advies gevraagd bij opvang parkietje

Gestart door Mylène, september 12, 2006, 12:54:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mylène

 Een kennis van mij wil zijn parkietje wegdoen, vanwege persoonlijke omstandigheden. ( naar mijn idee een goed besluit, want ik stond niet geheel achter de wijze van verzorging). Nu kan ik haar (een heel lief popje van 6 maanden) gaan ophalen. Het probleem is dat als ik haar ga halen ik verkocht ben, en het moeilijk zal vinden om haar weer ergens anders onder te brengen, mede vanwege het feit dat ik weet dat het parkietje bij de vorige eigenaar niet erg goed verzorgd werd. Wij hebben zelf nu twee mannetjes die erg dikke maatjes zijn (Jippie die is komen aanvliegen en Budgie van 6 maanden) .Dus ik wil de verhoudingen van onze twee parkietjes niet verstoren, ik heb namelijk op de site gelezen dat 3 parkietjes geen goed idee is.
Ik weet ook dat de kweker van onze Budgie op zoek is naar een mooi popje, dus ze zou ook nog bij hem in de volière kunnen. Ik weet niet wat ik zal doen, ik wil eigenlijk gewoon het beste voor het beestje, wat zouden jullie doen?

groetjes
Mylène

Sonja

Hoi Mylène,

Best moeilijk.
Je zou dit lieve parkietje inderdaad naar de kweker kunnen brengen.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om bij de kweker van Budgie een mannetjesparkiet te halen, zodat je 2 koppeltjes hebt.

Persoonlijk zou ik voor het laatste kiezen, maar dat is echt een hele persoonlijke keuze, die alleen jij zelf kunt maken.
Ik kan niet voor jou beslissen wat het beste is, dat kun je alleen zelf. ;)

Veel succes met je beslissing!
Laat je nog weten wat je uiteindelijk besloten hebt?

Groetjes, Sonja.

marretje

Wij hebben ook in zo een situatie gezeten met 2 popjes van mijn broer. Wij hadden er 6 en dat is gekomen door de samenstelling teveel popjes. Bij 6 was het goed qua samenstelling. Toen wilde mijn broer ze wegdoen maar mijn dochter wilde ze graag hebben. Ik heb lang getwijfeld maar al die tijd kregen zij geen aandacht. Toen heb ik de knoop doorgehakt en ze toch genomen omdat wij een binnenvoliere wilde aanschaffen. Maar moesten we weer 2 mannen kopen. Dus nu hebben we er 10. En als ik ze nu bezig zie en als ze uit mijn hand eten dan ben ik toch blij dat ik het gedaan heb. En mensen verklaren ons voor gek met 10 parkieten maar wij zijn er super blij mee. Misschien kan je wat met ons verhaal. Succes met je beslissing.

budgie

Als ik zou moeten kiezen: in de volière ermee! Dat is het beste voor een vogel. Kan ze ook toegeven aan haar natuurlijke behoefte om nestjes te krijgen. Het is alleen lastig om een binnenvogeltje nu buiten te zetten. Zoiets moet je doen met de zomer in het verschiet, zodat het diertje kan 'afharden'. Maar als je een goede kweker op het oog hebt, zal hij wel weten hoe hij dit geval moet aanpakken.

Moppers

Je hebt nog meer opties. Er zijn tal van opvangcentra die vogels zoals parkieten opvangen en er een nieuw baasje voor zoeken die het diertje een goed thuis zal bieden. Hier zit wel een nadeel aan, en dat is dat het soms wel een paar maanden kan duren voordat het dier geadopteerd wordt, aangezien er niet veel mensen op de hoogte zijn van deze adoptiemethode.
Je kunt ook zelf een ander nieuw baasje proberen te vinden. Hang briefjes op in de supermarkt en bibliotheek, plaats een advertentie op een site als marktplaats, vertel aan zoveel mogelijk vrienden/familieleden/collega's dat je op zoek bent naar iemand die haar in huis wil nemen.

Ik zelf zou haar niet terug brengen naar een kweker. Precies om die reden: dan wordt ze gebruikt om mee te fokken, meer niet. Als dit dametje iets verdient, dan is het een leuk nieuw baasje waar ze alle liefde en aandacht van de wereld krijgt, dat komt in je eigen berichtje ook naar voren, toch?

Je kunt het ook gewoon even aankijken hoe zij en de mannetjes die je al hebt op elkaar reageren. Stel dat het goed blijkt te gaan, dan is het probleem opgelost. Stel dat ze niet bij elkaar kunnen, dan kan je alsnog een maatje voor haar erbij nemen, of op zoek gaan naar een ander baasje. Het lijkt mij het proberen waard.

