daarnaast vinden wij dat we ons zelf een goed leven gunnen en daar geld voor over hebben, dat ook geldt voor onze parkieten. Er worden hier zelfs groentes gehaald, die wij absoluut niet lekker vinden, maar onze schatjes wel errug lekker vinden.
Dit is het laatste wat ik hier meld over de pellets, verdere info kun je vinden in de andere topics over pellets.

Mars

Ik vind het zelf zeker het geld waard: ik betaal ongeveer 2,50 per parkiet per maand aan voer. Ieder ander huisdier kost me dat ook, op vissen na natuurlijk. Het is maar net waar je je prioriteiten stelt.
Als ik lees dat parkietjes 15 jaar kunnen worden met juiste voeding en veel vogelartsen spreken over zaadvergiftiging, dan zet dat me aan het denken. Ik hoop jou ook. Ik realiseer me dat ik niet iedereen op de pellets over kan krijgen, maar houd in ieder geval een pleidooi voor pellets of XtraVital zaad.
De manier waarop wij met zijn 'allen' zorgen voor onze parkietjes: ze een heel bakje vol met eenzijdig zaad geven is gewoon niet goed. Ze zoeken het lekkerste er uit en krijgen niet genoeg variatie.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

en ja, er zijn parkietjes die oud worden op een goedkoop schepzaad, net als dat straffe rokers en drinkers dat ook kunnen worden. Maar dat wil nog niet zeggen dat het goed is...

Willemien

Hoi

Je kunt 'rokers' en 'drinkers' niet vergelijken met parkietenzaad voor parkieten ??
Dat is hetzelfde als  Parkieten die Taart en Chips eten .....
Parkietenzaad is niet slecht voor ze ..waarom is het dan eigenlijk uitgevonden ??? om aan de hond te geven ??
Als de parkieten niet te vlug vers zaad krijgen en dus voldoende kans hebben om alle zaden op te eten en daarnaast fruit en groente krijgen is het toch variabel genoeg ?
En hoe zit dat eigelijk met pellets ..kunnen ze ook verschillende 'zaden' pellen wat ze graag doen ?
Ziet het er aantrekkelijk uit met verschillende kleuren etc..?
En als je pellets geeft wat doe je dan met de knabbelstaagf die van zaad gemaakt is ...mag je die dan niet meer geven ??
En als parkietenzaad minder goed is waarom is het dan standaard aanwezig in de dierenspeciaalzaak en zijn pellets moeielijk te vinden?.
Ja ..Pellets zijn goed ik geloof dat zeker wel maar parkietenzaad is ook prima het is er niet voor niets natuurlijk..
Iedereen moet voor zich weten wat zijn dier te eten krijgt als het maar gezond en variabel is ...

Groeten Willemien ::)