Ik heb een aanpak

Gestart door Cutie_lover, september 12, 2006, 20:03:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cutie_lover

Voor als ik zou gaan kweken ;)

het klinkt stom maar ik ga mensen laten reserveren, voor ik ga kweken, of broeden ;) zo weet ik van te voren zeker dat ik alle jongen kwijt kan.

Nadere uitleg:

Ik laat dan een stuk of 5 mensen reageren, ligt eraan hoeveel interesse er is.. Heb ik maar 2 geinteresseerde= niet kweken. 5= kweken. Als ik dan maar 3 jonkies heb, hebben de laatste 2 reserveerders gewoon pech:P Dat vertel ik dan natuurlijk wel van te voren.

Wat vinden jullie hiervan?

groetjes

Caradow

En als een van de reserveerders dan van gedachten veranderd?

Cutie_lover

hihi dan heb ik een probleem inderdaad maar ja, dit van ook nog maar een schets van een aanpak ::)

budgie

Je zou de gegadigden ook een (kleine) aanbetaling kunnen laten doen. Dit geld stop je dan in een 'potje'. Mocht je niet kunnen 'leveren', dan betaal je het aanbetaalde bedrag aan de kopers terug. Mochten zij zélf van gedachten veranderen, jammer, maar dan zijn ze hun aanbetaling kwijt. Op die manier krijg je misschien ook wat meer gemotiveerde kopers. Mensen veranderen tegenwoordig nogal snel van gedachten ..... Kijk maar of je het iets vindt.

Caradow

Citaat van: budgie op september 12, 2006, 20:43:37
Je zou de gegadigden ook een (kleine) aanbetaling kunnen laten doen. Dit geld stop je dan in een 'potje'. Mocht je niet kunnen 'leveren', dan betaal je het aanbetaalde bedrag aan de kopers terug. Mochten zij zélf van gedachten veranderen, jammer, maar dan zijn ze hun aanbetaling kwijt. Op die manier krijg je misschien ook wat meer gemotiveerde kopers. Mensen veranderen tegenwoordig nogal snel van gedachten ..... Kijk maar of je het iets vindt.

Dat gaat wel een beetje heel erg ver...  :o

Parkieten-Freak

#5
Geen goed plan.
Met een beetje inventiviteit raak je alsnog gemakkelijk je jonkies kwijt.
Daarnaast bestaan er diverse fora waar je grasparkietjes te koop aan kunt bieden, en er is ook nog zoiets als Marktplaats.


Cutie_lover

Ik vind het een heel goed idee budgie ;D Zo worden de vogels niet de dupe ::) Ja, misschien toch wel, maar dan de "nepkopers" ook! Ik had net ook een verbetering van de aanpak bedacht, maar weet niet meer welke  :-[ En caradow, ik vind het niet ver gaan. Ik denk, dat als ik dan bijv. 5 euro vraag, als het vogeltje dan uitgevlogen is e.d. ( zelfstandig eet blablabla ) krijgen ze het dan gewoon. Maar als ze afzeggen, kan ik die vijf euro betalen als "reisverzekering" misschien kun je het daarmee vergelijken. Alleen heb je dan geen reisverzekering. Als ze het parkietje niet mooi vinden.. Daar zit ik mee :P Leg uit P-F
Ik wil meer horen als geen goed plan...

Caradow

op het moment dat je de mensen zegt een aanbetaling te moeten doen, rennen ze gelijk al gillend weg :P

Sonja

Heb je je wel goed verdiept in wat er allemaal komt kijken bij het kweken met grasparkietjes?

Het is niet iets wat je 'zomaar' even doet, er kan van alles mis gaan.

Mijn tip: Bezint eer ge begint!

Groetjes, Sonja.

Cutie_lover

Sonja, daar ben ik nu al mee bezig :D ik zeg nu al, omdat ik natuurlijk nog láng niet kan kweken. Maar nú al wil ik bijvoorbeeld deze info al.. Zodat ik daar niet op het laatste moment mee kom.. Ik wil zowiezo al dit weten. En Caradow, misschien heb je wel gelijk, of was het als grap bedoeld. En ik hoop dus dat mijn parkietjes dan niet bij mensen terechtkomen, die vijf euro te veel vinden :P

Caradow

nee het was zeker geen grap.....

Een ervaren en bewezen kweker kan een aanbetaling vragen, al zie ik het die ook nog niet zo snel doen. Maar een particulier als jij en ik, zeker iemand die nog geen enkele kweekervaring heeft... daar zou je zelf toch ook je geld niet aan geven?

Cutie_lover

die is goed.. er zitten nog heel veel gaten die gedicht moeten worden..

budgie

Citaat van: Caradow op september 12, 2006, 20:49:27
op het moment dat je de mensen zegt een aanbetaling te moeten doen, rennen ze gelijk al gillend weg :P

Echt gemotiveerde en serieuze mensen zien de redelijkheid van deze 'aanpak' in en rennen niet gillend weg. Wat heb je er aan om een stuk of drie 'reserveerders' te hebben van wie je nooit meer iets hoort? Zulke dingen komen voor. Nee, haal ze dan eerst maar door een 'financiële zeef'. Je moet je onderlinge afspraken vanzelfsprekend netjes op papier zetten. En natuurlijk zou je rekening kunnen houden met een niet toerekenbare tekortkoming van de zijde van de koper.

