kamperfoelie

Gestart door ButterflyGirl, september 11, 2006, 14:02:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ButterflyGirl

Heey,,

wij hebben een kamperfoelie plant in de tuin staan die op dit moment bessen heeft,, ik heb gelezen dat het giftig is voor mensen en niet voor wilde vogels,, alleen weet ik niet of parkietjes dat ook mogen hebben... kan iemand mij zeggen of ze dat gewoon mogen hebben,,

groetjes, lisanne

Sonja

Hoi Lisanne,

Ik zou het risico niet nemen.
De bessen en bladeren zijn giftig, dus ik wil je het advies geven om het niet uit te gaan proberen om het aan je parkietjes te geven.

Er zijn immers zoveel lekkere, gezonde dingen die je wel veilig aan je kromsnaveltjes kunt geven.

Groetjes, Sonja.

budgie

"Giftig
De bessen van de kampenfoelie bevatten de bitterstof xylosteïne, saponinen en een spoortje glycoalkaloïd. De mate van giftigheid is omstreden. In oudere literatuur spreekt men van dodelijke ongevallen. Elders wordt alleen gerept van braakneigingen. Over vergiftigingen is dus eigenlijk nog maar weinig bekend. De bessen moeten toch als enigszins giftig worden beschouwd en de saponinen lijken de grootste boosdoener te zijn. Het is daarom beslist af te raden de bessen te nuttigen! Vogels daarentegen kunnen ze zonder problemen eten."


Letterlijk overgenomen van internet. Er zijn wel meer soorten bessen die giftig zijn, maar waar vogels geen last van hebben vanwege de snelle passage in hun lichaam. Maar ik zou dergelijk twijfelachtig spul nooit aan mijn vogels geven. Er zijn inderdaad genoeg veilige alternatieven.