toch weer het blok opgehangen

Gestart door Annika, september 22, 2006, 14:12:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

budgie

Citaat van: Scotty&Keecko op oktober 04, 2006, 22:42:13
Ik vind het zelf heel bijzonder dat zulke lieve beestjes zo kunnen ontstaan!  :-*

Dat is het fascinerende van vogels. Ze ontstaan in een gelegd 'kant en klaar pakketje'. Dit i.t.t. zoogdieren die 'gewoon aan hun moeder vastzittend' groeien. Je zou zo'n eitje eens moeten bekijken met een schouwlamp.
Dan zie je op een gegeven moment een kuikentje in wording, dat zich heel druk in het ei beweegt. Het schopt met de pootjes, enz. Ik blijf dit een wonder vinden, waaraan je nooit went!

Annika

of het deze keer wat gaat worden, ik betwijfel het? Misschien hebben jullie het andere topic wel gelezen, dat kleintje het blok steeds ingaat? Het is zover gekomen dat ik ze nu uit elkaar gehaald heb, Vledder met blok in/aan kleine kooitje en Joey, Kip en Kleintje in de grote.
Het probleem dat Kleintje van de kooi valt als de anderen gaan vliegen is hiermee weer terug, Vledder moet nu zelf eten en straks haar kroost voeren (als er bevruchte eitjes tussen komen, eitje 1 lijkt beschadigd  :()

Wat een narigheid zeg, zou kan het leuke kweken dus ook gaan, een waarschuwing voor iedereen zou ik denken  :(

Annika

Vanmiddag de gok gewaagd en Kleintje even in de kleine kooi bij Vledder gezet, aangezien ik het gevoel heb dat ze af en toe echt met heimwee naar haar mannetje kijkt.
Toen we weggingen heb ik Kleintje er voor de veiligheid uitgehaald en net bij thuiskomst weer erbij.
Tot dusver gaat het goed, ze kwebbelen samen, hij zit voor het blok en zij hangt er soms uit en doen ze lief tegen elkaar.
Voorlopig doe ik het gewoon maar even in periodes dat ik er goed op kan letten en in de kleine kooi, in de hoop dat hij haar wil voeren en ze misschien nog paren (omdat ik het idee dat 1 paring genoeg is voor een heel broedsel toch vreemd blijf vinden, ik geloof het wel, maar ..., ik ben gewoon eigenwijs waarschijnlijk ;))

Er liggen trouwens sinds gisteren 3 eitjes  :D

Parkieten-Freak

In elk geval wel fijn zo. Misschien gaat het nu beter en blijft Vledder wat vriendelijker voor Kleintje!
Toch zou ik het zekere voor het onzekere nemen en inderdaad Kleintje weghalen als je niet in de gelegenheid bent om een oogje in het zeil te houden. Verstandige keuze van je. ;)


Annika

Citaat van: budgie op oktober 05, 2006, 00:47:37
Dat is het fascinerende van vogels. Ze ontstaan in een gelegd 'kant en klaar pakketje'. Dit i.t.t. zoogdieren die 'gewoon aan hun moeder vastzittend' groeien. Je zou zo'n eitje eens moeten bekijken met een schouwlamp.
Dan zie je op een gegeven moment een kuikentje in wording, dat zich heel druk in het ei beweegt. Het schopt met de pootjes, enz. Ik blijf dit een wonder vinden, waaraan je nooit went!

Budgie, heb jij enig idee (of iemand anders) waar je een schouwlamp kunt kopen en wat voor bedrag het ongeveer zal zijn?
Ik heb op marktplaats gekeken maar kan niets vinden, googlen levert ook weinig op en eigenlijk zou ik het wel graag willen.

Overigens is er vandaag een 5e ei gelegd ! en ik heb het idee dat ei 1 en 2 aan het groeien zijn van binnen, weet niet zeker hoor. Vooral omdat ik dacht dat ei 1 bij de ruzie laatst beschadigd was, maar volgens mij is het alleen een piepklein deukje in de buitenkant.

Wat een spanning weer zeg, haha, het went nooit, zoals Budgie al zei!

