badje

Gestart door Scotty - Keecko, september 11, 2006, 20:24:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Scotty - Keecko

hoi allemaal!

Mijn parkietjes zijn nu echt in de rui ::). Ik heb daarom hun badje aan de kooi gehangen. Ze vinden het heel interessant en zitten er ook geregeld bij, maar het enige wat ze doen is op de rand zitten, tegen het plastic aantikken of knagen eraan. En eruit drinken... Ik weet dat dat niet mag, en ze krijgen ook 2x per dag vers water in hun drinkbakje. Groente in het badje doen, heb ik ook al geprobeerd, maar daar komen ze tot nu toe niet aan (hoewel ze nu eindelijk! groentjes lekker vinden)  :-\

Ik snap niet hoe ik ze in het badje krijg, ik wil ze ook niet dwingen, maar als er een oplossing of een tip is, zijn ze van harte welkom!

Groetjes Ilse

Ingrid

Hoi Ilse,

Datzelfde heb ik hier met mijn deugnietjes, ze zitten alleen op het randje en gaan er niet (meer) in. Als baby wilden ze nog wel badderen in het badhuisje. Later heb ik een diep bord gebruikt, waar ze in gingen badderen totdat de nieuwigheid eraf was. Nu willen ze alleen nog besprenkeld worden in hun palm, die ook nog eens voldoende nat moet zijn  ???. Tja, mijn vogels zijn verwend, maar ik wilde ze het badderen niet ontnemen en vandaar dat ik een manier heb gezocht die hen past.
Hoelang ben je al bezig het badje aan te bieden? Als het maar kort is zou ik gewoon volhouden, wie weet ontdekken ze het ineens ;). Anders zit er niets anders op dan een manier te vinden die ze wel aanstaat?
Succes!

Groetjes, Ingrid

Josephine

Laat ze inderdaad rustig aan het badje wennen, gewoon elke dag een tijdje aan de kooi hangen. Als ze het ECHT niet willen kan je kijken of ze onder de druppende kraan willen veel parkietjes vinden dat ook erg lekker.

Caradow

Lang niet alle parkietjes houden van badderen... Coco vind het heerlijk om af en toe in het badje te gaan en gaat dan ook helemaal nat, Ukkie durft niet in het badje en vind het wel weer lekker om buiten op het balkon in de kooi natgespoten te worden.

Scotty - Keecko

Bedankt voor de snelle reacties!  ;D

Ik ben nu ongeveer een weekje bezig met aanbieden, is inderdaad nog niet zo lang  :-\
Gister zag ik Keecko wel met zijn bekje in het water gaan en toen met zijn kopje rondzwaaien. De druppeltjes vlogen in het rond en toen schudde hij zich helemaal uit. Heel lief om te zien!  :-*

@Ingrid: Ik zal dat diepe bord eens proberen, misschien vinden ze dat fijn.

Tips zijn nog steeds welkom!

Groetjes Ilse

Caradow

Citaat van: Scotty&Keecko op september 11, 2006, 20:46:43


@Ingrid: Ik zal dat diepe bord eens proberen, misschien vinden ze dat fijn.

Niet te diep he ;)

Scotty - Keecko

#6
Nee! Dat snap ik  ;)
Maar is zo'n avondetenbord goed genoeg??

Ja hoor ;). Gr. Ingrid

karin v h

Je  kunt beter zo'n plastic schotel die je onder de planten zet gebruiken. Je moet niet vergeten een bord is glad en glijden ze misschien uit. Hou ik niet zo van.
Weet wat je ook eens kunt proberen in het badje om op de bodem een groot spiegeltje te leggen en niet zoveel water in heb badje. Wil ze nog wel eens nieuwgierig maken.
Maar inderdaad ook veel parkietjes houden niet van water, als de kraan ook niet lukt kun je altijd nog een lauwe bloemspuit is proberen.
Baad ze.
Groetjes karin

budgie

Ik heb voor die parkiet van mij ook diverse badinrichtingen tevergeefs uitgetest. Hij is gewoon een viespeuk die tóch brandschoon blijft. Een tijdje geleden (alweer) gaf meneer te kennen dat ie prijs stelde op een besprenkeling door vastbesloten naar de kraan van de open keuken te vliegen. In de laatste stormloop erheen, liep hij nog een kopje omver. Ja echt waar, met die dikke Engelse grasparkieten kont! Hij heeft daarna zeer uitgebreid op mijn handen een bad genomen onder de kraan, waarbij hij z'n grote hoofd alsmaar tegen de kraanopening wreef. Ik weet uit ervaring dat het geen zin heeft hem een badgelegenheid aan te bieden als hij niet zélf aangeeft dat hij zich wil verfrissen!

