neusdop die steeds verkleurt

Gestart door yossie, september 11, 2006, 19:31:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

yossie

Ik heb twee grasparkieten die nu ongeveer 2.5 maand oud zijn (geboren eind juni). Spirou is een mannetje en van Luna denk ik dat het een popje is, maar ik ben niet zeker. De neusdop van Luna verkleurt steeds. Ik weet dat de neusdoppen verkleuren als ze volwassen worden, maar bij Luna verschilt de kleur elke dag en soms zelfs meerdere keren per dag. Soms is haar neusdop rozig. Dan weer vertonen de randen een blauwige tot paarse schijn, terwijl de rest van de neusdop roze blijft. Op nog andere momenten is de neusdop dan weer volledig blauw. Ze heeft meestal wel twee lichter gekleurde ringen rond de neusgaten. Is het normaal dat een neusdop zo vaak en zo fel van kleur verandert?

Ik heb gehoord dat je ook aan de vorm van het hoofdje kan zien of het een mannetje of een popje is. Waar moet je dan juist op letten?



Groetjes
Eva


Annika

ik denk inderdaad dat je parkietje dan een popje is (heb je misschien een foto met duidelijke neusdop?)
Ik heb ook wel meegemaakt dat de neusdop van popjes vaker veranderen van kleur, maar meestal wel redelijk licht, dus roze met licht rond neusgaatjes, lila, of lichtblauw met wit rond neusgaatjes.

Groetjes Annika

lindavengelen

wij hebben twee parkietjes van 6 weken, ook bij hun verandert de neusdop vaak! Maar dat is denk ik doordat ze nog zo jong zijn. Bij de een zie je dat het lichtblauw word (popje denk ik) en bij de ander blijft het meer paars (waarschijnlijk een mannetje).

Volgens mij is het bij popjes ook zo dat het echt pas definitief is rond de 7 a 8 maanden. En bij mannetjes is het duidelijk bij 3 maanden. Dus als de neusdop niet blauw is na ongeveer 3 maanden, dan is het waarschijnlijk een popje.

Zo heb ik het begrepen...hoop dat ik het goed verteld heb!

Caradow

De dop van Ukkie was pas na 8/9 maanden echt blauw hier, tot die tijd bleef hij paarsig... dus dat je na drie maanden met zekerheid kan zeggen als het ene man is? nee

Maur@

CiteerDe neusdop van Luna verkleurt steeds. Ik weet dat de neusdoppen verkleuren als ze volwassen worden, maar bij Luna verschilt de kleur elke dag en soms zelfs meerdere keren per dag. Soms is haar neusdop rozig. Dan weer vertonen de randen een blauwige tot paarse schijn, terwijl de rest van de neusdop roze blijft. Op nog andere momenten is de neusdop dan weer volledig blauw.

Ja hahahaha hier zit iemand met die ervaring. Ons voorbeeld, levendig en wel is Due...........dagelijks veranderen de kleuren, hij, sorry ZIJ, lijkt wel een regenboogparkiet. Maar aangezien ik het voorbeeld van haar broertje heb, weet ik dat de vermeende hij een zij is. Haar broertje heeft volledig blauwe doppen, echt mannetje. Leeftijdsverschil is twee dagen.

flowertje

je kan ook gewoon aan het bekken van de vogel voelen en dan voel je het meteen

-bekken wijd uit elkaar = vrouwtje
-bekken dichter bij elkaar = mannetje

groetjes michiel