Lust geen fruit en groente?

Gestart door Belleo, september 09, 2006, 11:38:40

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Belleo

Hi,

mijn oudste parkietje Belle wil maar geen fruit of groente etn sterker nog ze bijt er nog niet eens in.
Is dit erg in verband met geen genoeg vitamine's binnen krijgen? :-\

groetjes Belle en Mia

karin v h

Hallo Beleo,
Hoe oud is jouw parkietje?
Geef je hem wel eikrachtvoer en roosevicee?
Groetjes karin

Belleo

Belle is een goede 7, 8 maand nu ongeveer en ze eet (krijgt) ook eivoer maar geen roosevicee ik weet niet of het daar aan kan liggen.
En als het daar aan licht wat voor roosevicee moet ik dan gebruiken want ik heel veel soorten zit veel suiker toch?

Brenda

Ik heb hetzelfde probleem.
Hier wordt ook geen groenten en fruit gegeten
Roosvicee maar heel af en toe 1 hapje

Eikrachtvoer krijgen ze wel maar ik heb geen idee of ze het eten (zit door de Xtra-vital heen).

Ben benieuwd of iemand een goed idee heeft dat ze dit wel willen eten???

Groetjes Brenda

Belleo

Sorry verkeerde leeftijd Ik was even in de war met iets anders Belle is nu ongeveer 6 maanden maar ik hoop net als Brenda dat iemand weet hoe we onze parkietjes toch groete en fruit kunnen laten eten. ::)

Caradow

blijven aanbieden.. de nieuwsgierigheid wint het vast wel een keer van de angst :)

joey

ja dat klopt blijven aan bieden,bij mij heeft de appel heel lang in de kooi gehangen voordat ze er aan gingen eten :D :D :D :D :D zeker een maand of 6,en nu moet je zien hoe ze op af vliegen als ik met stukjes appel kom ze vinden het heerlijk.


                                                       groetjes sylvia Joey en Ian

Annika

zien eten doet eten, wil ook nog wel eens helpen.
Probeer ze nieuwsgierig te maken door zelf smakelijk te gaan eten, wie weet werkt het.
Als er eentje het eenmaal probeert en lekker vindt zal de rest waarschijnlijk volgen.
Succes

Groetjes Annika

karin v h

Misschien moet je is even een uur of twee het eten uit de kooi halen en daarvoor in de plaats een blaadje (natte) witlof en een stukje appel erin hangen.
Dit moet je wel doen als je thuis bent als ze er niet aan komen hang je meteen het voedsel erin.
Ondertussen dat je ze een stukje appel geeft ga je zelf de rest van de appel op eten.
Het is inderdaad vaak een kwestie van 'tijd'.......
Groetjes karin

Belleo

Nou Annika ik denk niet dat het in mijn geval zal uitmaken of ik het zelf op eet voor der neus want ze is helaas blind :(
Maar ik denk dat ik het wel even ga proberen om al het eten uit de kooi te halen en dan alleen het stukje appel er neer te leggen (of iets anders).
Bedankt voor de tips en als er nog meer zijn zijn die altijd welkom bij mij.

Groetjes Belleo

Kaat

Hier idem dito, ook geen groente of fruit-eters!
Tot ik laatst 't look van de worteltjes in de kooi hing. Ze eten alsof hun leven er vanaf hangt, vinden 't net zo lekker als trosgierst!!!
Vooral Tommie is echt verslaafd!

Groetjes,
Kaat[/color

Sara

Hier is wortelloof ook het meest geliefde soort groen.
Als ik een bos wortelloof in de vollière hang is dat binnen het uur kaalgegeten! :D
Andere soorten fruit of groenten worden hier dan weer niet echt gewaardeerd.
Het zijn toch kieskeurige mormeltjes. ::)

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

lanira_mommy

wortelloof hebben we nog niet geprobeerd hier, dus gaan wqe zeker doen nu ik dit allemaal lees hihi

ook hier geen groente en fruit eters, best lastig!

sarahke

#13
eerst moetsten die van mij er ook niks van hebben
maar door in een eetbakje stukjes trosgierst te leggen
en daar dan stukjes groente of fruit in te leggen
eten ze het allemaal
vooral de geraspte worteltjes zijn ze verzot op

Tekst aangepast, het is hebben ipv hebbe etc. Gr. Ingrid

Maur@

Komt hij weer. Hoeveelste keer vertel ik dit al. :-X :-X :-X :P :P :P

Begin met een kattengrasplantje in de kooi te zetten. Kijk hoe ze dat aanvallen en eten, ga vervolgens verder met Peterselie en Selderie. Ik heb hier overigens ineens twee liefhebbers van droge broodkorsten. Of ze de korsten alleen slopen of ook opeten. Ze ruiken ze al als ik aan kom lopen. Wortelloof, werkt ook, fruit is wat lastig hier daar willen ze toch nog steeds niet aan. En fruit heeft natuurlijk de narigheid van erg gauw uitdrogen.