Groetjes Annika

Ingrid


Annika

die was ik wel tegengekomen, had alleen niet helemaal door dat die E14,- voor de schouwlamp zelf was, dus bedankt.
Het enige probleem is dat ik nergens een knopje oid zie waar ik 'm kan bestellen  :(

Annika

het is gelukt, gevonden en besteld. Hopelijk dus overmorgen in huis, ik houd jullie op de hoogte!

Groetjes Annika

budgie

Citaat van: Annika op oktober 11, 2006, 16:07:25
het is gelukt, gevonden en besteld. Hopelijk dus overmorgen in huis, ik houd jullie op de hoogte!

Ik las nu pas je vraag m.b.t. de schouwlamp, maar het is dus geregeld! Er zal letterlijk een wereld voor je open gaan! Na enkele dagen zie je al een hartje kloppen met daar omheen een netwerk van bloedvaatjes. Als je het ei(tje) tijdens het schouwen draait, zul je ook zien hoe flexibel de dooier met daarop de kiemschijf is bevestigd aan de binnenkant van het ei.
Pas wél op dat je het eitje niet te lang tegen de lamp houdt. Ik had vroeger een schouwlamp die nogal heet werd. Enne .... je weet het, een eitje is snel gebroken.

Annika

dank je wel voor de waarschuwing, ik zal er op letten  ;D

Safrena

Hey

Waarom laten jullie niet gewoon de natuur zijn gang gaan ???
Laat je parkietje gewoon lekker rustig broeden , zonder teveel te storen met al die lampen enz..., om te zien of het eitje al dan niet bevrucht is :-X
Dat is toch het leuke eraan als bezorgde verzorgster gewoon ongeduldig wachten of er eitjes gaan uit komen of niet :P
En alles goed in het oog te houden (zonder te storen) of alles zonder problemen verloopt :-\

Mijn advies is dan ook:
Geniet gewoon van de mooie wonderen van de natuur zonder je diertjes te storen, tenzij het echt nodig mocht zijn.

Vele groetjes

Annika

eigenlijk heb je ook gewoon gelijk hoor Safrena, maar ja, het is zo spannend allemaal, ik ben ook gewoon ongeduldig. Verder heel nieuwsgierig hoe zoiets er nou uitziet, net als bij een menselijke echo zeg maar.

Groetjes Annika

Annika

de schouwlamp is binnen, maar het valt niet mee om 'm te gebruiken op parkieten eitjes.
Ei nr 4 is denk ik wel bevrucht, zie duidelijk de bloedvaatjes lopen, de rest volgens mij niet, alhoewel ei 5 nog te 'jong' is om te kijken  :(
zoiezo een paar waar alleen een dooier inligt, maar ik laat ze uiteraard wel allemaal liggen, want stel je voor dat ik me vergis.
Voorlopig wacht ik het gewoon weer in spanning af  ;D

maartje

" voorlopig wacht ik 'gewoon' weer in spanning af"
dat "gewoon" wil ik nog wel eens zien haha!  ben erg nieuwsgierig naar wat het deze keer gaat worden, popjes, mannetjes, joey's of kleintjes. of net als bij iso.. weet nog steeds niet wat 'het' is. neusdop is licht blauw en is toch alweer 9 maanden oud. ik hoop dat kleintje en vledder gezellig blijven doen tegen elkaar en dat er meer dan 1 eitje uit gaat komen. Hoewel als eenling doet iso het erg goed.
succes! snavel aan de kippen van de mussen.

budgie

Citaat van: Annika op oktober 13, 2006, 14:40:14
de schouwlamp is binnen, maar het valt niet mee om 'm te gebruiken op parkieten eitjes.

Er zijn ook schouwlampen te koop, speciaal voor de kleine maat eitjes. Het duidelijkste beeld krijg je, als het te schouwen ei de lichtopening helemaal bedekt. Mijn eerste schouwlamp was een zelfgemaakte. Hij bestond uit een lege beschuittrommel waarin aan de onderkant een kleine fitting voor een lampje was bevestigd. Er was een gaatje in het deksel ervan gemaakt en dit gaatje was aan de zijde waartegen het ei moest worden gehouden, bekleed met 'meubelvilt'.
Ik nam de te bekijken eitjes altijd mee in een donkere (lach niet) inloop klerenkast. In het donker kon ik alles het beste zien. Deze 'beschuit' schouwlamp werd snel heet dus het was belangrijk, het eitje er niet te lang tegenaan te houden.