En wat betreft dat kweken, is het inderdaad belangrijk dat je je goed realiseert waaraan je begint!

budgie

Citaat van: Caradow op september 12, 2006, 20:56:36
zeker iemand die nog geen enkele kweekervaring heeft... daar zou je zelf toch ook je geld niet aan geven?

Er kan toch worden afgesproken, zoals ik al voorstelde, dat er restitutie van betaling plaatsvindt als er om welke reden dan ook niet kan worden 'geleverd' zoals verwacht? Dat zijn nu juist de dingen die je op papier moet zetten.

Safrena

Hey Cutie-Lover

Zelf vind ik het ook geen goed plan :-\
Als je zo denkt lijkt het net of je het gewoon gaat doen om er aan te gaan verdienen of een broedmachine van je parkietjes wil gaan maken (niet boos bedoeld hoor, maar zo kan het bij veel mensen overkomen)
En een aanbetaling doen, zoals Caradow al zei: dan lopen de mensen gewoon weg, gewoon doordat de mensen het hierboven geschreven gaan denken.
En heb je al een keer nagedacht als je mensen laat betalen op voorhand (of aanbetaling) en alles gaat fout tijdens het broeden of je koppeltje wil gewoon niet broeden, enz....

Ik vind als je wil gaan kweken met je parkietjes, dat je dat moet zien als voor jou een hobby en een plezier voor de diertjes.
Oke, ik begrijp dat je een goede thuis wil voor de kleintjes,dat willen velen hier op het forum. Maar op de eerste plaats komt toch de gezondheid van het broedend koppeltje en van de kleintjes, en alles goed is dan pas  op zoek te gaan naar een goede thuis.

Vele groetjes


Parkieten-Freak

#15
Luister, voordat we juridische conventanten op gaan stellen (waar is Jippie). :P
We hebben het hier over het kweken met een koppetje grasparkieten. Hoe vaak doe je dat nou? 1 tot 2 x per jaar?
Het moet toch mogelijk zijn om gewoon via kennissen, de dierenwinkel of internet een stuk of 10 grasparkietjes aan de man te brengen? ???


Cutie_lover

Citaat van: Parkieten-Freak op september 12, 2006, 21:10:12
via kennissen, de dierenwinkel of internet een stuk of 10 grasparkietjes
Hoe bedoelt u? Dat ik ze zo kan verkopen? Dat doe ik niet.. ( dierenwinkel dan ) ...
Het is raar om voordat er zowiezo "iets" is, mensen te zeggen dat er iets kan komen.
Maar dit heb ik er niet bij gezet.. maar het is wel zo:
Ik ga er heel duidelijk dan bijzeggen dat je hele grote kans hebt, dat je met lege handen thuiskomt. Die kans is natuurlijk enorm groot.

Caradow

Ik sluit me helemaal aan bij PF en Safrena...

Je bent geen bedrijf dat allerlei contracten moet opstellen met potentiele kopers.

Ik weet dat ik over een tijdje een broedblok in mijn voliere ga hangen en ja ik hoop dat er een aantal mooie vogeltjes geboren gaan worden. Ooit...
En als ik dan een paar gezonde nakomelingen heb moet ik op zoek naar nieuwe eigenaars.. Als ik niet TE vertederd ben en ze gewoon allemaal zelf hou.......

Zie je het al voor je? je hent 2 mooie kuikens, je hetb ene paar contracten met kopers.. maar je had ze achteraf toch liever zelf gehouden.....tja, je moet je aan het contract houden, dus dag lieve kuikens....

Cutie_lover

Dat zal zowiezo niet gebeuren. Ik mag ( let op: in principe ;) dit is gewoon een regel die meestal niet nagekomen word :P ) maar twee huisdieren. Dus zo snel zal dat gebeuren. Ik wil geen bedrijf starten hoor  :P Ik probeerde gewoon serieus over te komen :-[ Qua leeftijd val ik hier ook overal buiten, en wat jullie grote mensen soms zeggen, snap ik niet altijd. Dus, wees aub wat duidelijker..

Parkieten-Freak

Citaat van: Cutie_lover op september 12, 2006, 21:21:13
Hoe bedoelt u? Dat ik ze zo kan verkopen? Dat doe ik niet.. ( dierenwinkel dan ) ...
Het is raar om voordat er zowiezo "iets" is, mensen te zeggen dat er iets kan komen..........
Ja, ik bedoel gewoon verkopen.
Forumleden Meltjuh en Annika hebben hun jonge grasparkietjes ook via het forum verkocht als ik me niet vergis.
Helemaal leuk was dat ze ons op de hoogte gehouden hebben. Ook Maur@ hield ons op de hoogte van het wel en wee van de jonkies Uno en Due. Erg leuk, en het leukste is misschien nog wel dat de forumleden ongelofelijk met jou en het broedende koppeltje meeleven! ;D