Schurftmijt

Gestart door Jippie, augustus 29, 2006, 23:26:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jippie

Hoi allemaal!

Heb weer eens een vraagje! Ik heb er een hoop over gelezen op de site en het forum, maar kan geen antwoord vinden...

Waar komt schurftmijt nu eigenlijk vandaan? Ik bedoel, ik weet wel dat het besmettelijk is en dat een vogel het kan krijgen wanneer hij (of zij natuurlijk!) in aanraking komt met een vogel die drager is van deze parasiet, maar betekent dit dan dat een vogel die niet in aanraking is geweest met een drager het nooit kan krijgen? Of is het een soort huismijt die gewoon "aanwezig" is (sorry, ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen...)?

Het is hier niet aan de orde hoor, met Toeter en Dafne is alles prima, maar ik vroeg het me gewoon af!

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

Parkieten-Freak

De schurftmijt is een parasiet. De latijnse benaming voor de ongewenste gast die verantwoordelijk is voor de "snavelschurft" is "Cnemidocoptes pilae". Zolang jouw grasparkietjes niet in aanraking komen met deze parasiet, is het niet mogelijk om
snavelschurft te krijgen. Jonge vogels kunnen een besmetting overigens gemakkelijk van de ouders overkrijgen.
Let wel: er kan een paar jaar liggen tussen het tijdstip van besmetting en het uitbreken van snavelschurft!


Jippie

Bedankt Parkieten-Freak! Was gewoon nieuwsgierig en waar kan ik dan mijn vraag beter stellen dan hier :D?!

Dus als ik het goed begrijp leven ze alleen op een ander levend wezen? Misschien een domme vraag, maar wilde het toch weten: waarom verdwijnt de mijt bij gebruik van vaseline?

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

Parkieten-Freak

Vragen zijn nooit dom Jippie. ;)
Het is eigenlijk heel simpel: de schurftmijt graaft kleine gangetjes in b.v. de snavel. De vaseline sluit de gangetjes af.
De mijten die in de gangetjes zitten, kunnen daardoor geen zuurstof meer krijgen, met andere woorden: ze stikken door zuurstofgebrek.
Vaseline is goedkoop, veilig en uiterst doeltreffend bij schurftmijt! :)


Jippie

Aha! Is inderdaad erg simpel... Bedankt voor je snelle antwoorden!

Groetjes, Ilse

Toeter en Dafne!

Parkieten-Freak



Moppers

Ik heb me ook wel eens afgevraagd waarom vaseline bij parkieten voldoende is, terwijl bij bijvoorbeeld cavia's een hevig medicijn als Stronghold (sp?) nodig is.
PF, je schrijft dat de mijten in de gangetjes dan geen zuurstof meer krijgen. Maar zijn dat dan ook gelijk alle mijten? Zitten er dan niet nog eitjes tussen de veren?

Parkieten-Freak

#7
Theoretisch is het mogelijk dat er eitjes tussen de veren blijven zitten.
Vaseline kun je gebruiken bij beginnende vormen van snavelschurft. Zolang de ogen niet zijn aangedaan, kun je volstaan met vaseline. Echter: als de huid rond de ogen wel is aangedaan, dan moet je met het vogeltje naar de dierenarts en deze zal grijpen naar sterkere middelen zoals Ivermectine. Dit middel wordt op de huid gedruppeld.
Helaas is dit niet risicoloos voor een grasparkiet, hij of zij kan eraan overlijden!
Ik meen dat we op het forum een parkiet besproken hebben, bij wie deze behandeling bijna fataal afliep.
Het is natuurlijk altijd zaak om in de gaten te houden of de snavelschurft niet terug komt. Mocht dat het geval zijn na een behandeling met vaseline, dan is het verstandig even naar de dierenarts te gaan voor advies.
Gelukkig komen lichte vormen van snavelschurft na behandeling met vaseline in de praktijk niet snel terug.


Moppers

Oke, dankjewel. Mijn verwarring is verholpen.
Ik hoop dat mijn parkietjes er nooit last van zullen krijgen. Ik zou sowieso de dierenarts inschakelen, zodat die kan vaststellen of het inderdaad schurftmijt is, en hoever gevorderd, beter het zekere voor het onzekere.

Z500

Er zit bij ons in dierenland in big boss, ook een parkietje al heel lang alleen in een kooitje, zonder speeltjes of wat dan ook, het water is altijd vies, en het lijkt alsof zijn kooi eens in de paar maanden word verschoond. Hij heeft ook last van schurftmijt, heel zijn snavel ziet er niet uit.... Erg zielig...


budgie

Kun je daar niet eens wat van zeggen dan? Al was het alleen maar omdat schurftmijt erg besmettelijk is.
Of zitten daar geen andere vogels?

Z500

Ja er zitten ook andere parkieten en kanaries in, maar in andere kooien, deze kooien staan wel op en tegen elkaar. Ik heb als goed is een pm terug gestuurd naar jou...

Samantha

Ik heb 4 parkietjes en ze zitten met zijn tweeen in kooien, maar nu lijkt het erop dat 1 van mijn parkietjes schurftmijt heeft. Een klein beetje op de snavel en neusdop. nu lees ik hier dus veel over vaseline smeren, maar ik ben een beetje bang dat ze straks wat binnenkrijgt ofzo.. Is dat niet erg schadelijk? Het parkietje dat bij haar in de kooi zit heeft nog niks, maar ik zal zo toch maar de andere kooi gaan klaarmaken.
groetjes Samantha

Parkieten-Freak

Vaseline is niet schadelijk, zelfs al zou de vogel een klein beetje opeten.
Wel zou ik de snavel en neusdop van de vogel hiermee gaan behandelen. Je kunt zijn vriendje voor alle zekerheid ook even meebehandelen.
In dat geval is het ook niet nodig om de vogel in een aparte kooi te zetten! ;)


Samantha

Gisteren heb ik de snavel van Misty ingesmeerd met vaseline, maar nu vandaag lijkt het wel erger. Het lijkt nu net onder de neusdop een beetje bruinig en alsof het er een beetje af is. Kan ik nu beter naar de dierenarts, of hebben ze bij de dierenwinkel iets ertegen? ( en dat ik haar dan meeneem naar de dierenwinkel) Ik zal proberen om een foto te maken.

Samantha

Nou, ik ben net geweest en het blijkt dus scaly face te zijn. Ik heb er nu zalf voor. ;)

Parkieten-Freak

Scaly face is hetzelfde als schurftmijt.  ;)


budgie

Citaat van: Parkieten-Freak op september 08, 2006, 19:31:28
Scaly face is hetzelfde als schurftmijt.  ;)

Dat klopt. Ik heb er een informatieve site over gevonden, waar o.a. het één en ander over uitwendige parasieten staat beschreven. Klik op SCHUBBENKOPPEN (het lijkt wel een scheldwoord!).

http://www.edelzanger.nl/ziekten.htm