Annika

owh ja, even vergeten : had beter kunnen wachten tot vanavond  :'( ;)

Nou ja, vette pech dan, heb in ieder geval 1 'adertjes-ei' gezien.

Maartje : hoop stiekem echt onwijs op nog een Joey, qua kleur dan he, want Joey is zo uniek, daar kunnen er geen twee van bestaan  :-* :-X

De lamp is trouwens inderdaad wat te groot voor de kleine eitjes, maar ja. Heb het op een bruin kippenei (uit onze koelkast ;)) geprobeerd, maar zag helemaal niets, alleen stippeltjes van het ei zelf  :o

Groetjes Annika

budgie

Citaat van: Annika op oktober 13, 2006, 16:06:22
Heb het op een bruin kippenei (uit onze koelkast ;)) geprobeerd, maar zag helemaal niets, alleen stippeltjes van het ei zelf  :o

Eieren met donkere schalen zijn lastiger te schouwen, maar het kán wel. Probeer het maar eens in het donker.
Nogmaals: het beste resultaat krijg je als het ei de gehele lichtopening bedekt. In eieren met een lichtgekleurde schaal kun je eerder iets zien dan in de donkergekleurde eieren. Deze laatste moeten wat verder zijn in hun ontwikkeling.
In ganzeneieren die ik in de broedmachine had liggen, heb ik prachtige taferelen gezien: schoppende pootjes, compleet met zwemvliesjes, nekjes die bewogen, 'gezweef' door de 'ruimte' binnenin het ei .......
Echt fascinerend!

Josephine

Citaat van: budgie op oktober 13, 2006, 16:21:35
In ganzeneieren die ik in de broedmachine had liggen, heb ik prachtige taferelen gezien: schoppende pootjes, compleet met zwemvliesjes, nekjes die bewogen, 'gezweef' door de 'ruimte' binnenin het ei .......
Echt fascinerend!

Huh? een broedmachiene? Is dat eitje uitgekomen dan?

@Annika
Ik hoop dat er meer eitjes uitkomen dan 1! Veel sterkte met je zenuwen! haha.

Groetjes Josephine

budgie

#38
Citaat van: Josephine op oktober 13, 2006, 19:34:07
Huh? een broedmachiene? Is dat eitje uitgekomen dan?

Jazeker! Het ei was niet kapot hoor. Ik kon er met de lamp 'gewoon' in kijken, door de schaal heen. De kuikens die zich in eieren ontwikkelen, bewegen zich net zo druk als de jongen die in de baarmoeder van zoogdieren groeien. Alleen zie je natuurlijk geen uitstulpingen in de kalkschaal als het kuiken ertegen duwt. Al vóór een ei wordt aangepikt, gaat het kuiken erin echter zó tekeer, dat het ei trilt en rolt. je zou het dan eens tegen je oor moeten houden.
Een 'kabaal'! Piepen, tikken, krabbelen ......

En nu weer on- topic graag
gr Safrena

Annika

even een update'tje, alhoewel, nog weinig nieuws.

Het eerste eitje komt vrijwel zeker niet uit, als je kijkt en dus het eitje pakt voel je iets vallen. Dit was het eitje dat lichtelijk beschadigd raakte bij de 'vechtpartij' van Kleintje en Vledder, dus vermoedelijk is daarbij het groeiende jong van een paar dagen oud gedood  :( Een dooier nml voel je niet 'vallen'

Het tweede ei is sinds gisteravond wat stuk, tenminste, van beide kanten is er in of eruit gepikt, maar ik denk dus niet dat het nog goed gaat komen, anders was het jong er vermoedelijk wel al uitgekropen.
Het is ook mogelijk dat Vledder het zelf heeft gedaan natuurlijk, vorig nest hebben ze ook geselecteerd.

Verder is er nog weinig te zien, met het lampje heb ik een in een paar eitjes wel adertjes gezien, dus het is toch wel spannend.
Afwachten maar, het kan nog wel even duren.

Kleintje heb ik overigens al dagen niet meer bij Vledder gelaten, aangezien hij steeds 'wat' van haar wil en Vledder alleen maar uit het blok komt om te eten en ontlasten. Dus Kleintje zit dan meer in de weg  :'(