Ik vind het wel heel lief dat je je bekommert om het lot van dit parkietje, dat wilde ik ook nog even zeggen.  ;D

Mylène

Bedankt voor jullie reacties,maar ik twijfel nog steeds.
De eigenaar van het parkietje heeft zich bedacht, hij wil het nog een weekje aankijken ???
Ik weet volgende week meer, dan laat ik weer wat horen. Als ik haar dan toch nog meekrijg, denk ik dat ik het eerst zelf wil proberen, kijken hoe dat gaat.

Groetjes
Mylène


Trippy

Als de eigenaar hyet parkietje toch wil houden waarom ga je dan niet even met hem/haar praten en leg uit hoe je een parkietje het best kan verzorgen mischien helpt dat ? ???

Mylène

Een weekje verder een parkietje rijker!
Afgelopen dinsdag heb ik toch Cookie opgehaald. We hebben besloten om  haar te houden naar aanleiding van het onderstaande citaat:
[e kunt het ook gewoon even aankijken hoe zij en de mannetjes die je al hebt op elkaar reageren. Stel dat het goed blijkt te gaan, dan is het probleem opgelost. Stel dat ze niet bij elkaar kunnen, dan kan je alsnog een maatje voor haar erbij nemen, of op zoek gaan naar een ander baasje. Het lijkt mij het proberen waard.]
Misschien kopen we wel een kamervoliere en kopen er nog een vriendje bij  ;)
Het gaat erg goed met haar. Ze heeft al 2 dagen met de jongens door de kamer gevlogen.
Ik twijfel nu wel of het wel een vrouwtje is, ze is nu 5 maandjes oud. Ik vind haar wel een beetje klein, maar dat zal wel veranderen als ze strakjes aan de Xtravital gewend is ipv van koekjes (vandaar hebben wij haar Cookie genoemd  ;)

Groetjes,
Mylène


[verwijderd door de beheerder]

budgie

Ik weet bijna zeker dat het een popje is. Het gebied direct rond de neusgaatjes is nl. wit

Sonja

Hoi Mylene,

Cookie is een heel mooi popje! :)

Groetjes, Sonja.

Scotty - Keecko

Hoi Mylène,

Lijkt heel erg op de neusdop van mijn Scotty, en daar is op gereageerd: POP
Dus ik denk dat dit ook een pop is. Overigens een heel mooi popje!  :-*

Groetjes Ilse

Mylène

Ze doet het echt super.
Ze is sinds gisteren heel speels, nieuwsgierig en aanhankelijk, gaat op mijn hand of op mijn schouder zitten en vliegt vrolijk door de kamer met Jippie en Budgie. Bovendien eet ze nu goed.
Ik merk wel als ze onzeker is ze mij opzoekt even mijn aandacht nodig heeft.
Hopelijk een geslaagde missie!
Ik heb een foto toegevoegd,waarop je misschien kunt zien waarom ik twijfel aan haar geslacht.
Ze is dol op de Biobox, zoals je aan haar snavel kunt zien ;)

Groetjes en bedankt voor jullie adviezen, we hebben er weer een lief parkietje bij   ;D
Mylène





[verwijderd door de beheerder]


Parkieten-Freak



Moppers

Ik was benieuwd hoe het inmiddels met Cookie gaat. Hebben ze het nog naar hun zin met z'n drieen?

Mylène

Daar komt ie de Cookie-udate:
Ze is inmiddels in de rui, maar wordt met de dag vrolijker. Ze speelt veel en sloopt graag touwtjes etc.
Jippie en Budgie reageren vrij goed op haar. Alleen is Jippie bang van haar als ze naast hem komt zitten als ze vrij rond vliegen. Dat had ik wel verwacht, Jippie is bij ons komen aanvliegen in maart en is altijd een bang maar heel lief vogeltje geweest. Toch zie ik ook nieuwe (goede) dingen bij Jippie, hij gedraagt zich meer "parkiets" als je begrijpt wat ik bedoel.
Op dit moment begint Cookie met bijten, maar die fase gaat wel voorbij.
Omdat het zo vroeg donker wordt gaan Budgie en Jippie al om half 8 weer in de kooi en Cookie kruipt dan ook in hun kooi.  Na 10 minuutjes moet ik haar er dan wel uithalen want dan begint het dagelijks gevecht om een slaapplaatsje en dan zit Cookie in de weg ;).
Ik hoop uiteindelijk dat ze het alledrie goed met elkaar kunnen vinden. Ik doe in ieder geval mijn best. En als dat lukt willen we een leuke kamervoliere voor ze kopen.
Als ik merk dat er problemen ontstaan zal ik een nieuw baasje voor haar zoeken, maar ik hoop dat dat niet nodig is!
Groetjes Mylène

Josephine

Fijn dat het zo goed gaat met die 3!!! Ik denk dat het helemaal goed gaat komen.

Groetjes Josephine