Soorten groenten en fruit?

Gestart door ButterflyGirl, september 02, 2006, 18:13:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ButterflyGirl

hallo,, ik heb een vraagje.. welke soorten fruit en groentes mogen parkieten allemaal hebben?? en mogen ze ook rozenbottel hebben?? groetjes lisanne

Titel aangepast. Gr. Ingrid

Safrena

#1
Hey lisanne

Het is misschien toch een heel goed idee om eerst even goed rond te kijken en je in te lezen op het forum en de website ;)

Heb je dan nog vragen stel ze gerust

http://www.parkietenfreak.nl/a-voeding.php

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?board=1.0

Of bij de zoekfunctie  ;)

Parkietjes mogen vrijwel alle soorten fruit en groente
Geen avocado en rabarber

Vele groetjes

marretje

#2
Ik heb pas in een boekje gelezen dat pruimen ook niet goed zijn. Het zou onverteerbaar zijn. Is dit zo? Bij ons hebben ze nl. een klein stukje gegeten maar geen problemen gehad.

Sonja

#3
Citaat van: marretje op september 02, 2006, 20:00:17
Ik heb pas in een boekje gelezen dat pruimen ook niet goed zijn. Het zou onverteerbaar zijn. Is dit zo? Bij ons hebben ze nl. een klein stukje gegeten maar geen problemen gehad.

Mijn parkietjes eten ook af en toe een klein stukje pruim, uiteraard wel zonder het schilletje. ;)
Zij hebben ook geen problemen gehad. ;)

Groetjes, Sonja.

Parkieten-Freak

#4
Rozebottel mag ook, maar wel goed afwassen voordat je het aan de vogels geeft! ;)


budgie

Citaat van: Sonja op september 02, 2006, 22:59:19
Mijn parkietjes eten ook af en toe een klein stukje pruim, uiteraard wel zonder het schilletje. ;)

Sjakie heeft ook weleens probleemloos een pruim gegeten, maar als hij van welk fruit dan ook, kan kiezen tussen het fruit zélf en de schil ervan, gaat ie voor de schil! En die moet ik dus ver van hem vandaan houden omdat hij die niet mag. Hij is ook totaal bezeten op aardappelschillen. Natuurlijk krijgt hij die niet gepresenteerd maar je moet ze ook niet ergens laten staan. Gegarandeerd dat ie er dan de hele dag in gaat zitten rommelen!

karin v h

Hallo Sonja,
Ik zou toch oppassen met 'sla', sla is een groente die wordt bespoten. Ik heb eerder een parkietje gehad die daar heel ziek van is geworden omdat het niet goed verteerd. De dierenarts heeft mij toen geadviseerd om hem witlof te geven omdat dit niet bespoten wordt.
Groetjes karin

Sonja

Citaat van: karin v h op september 03, 2006, 20:17:58
Hallo Sonja,
Ik zou toch oppassen met 'sla', sla is een groente die wordt bespoten. Ik heb eerder een parkietje gehad die daar heel ziek van is geworden omdat het niet goed verteerd. De dierenarts heeft mij toen geadviseerd om hem witlof te geven omdat dit niet bespoten wordt.
Groetjes karin

Uhm...ik kan het even niet volgen. ???
Ik had toch geschreven dat mijn parkietjes weleens pruim gegeten hadden? Bij mijn weten heb ik het niet over 'sla' gehad. Dit krijgen ze overigens ook weleens, (veldsla).
Maar voor alles wat ze krijgen, geldt dat het heel goed afgespoeld moet worden van tevoren. Daarna dep ik het altijd nog een beetje droog. ;)

Groetjes, Sonja.

karin v h

Nee, je hebt ook niet over sla gesproken maar het onderwerp is soorten groenten en fruit. Vandaar dat ik reageer. Ook al was je sla zo goed af je krijgt er schijnbaar toch niet al het gif van af. Je geeft toch ook het fruit zonder de schillen? De pruimen heb je toch ook zonder schil gegeven en dat doe je omdat het bespoten wordt.
Sorry dat ik het op  het onderwerp gelezen heb soorten groenten en fruit. :-\

Moppers

Ik wil er graag even op inhaken.
Waarom is iedereen zo gefixeerd op het niet geven van schillen? Die van aardappels zijn giftig, dus dan is het logisch. Maarrehm, dan geef je toch gewoon biologische groente en fruit?

karin v h

Schillen zijn niet licht verteerbaar en of dat goed is voor het spijsverteringskanaal weet ik niet.
Waarom zou je het zekere voor het onzekere nemen.
Haal gewoon de schil eraf.
groetjes karin

judithdejong

Heb ergens gelezen op het forum dat iemand een druiventrosje als soort speeltje gaf aan de parkietjes (weet niet meer wie dat was sorry). Maar ik dus vrolijk naar de winkel druiven zonder pit gekocht maar moet ik nou die schil er ook af halen?? Zo ja dat wordt een heel gepriegel, maar als het moet dan moet het maar. Wilde het toch even vragen.

