regelmatig reizen met je grasparkiet

Gestart door yossie, augustus 29, 2006, 00:29:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

yossie

Ik heb een vraag over reizen met je parkiet. Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar op het forum gaat het meestal over vervoeren naar de dierenarts. Op de site zelf heb ik ook al het stukje over reizen gelezen. Ik zit in dezelfde situatie als Sanne: tijdens de week zit ik op een studio en in het weekend ga ik meestal naar men ouders. Dit is een reis van 1u45 min met het openbaar vervoer (bus + trein) of 45 min met de auto. Tijdens de reis zou ik ze vervoeren in een bakje zoals Sanne dit doet. Als ik ze niet meeneem moeten ze van vrijdagavond tot zondagavond alleen zitten en kunnen ze ook niet los vliegen en dat is natuurlijk niet zo leuk voor hun.

Nu vraag ik mij een aantal dingen af
* zouden de parkieten er veel last van hebben om deze reis regelmatig (1x per week tot 1x per 14 dagen) te maken?
* zouden de parkieten het erg vinden als hun "buitenverblijf" (een tweede kooi bij mijn ouders) kleiner is dan hun "hoofdverblijf" (bv moeite met de steeds wisselende afmetingen). De kooi die ik nu heb is 78 cm breed, 42 cm diep en 90 cm hoog. De tweede kooi die ik op het oog heb is 50 cm * 30 cm * 70 cm.
* zouden de parkieten het lastig vinden om regelmatig van omgeving te wisselen of kunnen ze ook aan twee omgevingen wennen?


Groetjes

Eva

Sanne

#1
Hoi Yossie,

De kooi die ik bij m'n ouders heb voor Simba is ietsje kleiner dan die ik in Eindhoven heb. Simba heeft daar geen problemen mee. Ik heb gewoon een paar van haar favoriete speeltjes dubbel gekocht zodat ik d'r een in Eindhoven heb en een bij m'n ouders.
Verder vindt Simba 't bij m'n ouders erg leuk omdat ze dan steeds aandacht krijgt van iedereen die langsloopt, en d'r wordt altijd sochtens koffie gedronken direct naast d'r kooitje. Dat vind ze ook leuk :). Dus ik denk wel dat ze aan twee omgevingen kan wennen. Ze herkent m'n kamer direct bij m'n ouders als ze daar mag vliegen ;)
Verder kan ik de vraag of je parkiet 't erg vindt om te reizen niet beantwoorden. Ik denk dat dat d'r aan ligt hoe tam ze is en hoe erg ze aan jou gehecht is.

Groetjes Sanne en Simba

yossie

Zijn er nog andere mensen die ervaring hebben met regelmatig reizen met hun grasparkieten?

Eva

Parkieten-Freak

#3
Nou, met reizen niet direct, maar wat Sanne schrijft over het verblijf kan ik wel bevestigen.
Mijn parkiet gaat altijd naar een vaste oppas tijdens mijn vakanties. Hij is daar kind aan huis, en kent zowel zijn verzorgers, zijn zusje Twiggy en de andere omgeving. Het is gewoon zijn tweede "thuis".

@Sanne: (Sjuh)
Wat ik me nou afvraag, zit Simba wel eens gezellig te kwetteren in de bus of trein, of is ze vrij stil tijdens de reis?
Croky heeft namelijk volop praatjes als hij mee mag :)





Robintje

Ik heb 't ook al eens ergens neergetikt, maar onze Robin is ook een echte reisparkiet. Hij wordt er supervrolijk van. We hebben met Robin ongeveer 1 x in de 3 weken of zo een reis van ongeveer 4 uur met het OV gemaakt (enkele reis!). Parkietjes kunnen dus zeker wel wat hebben, maar het ligt ook een beetje aan 't parkietje denk ik. Kan goed dat andere parkietjes reizen niet leuk vinden.

Robin had geen 'logeerkooi' bij onze ouders, maar ja, wel drie verschillende omgevingen (bij onszelf thuis, bij mijn ouders en bij de ouders van m'n vriendin). Hij pastte zich daar altijd goed op aan.