Ervaring is "de aanhouder wint", want een grasparkiet is zo afschuwelijk nieuwsgierig.

Ook wij hebben een zeer slechtziende vogel, blind is ze nog niet. Maar op de één of andere manier gaan toch andere zintuigen werken en vind ze de, voor haar, apart gelegde kruiden heel erg snel. Als de vogel blind is doe je er denk ik ook goed aan het eten altijd op dezelfde plek en als het mogelijk is zelfs op hetzelfde tijdstip van de dag aan te bieden.

Belleo

Hey Maur@,

Ik zet het voor voor mijn blinde vogeltje ook ALTIJD op de zelfde plaats en ik geef ze nu ook Xtra Vital en daar zit ook groente en fruit in dus ik denk dat ze nu wel genoeg krijgen ook al blijf ik het nog steeds aanbieden ze eten het nog niet. (Ik heb trouwens nog niet gebrobeerd met kattengras ;))

groetjes Belleo.

smartie

Zoals al zovaak is gezegd: gewoon blijven aanbieden.

Pino moest er in het begin ook niks van weten, maar inmiddels valt ze aan als ik iets nieuws in haar knijper hang. Vooral op aardbei, druif, komkommer en appel is ze helemaal verzot! Voor de rest hang ik er van alles in en ze gaat in ieder geval altijd proeven. Dus broodkorstje, stukje macaronie, stukje gekookte aardappel, paprika, gekookte wortel/bloemkool/broccoli, banaan, meloen, sinaasappel, kiwi, etc. etc.

Lucky is trouwens mijn gekkie, want al krijgt hij ook altijd een stukje fruit of groente in de knijper... hij komt als een gek aanstormen, maar niet op de knijper, maar in de hoop er gezellig uit te kunnen! Maar ik blijf het aanbieden, hij ziet Pino in de kooi naast hem ook eten uit de knijper en als ze eruit zijn zien ze mij er ook weleens in happen (en dan is het interessant joh!). Ook stop ik af en toe een stukje trosgierst in de knijper zodat Lucky de link hopelijk legt: knijper=lekkers! Al eet Lucky ook niet altijd zijn trosgierst op. Als ze er dan uit mogen duikt Pino zijn kooi in en valt aan op de trosgierst!

Gewoon blijven proberen, ik denk dat ook mijn Lucky op een gegeven moment zal gaan proberen, want het lijkt mij een welkome afwisseling op het redelijk saaie maar oh zo gezonde Harrisons voer. Altijd maar hetzelfde lijkt mij niks, dus ik hoop dat hij op een gegeven moment kiest voor de variatie die ik aan lekkers aanbied in de knijper!

Belleo

Hey,

Bedankt voor de reacties allemaal. ;D
Ben gisteren even creatief bezig geweest met een maderijn. ;)
'k Heb al zo vaak geprobeert met kleine stukjes fruit enzo maar heb nu maar is een maderijn geperst.
Wel een beetje krom gedaan want de sinasappelpers kon ik niet zo snel vinden.
Belle is als baby door mij met de hand groten deels groot gebracht totdat ze zelf kon eten.
Dus heb ik een beetje sap op een lepeltje gedaan en dit zo voor der neus gehouden.

Niet dat ze echt veel daarvan heeft gedronken maar toch ze heeft wel 3 likjes genomen.
dus misschien als ze dit wel drinkt dat ik ook over kan gaan op stukjes fruit in plaats van het helemaal te gaan persen totdat het sap is. :D
Misschien een tip voor andere? ???

Groetjes Belle. :-*

Caroline

Nog een kleine tip: laat je parkietje zien dat je zelf van de aangeboden groenten-/fruitstukjes eet. Zien eten, doet eten. Bij mijn parkietje heeft dat gewerkt. Als hij mij nu in de keuken ziet, of een zakje hoort kraken, schalt er meteen een "wat lekkers voor Pietje" door de kamer.

Geef ook niet een te groot stuk. Dat is weer 'schrikken' ???. Mijn parkietje heeft 'ns een hele middag bovenin z'n kooi gezeten, omdat ik een braampje op de bodem had gelegd. Pietje snoept het liefst van een stukje sla, andijvie, komkommer of appel. Dit hang ik met een knijpertje aan de tralies bij zijn favoriete zitstokje.

Veel eetplezier samen ;D!