Pino jaagt Lucky overal weg

Gestart door smartie, september 02, 2006, 22:11:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

smartie

Hoi iedereen.

Zoals ik meerdere maanden geleden kwam vertellen heeft mijn bitchje Pino er toen een man, Lucky, bij gekregen. Uiteraard hebben parkietjes allemaal hun eigen persoonlijkheden. Pino was vanaf het begin al een kleine 'etter' met d'r eigen willetje. Ze ging bovenop d'r broers/zusjes staan in het blok en mocht dan ook eerder met mij mee naar huis. Ze lijkt echt nergens bang voor te zijn en bijt nog altijd graag in stofjes. Zo moet mijn bank het ontgelden, mijn kleding, mijn haren (dat laatste vind ik niet erg) en af en toe hapt ze nog eens in mijn vinger of lip, maar ik houd mijn lippen wel uit de buurt nu, want dat vind ik echt een pijnlijk gevoel. In mijn hand is het zo dat als ze eens bijt ze niet heel hard doorbijt. Verder wil ze erg graag haar eigen zin doen.

Toen Lucky kwam heb ik ook eerst met hem apart geoefend. Ze stonden in aparte kamers (nu staan ze in hun aparte kooien naast elkaar in de woonkamer) zodat ik eerst alle aandacht kreeg en mochten in de avond altijd samen vliegen. Vanaf het begin doet Pino erg lelijk tegen Lucky en het lijkt steeds erger te worden. Ze jaagt hem overal weg door heel hard naar hem uit te halen en hij dan het hazepad kiest. Als Lucky bij mij zit wordt Pino kennelijk toch extra jaloers want dan blijft ze niet lang wachten voor ze aan komt vliegen en toe hapt. Ik heb van alles al geprobeerd: laag toespreken (nee, dat is niet lief), ladderen en bij nog een keer doen terug in de kooi. Om na 5 minuten weer losgelaten te worden en dan doet ze het 2 minuten later WEER! Ik beloon haar wel als ze lief is maar helaas gebeurd dat steeds minder. Zou dit nog steeds de puberteit kunnen zijn en tot hoe lang duurt deze? Ze maakt mij en Lucky namelijk echt gek. Ik weet niet meer wat ik met d'r aanmoet. Ik wil juist zo graag dat ze goed met elkaar overweg kunnen. Met af en toe een ruzietje die erbij hoort, maar ik zie het zo niet meer gebeuren dat ze ooit gaan samenwonen. En daarvoor had ik wel die mooie grote kooi gekocht! Niet voor een LAT relatie! Die hebben ze nog niet eens, want was Lucky in het begin zeer geinteresseerd in Pino en zocht hij haar telkens op, nu niet meer. Hij vliegt zo goed als meteen weg als Pino al aankomt vliegen!! Hij zoekt veel meer mij op om gezellig te kletsen op mijn vinger of op mijn schouder en lekker te vrijdozen dan dat ie iets van Pino wil weten. Tis zelfs zo erg dat Pino er echt af en toe in de kooi zit terwijl Lucky lekker mag vliegen en kletsen. Dat voelt rot, maar ze zorgt telkens voor onrust. Heeft iemand nog tips die ik zou kunnen uitproberen zodat het uiteindelijk toch nog vriendjes worden? Of is het gewoon een kwestie van de puberteit uitzitten op deze manier???

Alvast bedankt voor jullie meedenken....

budgie

Ik heb geen tip voor je behalve dan hetgeen je van velen te horen zult krijgen: geduld hebben.
Maar ik kan je wél uit eigen ervaringen (niet alleen die met Sjakie en Billie) vertellen dat het soms niet mogelijk is om twee vogels aan elkaar te koppelen. Of je dat nu wilt doen om met ze te gaan kweken of omdat je er twee vriendjes van wilt maken. Soms wíl het gewoon niet!

