Hoe krijg ik mijn parkiet terug in zijn kooi?

Gestart door Joske53, augustus 30, 2006, 11:28:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joske53

Ik heb al veel gehad aan jullie site maar een antwoord op mijn vraag heb ik nog niet gevonden dus hier maar even een poging wagen.
Mijn parkiet (Rocky) is nu anderhalve week bij mij, het gaat op zich heel goed, komt in de kooi makkelijk op mijn vinger zitten, trosgierst wil hij niet, dus dacht ik gisteren ik laat hem los.
Hij vloog wat rondjes en ging toen boven op de keukenkastjes zitten.
Ik heb hem daar een uurtje laten zitten en toen geprobeerd of hij op mijn vinger wilde komen , niet dus. Ik heb hem heel de middag daar laten zitten met wat pogingen natuurlijk of hij bij me kwam zonder hem op te jagen.
Na een uurtje of 6 waarin hij af en toe een rondje maakte en steeds terug kwam op de keukenkastjes moest hij toch wel terug want eten moet hij ook natuurlijk, maar hoe??
Na nog een uur waarin ik toch steeds probeerde of hij bij me kwam bleef hij uitgeput ergens zitten, zielig hoor, toen kon ik hem pakken en heb ik hem in zijn kooi gezet.
Nu is de vraag of ik hem nu al wel weer los moet laten??
Ik hoop van jullie iets wijzer te worden.

Groetjes en bedankt alvast voor het antwoord.
José

judithdejong

Hai José,

Het klinkt heel bekend wat je verteld.
Baco had dat de eerste keer dat hij mocht ook, hij ging dan niet op de keukenkastjes zitten maar bovenop de gordijnen....hoe hij het deed weet ik niet maar hij kwam er zelden af. Ik moest hem ook steeds 'pakken' of lokken met trostgierst. Dat ging op een gegeven ogenblik wel, maar hij moest het toch zelf leren om weer terug op zijn kooi te landen en in zijn kooi te komen om te eten/drinken etc. 
Dus heb ik hem toen gewoon weer eruit gelaten en op een gegeven moment kwam ie aan hoor!! Beetje rare landing maar hij kwam zijn kooi en begon gelijk te eten. Dus mijn advies is: je kan Rocky er gewoon uitlaten want hij moet het toch zelf leren en 'durven'. Alle begin is moeilijk denk ik dan maar.
Ik heb Baco niet veel hoeven pakken hoor, het duurde niet lang (volgende dag geloof ik) en toen kwam ie zelf naar beneden naar zijn kooi.
Wat ik ook wel is doe als ie gewoon niet in zijn kooi wil, als ie dwars is. Dan pak ik het traliesgedeelte en zet ik die over hem heen en dan zit ie ook in de kooi en daar heeft (volgens mij) het parkietje ook geen stress van. Maar meestal gaat ie gewoon op mijn vinger zitten en dan heel makkelijk zijn kooi in.
Weet niet wat de experts gaan zeggen maar misschien kan je hier iets mee.

Succes,
Judith en Baco

Joske53

Dank je wel Judith voor je antwoordt, alle hulp is welkom  :)

Lijntje

Hoi Jose,
Je zegt dat je parkietje geen trosgierst eet. Nu is mijn vraag aan jou, hoe bied je hem het trosgierts aan? In je hand en dan proberen of hij het wil eten, of heb je het eerst een dag of 2,3 in zijn kooitje gelegd/gehangen? Want als jij je vogeltje probeert te lokken met trosgierst en hij/zij heeft het nog nooit gegeten, dan komt hij ook niet. Dus voor als je het nog niet had gedaan, leg of hang eest een aantal dagen trosgierts in de kooi. Zodat je vogeltje hier aan kan wennen en weet dat het voor hem een lekkere snack is. Hij zal het gaan proberen en dan zie je vanzelf wel of hij het lekker vind. En als hij het lkkr vind dan kan hem daarna gaan lokken met trosgierst. Wat ik dan zelf ook nog doe is het trosgierst niet altijd in zijn kooi leggen. Als ik mij parkietje wil verwennen dan knip ik een klein stukje af en leg ik dat in zijn kooitje. Zo heeft hij niet altijd toegang tot trosgierst en komt hij zeker als ik hem op mijn hand wat aanbied om hem te lokken!
Heel veel succes ermee en ik hoop dat je er wat aan hebt!
Groetjes Annelijn

Mars

Hallo Jose

Mijn Jimmy heeft een beetje hetzelfde: omdat hij niet echt goed kan vliegen (door ingekorte vleugels) blijft hij in de buurt van zijn kooi, maar zelf eten gaan halen in de kooi doet ie niet.

Het liefst zit hij op zijn kooi en het kost hem nogal moeite om van boven af naar beneden te klauteren. Daar blijft hij gewoon uren zitten en hoewel hij vrij tam is, wil hij op de kooi niet op je vinger gaan zitten.
Daarnaast lijkt hij ook gewoon te 'lui' om de 'klim' te maken.

Het voordeel met Jimmy is dat hij wel trosgierst uit mijn hand wil eten en ook zaadjes uit mijn hand pikken wil hij wel: zolang ik hem maar niet probeer te bewegen als hij op mijn hand zit. De afweging waar ik dan mee zit is: vind ik het belangrijker dat hij eet, of dat hij zichzelf voedt (want het lijkt eenbeetje een verwend vogeltje te worden)?
Met trosgierst had Jim eerst ook wat moeite: ik heb het gewoon in zijn kooi neergehangen en toen werd ie (na een week) wel nieuwsgierig.

Wat bij ons ook wel helpt is de kooi voor zijn neus neerzetten/houden, als hij op een 'lange' wandeling is. Missien dat dat een optie is, als je parkietje niet al te schuw voor je is?

In ieder geval succes, want ik weet dat het maar wat vervelend is als je parkietje maar niet lijkt te gaan eten & hij niet in de kooi wil gaan als jij dat wilt. Maar goed, de aanhouder wint, al duurt het even.


Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Joske53

Bedankt voor jullie reacties Mars en Annelijn, ik vind het wel leuk om eens te kijken hoe jullie de problemen oplossen.
Ik heb de trosgierst in mijn hand aangeboden maar dat heeft geen enkel effect.
Sinds vanmorgen heb ik het in zijn kooi gehangen, inderdaad beter omdat hij toch moet wennen aan iets nieuws.
Ik denk dat het misschien verstandiger is om hem nog een paar dagen in zijn kooi te laten????
Op mijn vinger komen zitten in de kooi is geen enkel probleem dus dat zit wel goed.
Vertrouwen heeft hij wel, binnen de kooi tenminste.
Ik heb veel geduld met hem dat scheelt ook wel, ik hoop Rocky ook met mij.  ;)
Groetjes José

missie_go

maar sowieso is de eerste keer heel erg schrikken voor een parkietje,
bij ons was hij dus echt helemaal van de kaart,
maar moet je hem nu eens zien :P

owja.. en nog een advies, kiwi is gek van spiegels en komt dus ook meteen als je er een in je hand doet, zo krijg ik hem de kooi in, anders vertikt die het:P

je kunt natuurlijk ook een ander speeltje pakken,,

groetjes