Slim of niet?

Gestart door *Z*, september 11, 2006, 18:19:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

*Z*

Hallo,

Is het slim om een parkietje een ander kooi te geven?
Hij is wel heel erg gewend aan deze kooi, maar vind het zo onhandig, hij zit alleen maar op twee stokjes boven in.
Hij zit nooit op de stokjes beneden.
En de stokjes zijn niet heel lang dus hij loopt niet zo veel. Kan er ook niet veel speeltjes in hangen heb vandaag een leuk speeltje gekocht als ik die er in hang dan kan hij al helemaal niks meer (hij komt ook niet uit zijn kooi).
Maar aan de ene kant is het weer zielig omdat het gewoon nou zijn huis is en dan moet hij opeens in een heel ander huisje.
Deze kooi is een beetje rond van boven en de ander gewoon rechthoek.

Wat zouden jullie doen in mjn geval?

karin v h

Hij vindt het vast hardstikke leuk in een grote kooi waar hij zich in kan bewegen :-X
Dan kun je er ook speeltjes in hangen.
Mijn vogels zijn al 2 x verhuisd naar een grotere kooi maar even wennen en dan weten ze niet beter.
Nee hoor, je kunt het rustig doen hij zal even vreemd opkijken maar naar een paar dagen geniet hij er van ;D
Groetjes karin

*Z*

Kooi verschilt denk ik niet heel veel maar deze parkiet irriteert zich overal aan. Had net ook een trapje gehaald en hij flipte echt toen ik hem in zijn kooitje wilde doen, pfff ik dacht echt dat zijn vleugels zouden breken

karin v h

Ja, als de kooi niet veel verscheelt aan maat hoef je het niet te doen. Je weet dat een kooi nooit te groot kan zijn voor een parkietje. Hij moet echt speelruimte hebben en zeker als hij niet uit de kooi komt. Mag hij niet uit de kooi of durf je hem niet uit de kooi te laten?
Maar je moet echt 1 speeltje tegelijk doen niet 's morgens bijv. een spiegeltje en dat is eng en het er dan weer uithalen en 's middags een trapje dit is te veel voor een parkietje.
Groetjes karin

*Z*

Klopt volgens mij heb je gelijk met het speeltje.  :P hij zit maar naar zijn nieuwe speeltje te staren vanaf zijn stokje, hij durft gelukkig weer op zijn stokje.
Parkietje heeft volgens mij veel trauma's meegemaakt dat hij niet meer uit zijn kooitje durft.
Zijn deurtje staat 24 uur per dag open nooit dicht en hij komt er niet uit,
IK dacht ik wissel de kooi om wegens het plaatsen van langer stokje, en speeltjes

Dit is zijn kooi nu

[verwijderd door de beheerder]

Caradow

Ze hebben tijd nodig om aan nieuwe dingen te wennen... hoe onschuldig een nieuw speeltje voor ons ook is, zo eng is het voor een parkietje, zeker als het ineens in je veilige huisje word gehangen...


Vogels zitten graag zo hoog mogelijk omdat ze dan goed uitzicht hebben op mogelijke gevaren. Daarom zal jou parkietje voornamelijk op de boventste stokjes van je kooitje zitten.

Als je er toch voor kiest om een andere kooi aan te schaffen, zet deze nieuwe kooi dan deels ingericht eerst al een tijdje in de buurt van de oude kooi zodat hij er alvast een beetje aan kan wennen. Dit doe ik op het moment zelf ook met de kamervoliere die ik vrijdag heb gekocht. ze zitten stiekum vanaf alle kanten naar die grote voliere te kijken en vliegen af en toe even dichtbij langs om te kijken. Ze gaan er nog niet in, maar doordat ik elke dag een van hun bekende speeltjes verhuis van de kooi naar de voliere weten ze dondersgoed dat dat hu nieuwe verblijf is en als we ze over een paar dagen definitef gaan verhuizen, is het niet helemaal eng meer

karin v h

Hallo Caradow,
Ik kan mij aardig volgen als je je parkietjes gaat verhuizen van kooi naar kamervoliere. Maar van kooi naar kooi is toch niet zo heel erg schrokkend. Die van mij genoten daarvan.
Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Maar.... zo kan het natuurlijk ook.
Succes Z.
Groetjes karin

Trippy

Ik zal hem alleen verhuizen als de kooi echt GROTER is.
Anders geef je je parkietje alleen maar stress vooral naardat je parkietje vanavondt voor het eerst weg was bij zijn vertrouwde plekje (Ander toppic)

Veel succes  verder,
Ursula