Groetjes,
Judith

Moppers

Citaat van: karin v h op september 09, 2006, 16:34:21
Schillen zijn niet licht verteerbaar en of dat goed is voor het spijsverteringskanaal weet ik niet.
Waarom zou je het zekere voor het onzekere nemen.
Haal gewoon de schil eraf.

In de schil zitten vaak de meeste vitaminen. Dat iets niet licht verteerbaar is, wil nog niet zeggen dat het slecht is. Sterker nog, het lijkt mij juist goed om zowel makkelijk als moeilijker verteerbare dingen te geven.

Safrena

Citaat van: karin v h op september 09, 2006, 16:34:21
Schillen zijn niet licht verteerbaar en of dat goed is voor het spijsverteringskanaal weet ik niet.
Waarom zou je het zekere voor het onzekere nemen.
Haal gewoon de schil eraf.
groetjes karin

Hey Karin

Wij schillen altijd het fruit voor onze diertjes (ook ik) , dit gewoon omdat ze het zo gewoon zijn en  lekker verwend zijn. :P
In het vogelpark waar ik ieder jaar naartoe ga, proberen ze de vogels zoveel mogelijk in hun eigen natuur te laten leven.
Daar krijgen ze dus fruit en groente ongeschild. Het word wel allemaal goed gewassen voor ze het krijgen.
In de grote voilere waar de grasparkietjes zitten krijgen ze volledige appels die ze helemaal zelf moeten aanpikken, in de bomen hangen half gesneden appelsien, die ze ook zelf moeten uitpikken ;)
En dan moet je die schatjes een bezig zien hoe leuk ze het vinden om die appel zo te plukken of die appelsien of wortel.

vele groetjes

kanarie

mag je goed afgewassen buitenblaadjes van een bloemkool geven?(hetgeen wat je normaal weggooit!)

karin v h

Hallo Safrena,
Ik ben het met je eens dat in vogelparken en dierentuinen de vogels appels krijgen met schil.
Wat mij dan opvalt ze eten de appel uit. De appel schil en klokhuis blijft vaak liggen.
's Winters leg ik op het balkon vaak appels doorgesneden en de buitenkant en klokhuis blijft liggen. Dat is toch een teken dat ze het niet echt lekker vinden of hard? vinden.
Groetjes karin

Nina

Citaat van: judithdejong op september 09, 2006, 17:03:58
Heb ergens gelezen op het forum dat iemand een druiventrosje als soort speeltje gaf aan de parkietjes (weet niet meer wie dat was sorry). Maar ik dus vrolijk naar de winkel druiven zonder pit gekocht maar moet ik nou die schil er ook af halen?? Zo ja dat wordt een heel gepriegel, maar als het moet dan moet het maar. Wilde het toch even vragen.

Groetjes,
Judith

Ik denk het niet, hoor. Dat "vliesje" wat om een druifje heenzit is haast geen schil te noemen. En zoals je al kunt lezen, de meningen verschillen over schillen (hihi)!  :P

judithdejong

Hey,

Ik zit me net te bedenken dat ik als ik een appel geef ik een klein stukje tussen de tralies doe en dat wel schil. Waarom weet ik eigenlijk niet want Baco kan toch niet bij de schil vanuit de binnenkant van de kooi en anders lijkt het me eigenlijk ook geen probleem, doet ie maar een beetje moeite om wat te krijgen. Straks wordt ie nog lui. Uiteraard was ik het wel goed, maar dat is logisch.
Bedankt Nina voor je reactie.

Groetjes,
Judith

karin v h

Hallo Judith,
Je kunt rustig een stukje appel door de tralies doen met schil de kans dat hij bij de schil kan komen is klein en zo erg is het ook niet als hij een klein stukje binnenkrijgt.
Ik doe het altijd met een wasknijper door de tralies heen, misschien een ideetje ;)
groetjes karin

judithdejong

Hey Karin,

Ja dat zat ik me ook al te bedenken toen ik dit allemaal las. Maar ik deed het meer uit gewoonte omdat als ik een appel eet ook meestal de schil eraf haal (ja moeilijke eter hé heb je dat) maar dat slaat eigenlijk nergens op. Is nog gezond ook voor hem.
Bedankt.

Groetjes,
Judith