karin v h

Ik heb 1 mannetje dat nu ruim 2 jaar is en nog nooit in bad is geweest maar bij mij gaan ze in principe 1 x in de 2 weken onder de lauwe plantenspuit. Nou..... hij weet niet hoe hij in alle hoeken en gaten moet kruipen om niet nat te hoeven worden. Ik spuit de spuit trouwens wel eerst helemaal leeg i.v.m. salmonella.
Nu had ik voor de 2 kleine parkietjes een badje aan de kooi gehangen om er aan te wennen en je raadt het nooit het mannetje wat nooit in bad gaat zat erin.
Zo zie je maar. Mannetjes staan bekend als viespeuken maar nu ineens na ruim 2 jaar zit meneer in bad. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. :P
Groetjes karin

judithdejong

Citaat van: Scotty&Keecko op september 11, 2006, 20:24:05
En eruit drinken... Ik weet dat dat niet mag,

Hoi allemaal,

Baco moet ook niks hebben van een badje, van de zomer wel voor hem gekocht omdat het zoo warm was en dacht mischien vind ie het wel wat. Maar nee hoor, hij moet er niks van hebben, maar hij zat wel op het randje en dronk er ook uit. Waarom mag dat niet?? Wat is daar zo erg aan, ik had het badje nooit langer dan 3 á 4 uur hangen, lijkt me toch geen probleem om daar uit te drinken. Het drinkbakje hangt langer want dat verschoon ik nu 1 keer per dag, toen het zo warm was 2 keer per dag.
Ben erg benieuwd, of heb ik het soms verkeerd gelezen. Dacht het toch niet.

Groetjes,
Judith

Safrena

#11
Citaat van: judithdejong op september 12, 2006, 11:19:16
... hij moet er niks van hebben, maar hij zat wel op het randje en dronk er ook uit. Waarom mag dat niet?? Wat is daar zo erg aan...

Hey Judith

Waarom het niet goed is om uit een badje te drinken?
Een parkietje mag wel uit een badje drinken zolang dit dagelijks goed gereinigd en ververst word en hij/zij zich er niet in geeft gewassen.
Het is niet goed van zodra je parkietje zich in het badje wast omdat er dan poepjes en veertjes ect.. in kunnen liggen, wat het water heel ongezond maakt, door bacteriën enz..

Hier hebben ze een fonteintje waar Poeken haar graag in wast maar, waar ze ook soms uit drinkt. ;)
Iedere dag word de fontein helemaal gereinigd en vers water in gedaan en iedere week helemaal  ontsmet . Van zodra ik zie dat ze zich erin gewassen heeft, wordt de fontein ook opnieuw gereingd en vers water in gedaan, zo blijft de fontein en het water schoon, als ze er daarna nog wil uit drinken ;)

Vele groetjes

judithdejong

O zoooo, ja dan begrijp ik het wel. Ik drink ook niet het water op waarin ik gedoucht heb, haha. Ik snap het, maar dacht dat ie niet mocht drinken uit een badje als hij er niet in eens in zit. Maar dat is dus geen probleem.
Opgelost maar weer.
Wel leuk als je parkietje badderen leuk vind. Maar goed Baco heeft ook leuke dingen, elk parkietje trouwens.

Groetjes,
Judith

Maur@

Ook hier hanteer ik dagelijks de plantenspuit. Sommige gaan wel in een "badje", meestal is dat gewoon het waterbakje als er net schoonwater in zit. Nee niet een badje als ik dat neerhang lopen ze er met een grote boog omheen, het drinkwaterbakje is het beste naar hun idee. En sommige badderen echt nooit. Het valt me op, des te jonger je het ze leert des te gekker zijn ze erop. Als Due, geboren 20 april, de plantenspuit ziet is hij al helemaal door het dolle heen. Ivory, twee jaar, ziet de spuit en maakt dat ze in het verste hoekje van de kooi komt.

Dus drinkwaterbak voor de ene helft en de plantenspuit voor de andere helft. Gelukkig hebben ze twee drinkwaterbakjes en kiezen ze altijd de hoogste uit om te badderen.