Wat ik al eens eerder heb gezegd in een vorig bericht over reizen: misschien moet je 't gewoon een (paar) keer proberen. Je merkt 't gauw genoeg als een parkietje het niet naar z'n zin heeft. Dan komen de mopperige kwetters snel vanuit de kooi.

lindavengelen

hoi allemaal,


Wij gaan komende zaterdag onze 2 nieuwe parkietjes ophalen! We hebben er erg veel zin in, het word alleen wel een moeilijke keuze. We hebben eerste keuze in een nestje van 6! (zie avatar). Maarja ik heb een vraag over het vervoeren, we zetten ze daar meteen in hun eigen kooi zodat we ze hier niet meer over hoeven te zetten. Wij gebruiken als bodembedekker schelpenzand, kan ik dit tijdens vervoeren al in de kooi hebben? Of is het beter op het helemaal niet erin te doen, of iets anders?

Wie kan mij helpen...
Alvast bedanktt

budgie

Doe er, ja daar komt ze weer aan, keukenrolpapier in onderweg. Dat is licht van gewicht.
Zand schuift in een rijdende auto naar één hoek van de kooi, is mijn ervaring.

lindavengelen

oke, dankje voor de tip! Dan doen we dat zeker!

Safrena

Hey lindavengelen

Toen ik Belle ben gaan ophalen heb ik ook op de bodem een beetje schelpenzand gelegd.
Daarbij voor vertrek een beetje eten op de bodem gedaan, mocht ze honger hebben

Als je maar een heel klein beetje schelpenzand gebruikt, en de kooi mooi recht in de auto staat is dat geen probleem (dat is mijn ervaring)


vele groetjes

karin v h

Hoi Linda,
Ik vaak mijn parkieten vervoerd in de auto, ik heb ook altijd schelpenzand onder in de kooi gelegd. Dat dat gaat schuiven is niet zo erg. Mijn ervaring is ook dat ze tijdens het rijden in het begin tegen de tralies zitten en als het rustiger is gewoon op een stokje en zelfs op een schommeltje gaan zitten.
Alleen op hobbelige wegen hebben we echt rustig gereden.
Op de bodem hebben ze nog nooit gezeten.
Ik heb in het begin parkieten gehad uit Limburg van een grote kweker, deze vervoerde ze in kleine kooitjes met schelpenzand en zaad op de bodem (hier zaten geen stokken in).
Succes met het halen.

budgie

Ik zou zeker alle slingerende schommels en speeltjes uit de kooi halen vóór je vertrekt. Een klap tegen een vogelkopje of ander lichaamsdeel is tijdens het rijden of (plotseling) remmen zó opgelopen! Ze houden er niets aan over als ze even niet kunnen schommelen of spelen. Neem een leeg drinkbakje en een schoon flesje met leidingwater mee voor onderweg.
Mocht je ooit ergens 'vast' komen te zitten, dan heb je altijd iets te drinken bij je voor de vogel(s). Neem ook voer en voerbakje mee.

lindavengelen

Oke, dus een dun laagje schelpenzand is wel oke. De kooi staat wel recht in de auto, dus opzich zou het zand dan niet schuiven. We hebben geen speeltjes in de kooi hangen met het ophalen omdat het indd zo kan gaan bewegen. Als de kleintjes hier zijn, is het dan verstandig om meteen de speeltjes erin te hangen? Of kunnen we ze beter een dagje met rust laten...wat vinden jullie?

karin v h

Hallo Linda,
Als je de kooi naar de auto brengt zou ik hem heel even afdekken met een doek omdat het buiten nogal waait (regent!). Kijk daar even voor uit en zou gauw je in de auto bent hem er meteen afhalen.
Verder zou ik het maar rustig aan doen.
Ze hebben al een reis achter de rug en als je dan meteen gaat zitten spoken in de kooi is misschien niet zo verstandig. Laat ze maar even een dagje tot rust komen en wennen aan de nieuwe omgeving.
Ik zou het rustig opbouwen. ;)Succes.
Groetjes karin

lindavengelen

Ja, dat lijkt me ook verstandig! We wilden de hele reis een doek over de kooi leggen, voor de rust van de kleintjes. We bouwen het indd rustig op en laten ze eerste dagen wennen aan de nieuwe omgeving!

