Bloed uit/bij het oor van mijn parkiet

Gestart door jorgos, september 20, 2006, 09:55:03

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

jorgos

Dag mensen,

mijn naam is Jorgos en heb 2 parkieten (Tweety,vrouwtje, en Jan, mannetje) en een kanarie (Fred).

Vanochtend ging ik de vogeltjes voeren en toen zag ik bij het vrouwtje, Tweety, een bruinrode (bloed?) vlek ter hoogte van haar linkeroor. Ik heb haar gepakt en geprobeerd te kijken of ze gebeten was of iets anders zichtbaar was. Helaas kon ik niet zien wat er aan de hand is.

Heeft iemand van jullie iets soortgelijks meegemaakt en zo ja, wat was de diagnose?

Ze is levendig en vrolijk maar toch ga ik z.s.m. naar de dokter.

Ik hoor het graag!

groetjes,

Jorgos

jorgos

Vanavond was de plek hetzelfde.

Rond 20.00u begon Tweety zich te krabben. Toen viel me op dat ze echt aan het bloeden was (rood) i.t.t. de bruine kleine plek die ze had.

Accuut naar de dierenarts gegaan. Het blijkt een wondje te zijn wat bloedt als een rund...
Geen ernstige afwijkingen zichtbaar en het heeft niks met het oor te maken.

Ze kreeg nog een nekkraag om maar die heeft ze weer afgerost. Ze wordt er helemaal panisch van

Ik hoop dat ze goed slaapt en morgen houden we haar goed in de gaten.

groeten,

Jorgos

Scotty - Keecko

Heej Jorgos!

Ik had geen idee wat het kon zijn, maar ik vind het goed dat je met hem naar de dierenarts bent geweest. Nu weet je wat het is en kun je het laten genezen.

Zo'n nekkraag ben ik geen voorstander van, maar als het moet dan moet het  :-\ Ik zou het ook niet leuk vinden om met zo'n ding om mijn nek te lopen. Trouwens, bij Scotty en Keecko's dierenarts doen ze niet aan nekkragen, ze krijgen dan een prikje tegen het krabben (en / of jeuk).

Veel beterschap voor Tweety!

Groetjes Ilse

budgie

Een parkietje snapt niets van een nekkraag en krijgt er meer stress door. Bovendien moet je zelf maar eens ergens jeuk hebben en er niet bij kunnen komen. Daar word je knettergek van. Kan je vogelarts geen middeltje tegen de jeuk voorschrijven? Dan stopt het krabben vanzelf, als het goed is.

Parkieten-Freak

#4
Het is heel vervelend als een vogel een kraagje om moet, maar soms moet het even. Wellicht kan het helpen als je de kraag iets korter maakt.
Ik vind het geen optie om een vogel medicamenten te geven terwijl  een eenvoudige kraag eigenlijk heel effectief is.
Het is maar voor een paar dagen. Beter even last met de kraag, dan dat je vogel blijft pikken/krabben aan de wond. Het kan dan niet genezen met alle risico's vandien zoals infectie!

Wat betreft eventuele jeuk:
Het is niet zeker dat de vogel jeuk heeft. Het kan ook een korstje zijn geweest wat hij er afgetrokken heeft.


jorgos

Hoi Ilse,

de kraag is af . tweety is zich nu aan het poetsen.
Thanks voor je bericht!

Jorgos

jorgos

Hoi budgie en p-f,

ik zie net pas de twee berichten na Ilse. Fijn dat jullie reageren.

De kraag is meteen na terugkomst afgegaan.

Ze maakt zich op voor het slapen gaan nu.Ik wist niet dat er tegen jeuk een medicatie was. Heeft de arts niet over gesproken en ik in alle hectiek ook niet naar gevraagd.

Als het morgen nog krabben is dan meteen weer naar de arts.

groeten,

Jorgos

Scotty - Keecko

#7
Citaat van: jorgos op september 20, 2006, 21:57:22
Hoi Ilse,

de kraag is af . tweety is zich nu aan het poetsen.
Thanks voor je bericht!

Jorgos

Hoi Jorgos,

Ik heb niet gezegd dat de kraag af moest, hoor!  ::) Ik zei alleen dat ik geen voorstander ben van zo'n nekkraag. Je moet gewoon doen wat je dierenarts zegt  ;) Ik zelf ben voorstander van een prikje tegen de jeuk, zo voelen ze de jeuk niet, en hoeven ze niet te krabben.
Maar het gaat om wat jij graag wil en wat je dierenarts graag wil.

Veel beterschap voor Tweety!

Groetjes Ilse

jorgos

#8
Citaat van: Scotty&Keecko op september 20, 2006, 22:00:21
Hoi Jorgos,

Ik heb niet gezegd dat de kraag af moest, hoor!  ::) Ik zei alleen dat ik geen voorstander ben van zo'n nekkraag. Je moet gewoon doen wat je dierenarts zegt  ;)
Veel beterschap voor Tweety!

Groetjes Ilse

Zoals ik al zei heeft ze 'm zelf "afgerost" en dat laat ik verder ook zo. De dierenarts zei dat ik het moest proberen. Dat heb ik gedaan maar ze kon zelfs niet meer normaal zitten.

Nu is ze rustig en laat ik 'r lekker slapen.

groeten allen en bedankt voor de reacties allemaal!

Jorgos

mozart

Maar even afwachten dan hoe het morgen is.
Vaak wordt er een combinatie gedaan van medicatie tegen jeuk en kraag.
Bij honden bijv, soms alleen een kraag omdat het krabben soms een obsessie wordt en je dat dan even moet doorbreken!
Weet niet of daar bij vogels sprake van kan zijn!
En als je een kraag goed op maat hebt kunnen ze er gewoon mee zitten.
Heb ze zelf wel gemaakt toen ik nog bij een dierenarts werkte, dat ging prima.
Maar ja...als het niet nodig is, is altijd beter.
Was de kraag doorzichtig?
Mocht het morgen toch nog nodig zijn dan moet je vragen of het van doorzichtig materiaal kan, is minder eng namelijk!
En de kap moet gewoon niet te groot zijn.
Succes ermee, hopelijk is het allemaal niet nodig!
groet Mozart