Aanschaf nieuwe parkiet

Gestart door rogierlommers, augustus 29, 2006, 18:06:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

rogierlommers

Citaat van: Sonja op september 10, 2006, 13:40:18
Hoi Rogier,

Parkietjes slapen soms in de vreemdste houdingen, kijk maar even hier:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=1607.0

Je kunt je berichtje alleen wijzigen als er nog geen antwoord op is gekomen.
Daarna kunnen alleen de beheerders en moderators dat.

Foto's mogen enkel geplaatst worden ter verduidelijking van een vraag, zie de forumregels:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=326.0

Wil je leuke foto's van je parkietjes showen, dan kun je daarvoor terecht in de fotogalerij:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=6231.0

Groetjes, Sonja.
Oke dankje. En de 2e vraag? Hoe zie ik of een parkiet graag/niet-graag uit de kooi is?

Ingrid

Hoi Rogier,

Ik denk dat je die vraag niet zo kan stellen ;). Je parkietje moet nog leren buiten de kooi te gaan en jij kunt hem erbij helpen. De kooi is zijn vertrouwde omgeving, waarin hij zich veilig voelt. Daarbuiten is alles nieuw en moet nog ontdekt worden. Je kunt hem helpen door buiten de kooi ook enige uitdaging te bieden in de vorm van favoriete speeltjes, een speelboom en meestal wil trosgierst heel goed uitnodigen om eens buiten de kooi te gaan vertoeven.
Echter is het vertrouwen in jou als verzorger een belangrijk punt waaraan niet voorbij moet worden gegaan. Jij bent dan zijn veilige factor in de nieuwe, spannende en onbekende omgeving waarop hij eventueel kan terugvallen :).

Groetjes, Ingrid

rogierlommers

Oke ben ik weer :)

We hebbben de parkiet nu 'n paar weken en het beestje is tof. Heel tof! Het vliegt de kamer rond; zit op m'n schouder, enz. Maar nu wil ik meer. Ik wil het beestje leren om, als ik hem roep, op m'n schouder te komen vliegen. Dit gebeurt nu niet; alleen als ik het beest erop zet. Het liefst zit het beest op 'zijn plek' boven de gordijnen. Wat moet ik doen om ervoor te zorgen dat het vogeltje ook op m'n schouder wil zitten. Het liefst uit zichzelf natuurlijk :)

En dat trosgierst? Moet ik zo'n complete stronk gewoon in de kooi leggen of alleen af-en-toe wat voeren?

budgie

Een parkiet komt alleen naar je toe als hij het fijn vindt om bij je te zitten. Soms komt mijn parkiet als ik hem roep en soms niet. Dan heeft hij het te druk met andere dingen. De meeste kans om je parkiet op commando naar je toe te laten komen, heb je door hem te lokken met iets lekkers. Trosgierst is bij parkieten favoriet.
Ik geef per dag niet meer dan ca. 2 cm trosgierst aan een parkiet. Als je ze hun gang laat gaan, eten ze bij wijze van spreken alléén maar trosgierst.

Sonja

#24
Hoi Rogier,

Je kunt je parkietje een heleboel leren, maar het is wel belangrijk dat hij er zelf plezier in heeft.
Kijk goed wat je parkiet zelf doet, en maak daar gebruik van.
Dat werkt, na enige oefening, heel goed. Vergeet daarbij niet je parkietje uitbundig te belonen als hij iets doet wat jij graag wilt. Ze zijn heel slim, en zullen die link snel genoeg leggen. ;)

Mijn parkietjes heb ik zo van alles geleerd, zelfs dat ze, als ik boven ben en zij beneden, via de trap naar boven vliegen, en gaan 'zoeken' in welke kamer ik ben. ;D
Dit vroeg best het nodige geduld, ze vlogen eerst halverwege de trap steeds weer terug naar beneden. Steeds een paar treden verder naar boven gaan, en ze dan roepen, werkte goed.
Nu ben ik ze aan het leren om ook weer naar beneden te vliegen langs de trap. Dat kost meer tijd, maar ze gaan inmiddels al tot halverwege. ;)

Onthoud wel dat het ene parkietje het andere niet is. Sommigen zullen het gewoon niet doen. Maar ik verzeker je: iedere parkiet heeft weer zijn of haar eigen originele en grappige eigenschappen, waar je op in kunt spelen. Dat is ook eigenlijk het enige wat ik altijd doe, meer niet. :)

Tot slot: De basis om je parkietje dingen te leren, is vertrouwen. Hoe meer vertrouwen je parkietje in je heeft, des te betere "leerling" is hij/zij. (maar dat is logisch)

Je parkietje mag een halve streng trosgierst per week, van meer worden ze snel te dik, omdat er in trosgierst veel vet zit.

Veel succes en plezier met je gevleugelde vriendje!

Groetjes, Sonja.