Dankje voor de reacties!

karin v h

#14
Ik zou zeker niet de hele reis de doek over de kooi hangen je moet hem er of half over heen hangen of helemaal niet. Ik heb het nooit gedaan want alles is nieuw en als ze dan de stokjes niet goed zien en met het rijden schudt de kooi zou ik ze zeker niet blinderen, je maakt ze misschien wel bang hierdoor.
Laat ze maar lekker om zich heen kijken dan weten wat ze doen waar de stokjes zitten etc.
Laat even horen hoe het gegaan is.
Groetjes karin
P.s. Jij moet er toch ook niet aandenken om met een doek voor je ogen in de auto te moeten zitten wordt je helemaal wagenziek ;D

lindavengelen

haha ja als je het zo stelt is het inderdaad prettiger voor de kleintjes om te kunnen zien waar ze zijn! We hangen de doek er half, of helemaal niet overheen in de auto. Tijdens het lopen naar de auto wel i.v.m. kou of regen. We hopen dat de parkietjes het niet al te erg vinden om te reizen, het is natuurlijk ook een voordeel dat ze met zijn tweetjes zijn! Ze kennen elkaar en zijn in alle nieuwe ervaringen samen.

Ik laat zaterdag zeker even weten hoe het is gegaan! En zal ook wat foto's van onze nieuwe parkietjes plaatsen!

Sanne

Hoi Parkieten-Freak,

Simba mag graag kwebbelen onderweg en dan zie je mensen in de trein zo om zich heen kijken van waar komt dat vandaan :D
En kleine kinderen vinden 't helemaal super zo'n vogel :P
Maar echt de oren van m'n hoofd kwebbelen doet ze niet... maar dat doet ze thuis ook niet... ze kijkt liever een beetje waar ik mee bezig ben :)

Groetjes Sanne en Simba

Parkieten-Freak

Heel leuk Sanne, ik zie de verbaasde gezichten al helemaal voor me! :D


judithdejong

Hey,

Ik heb ook afgelopen zomer Baco ergens anders heen gebracht. Naar mijn ouders die in het westen wonen. Gelukkig kwam mijn moeder ons ophalen en Baco mee in de auto. Doek over de kooi voor buiten en in de auto half over zijn kooi gedaan, omdat de airco aanstond. Wel zachtjes hij heeft er geen last van gehad.
Ik heb wel keukenrollen in zijn kooi gelegd omdat mijn ervaring is dat het zand (wat ik normaal gebruik) wel gaat schuiven en dan kan ik nog is de auto gaan zuigen en daar had ik niet zo veel zin in. En Baco vond het allemaal wel best, zat te eten, drinken, spelen etc etc onderweg. Hij vond het wel leuk!!
Ik denk ook dat door ervaring rijker wordt, als schelpenzand wel bij jou blijft liggen dan is het ok, maar anders misschien toch keukenrollen of iets dergelijks. Ik zou alleen absoluut geen kranten gebruiken!!

Trouwens, veel plezier en ook succes met het uitzoeken...lastig hoor. Ze zijn wel schattig op de foto!!

Groetjes,
Judith

lindavengelen

Ja het is inderdaad zo dat ik vanzelf wel merk wat het beste is, zand of keukenpapier. We gaan het proberen met een dun laagje zand omdat de kooi wel recht staat in de auto. We doen de doek er half overheen en dan merken we vanzelf of de kleintjes de buitenwereld leuk vinden of niet!

@ Judith: We weten ook zeker dat het een lastige keuze gaat worden...We maken onze keuze op de karaktertjes van de kleintjes, dan zien we na de eerste rui wel of het mannetjes of vrouwtjes zijn. Ik denk dat wanneer het 2 popjes zouden zijn, dat ze dan ook geen problemen met elkaar zullen hebben aangezien het dan zusjes zijn!