hoesten?

Gestart door yossie, september 19, 2006, 01:19:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

yossie

Men parkieten sukkelen al een tijdje met hun gezondheid. Het begon met af en toe wat niezen. Vervolgens werd het niezen met vochtverlies. En daarna maakte één van hen (Spirou) een geluid dat ik niet kon thuisbrengen. Ik vermoed dat het hoesten is. Ik heb er een video van gemaakt die je kan bekijken op volgende link:
http://www.youtube.com/watch?v=SrdVzXA_gZ4

Ik ben 3,5 week geleden al naar de dierenarts geweest. Ik kreeg voor 4 dagen antibiotica mee die ik in zo weinig mogelijk drinkwater moest doen. Maar ze bleven niezen en Spirou bleef ook hoesten. Een week later (2,5 week geleden dus) ben ik dan opnieuw naar een dierenarts gegaan. Ik ben naar een andere dierenarts geweest die meer verstand van vogels heeft. Dit keer kreeg ik antibiotica mee die al opgelost waren in de juiste concentratie en moest ik hiervan elke dag 5 ml in het drinkflesje doen (eventueel aanvullen als het op was) en dit gedurende 8 dagen.

Het niezen is ondertussen gedaan, maar het hoesten is er nog steeds. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? En waardoor het veroorzaakt wordt en wat ik eraan kan doen? Is het wel degelijk hoesten (zie video)? Ze krijgen nu zoveel voer als ze willen voor het geval ze misschien wat te mager zijn en moeten aankomen. Bovendien doe ik elke dag BEAVIT B6/B12 multivitamine van beaphar in het drinkwater. Kan het misschien veroorzaakt worden door knabbelen aan de parkietenboom? Ik heb deze gemaakt met een berkentak.

yossie

Kan niemand mij helpen? Ik maak me zorgen en ik hoopte dat iemand mij kon geruststellen. Kan iemand mij vertellen of hij hoest of niet en waardoor het mogelijk veroorzaakt wordt?

mozart

Heb het filmpje bekeken.
Klinkt een beetje net als mijn parietjes af en toe doen.
Kan dan zijn dat ze zich verslikken in een zaadje.
Maar hoe is het parkietje verder? Levendig, actief?
Als je het niet vertrouwd: dierenarts, maar ik hoop dat er nog anderen reageren!
Succes ermee.
groet Mozart

Parkieten-Freak

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet direct denk dat het echt hoesten is ten gevolge van een luchtweginfectie.
Mijn parkiet doet het ook wel eens en dan met name na het eten. (Hij eet nogal gulzig). Ook ik denk dat het eerder om "verslikken" gaat.


Kleintjes

Hoihoi,

ik denk ook aan verslikken of aan 'n kriebel in de neus of keel. Mijn jongens en dame hebben dat ook wel eens, meestal als ze erg enthousiast op 't eten aanvallen of in Kruumels geval: erg enthousiast in 't badje of drinkbak duikt.

Zover mij bekend is, is dit normaal gedrag en daar verander je niks aan. Mocht je 't toch niet vertrouwen kun je alsnog eens naar 'n vogelarts gaan en kijken wat hij of zij zegt ervan.

Succes met je boefjes en groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

parkietenfan

Hoi Hoi,

Mijn parkietje doet dit ook weleens, nou zegt dit niet zoveel want hij is ook een kwakkeltje. Maar als ik zo de berichten van de anderen lees dan doen veel parkietjes dit en is het niet echt iets ernstigs denk ik.

Meestal inderdaad ook als hij wat gegeten heeft ofzo.

budgie

#6
Elke parkiet hoest weleens. Maar dit hoesten duurt nooit lang. Als jouw parkietje elke dag aanhoudend hoest, is er iets niet in orde. Zeker niet als hij dit nooit eerder in die mate die jij beschrijft, heeft gedaan. Ik kan natuurlijk geen diagnose stellen, maar als je parkietje een benauwde indruk maakt, zou ik de vogelarts vragen of het hier misschien zou kunnen gaan om aspergillose (ik hoop het niet voor jullie!). Hiertegen is een antibioticum niet werkzaam. Dit zou alleen secundaire bacteriële infecties kunnen bestrijden.

yossie

#7
Bedankt voor de reacties. Hij heeft het elke dag ofwel om de dag of zo. Maar zeker niet de hele tijd door. Ik heb er eigenlijk nog niet op gelet of hij het heeft na het eten en dat hij zich dus gewoon verslikt heeft. Ik zal het in de gaten houden.

Bedankt voor de reacties. Ik ben alleszins wat gerustgesteld nu ik weet dat het blijkbaar wel vaker voorkomt.

Eva