smartie

Nee, ik snap ook wel dat net als met mensen je een parkiet niet kunt dwingen om een soortgenootje aardig te vinden. Maar het zijn toch echte groepsdiertjes dus ik had verwacht dat ze naar elkaar toe zouden trekken. Nou moet ik zeggen dat Pino wel snel jaloers is en dan Lucky opzoekt als ik met hem zit te kroelen en kletsen. En Lucky was in het begin ook supernieuwsgierig naar Pino, maar aangezien zij zo lelijk tegen hem doet heeft ie het geloof ik maar opgegeven. Tis er 1 x van gekomen dat Lucky opgewonden deed en Pino probeerde te voeren. Dat voeren vond ze wel leuk want op dat moment kreeg Lucky nog xtravital ipv harrisons. Dus was een lekkere snack. Maar had ze haar portie gehad haalde ze weer gewoon uit en was het KLAAR. Van Lucky weet ik geen leeftijd (was in ieder geval niet heel jong meer: had al ringen om de oogjes en geen streepjes meer op het hoofd) maar denk dat ie wel al geslachtsrijp is. Hij probeerde namelijk ook een paar keer op zijn poot op de achterkant van Pino te zetten, ik denk om te paren? Pino was hier niet van gediend (misschien omdat ze nog geen jaar oud is en dus niet geslachtsrijp is? of dus omdat ze Lucky niet ziet zitten) en reageerde net als anders: fel naar Lucky uithalen. En dus niet zelf wegvliegen maar zorgen dat Lucky ervandoor gaat.

Heeft niemand nog meer tips? Ik kan er nog wel een paar gebruiken. Want ik vind het toch wel rot dat ik Pino af en toe in de kooi moet laten als ze weer eens stout geweest is en ik lekker met Lucky zit te spelen. Ik heb 2 vogels en het zou juist zo leuk zijn om ze met elkaar te zien: lekker spelen, vrijdozen en natuurlijk af en toe een ruzietje maken en bijleggen....

Ingrid

Echte tips heb ik niet voor je, ik heb wel een vraagje. Ik kan mij namelijk niet zo heel goed voorstellen wat je bedoelt met dat Pino toehapt.
Mijn Blizzard is ook een echte dame met heel veel pit en kan er ook wat van. Zij haalt af en toe heel venijnig uit naar Luna en dan dacht (en soms nog denk) ik wel eens dat ze hem wat aan kan doen. Toch valt het wel mee, al ziet het er erg strijdbaar uit. Blizzard is en blijft hier de baas, Luna moet bijvoorbeeld wachten met eten tot Blizzard hem is voorgegaan.
Als het tussen Pino en Lucky net zo gaat als tussen Blizzard en Luna dan lijkt het heel erg maar uiteindelijk valt het dan mee. Bij mijn twee boefjes was het echt een dominantieprobleem.

Misschien kun je nog iets met de tips die ik indertijd van Safrena en Parkieten-Freak heb gehad?
Zie dit topic:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=757.0

kanarie

mijn vrouwtje esprit jaagt het mannetje oxbow ook altijd weg. als het mannetje buiten de kooi trosgierst aan het eten is en het vrouwtje heeft daar toevallig ook zin in. het mannetje gaat dan een eindje verderop verder eten. het is nu niet meer o erg als vroeger.
j zult je misschien afvragen wat ik daarvoor gedaan heb wel: ik liet het mannetje alleeen vliegen en gaf hem veel aandacht terwijl het vrouwtje in de kooi zat en bijna geen aandacht kreeg. ik heb dat 3 dagen gedaan en daarna ze veer allebij los loten vliegen en allebij aandacht gegeven.

ik hoop dat je hier wat mee kan.

gr kanarie.

smartie

Dank je wel voor de link, Ingrid! Hier heb ik echt wat aan!

Als Pino weleens voor straf in d'r kooi zit en Lucky mag lekker vliegen gaat ie meestal toch even op haar kooi zitten en kijken. Dan hangt Pino onderste boven om Lucky in zijn pootjes te bijten en dit gaat dan natuurlijk ook gepaard met een zielig geluidje van Lucky. En die vliegt dan meestal naar mij toe. Heeft ie met mij gespeeld dan mag Pino er ook weer uit. Ik denk inderdaad dat het een dominantie kwestie is. Pino is al vanaf klein kalig parkietje de dominantste van het stel geweest. Het ziet er waarschijnlijk erger uit dan het is, maar ze haalt echt met d'r kop uit en snaveltje open... meer een dreiging zeg maar want meestal raakt ze hem niet echt (maar dan is Lucky tegenwoordig al wel gevlogen).

Ik heb de tips gelezen en 1 had ik nog niet aan gedacht (omdat ze niet samen in 1 kooi zitten). Pino d'r kooi staat op een hoger krukje en dus op hoger niveau dan Lucky. Hier ga ik zo meteen verandering in brengen. En als Pino weer zo lelijk doet ga ik d'r negeren maar wel in d'r kooi stoppen en ipv maar 5 minuten gewoon 15 minuten negeren. Misschien dat ik dan meer indruk maak. Zo heb ik nog wat tips gelezen die ik in de strijd kan gooien. Maar eerst dit maar eens proberen!

En fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem. Ik ben altijd maar met 1 parkietje tegelijk opgegroeid. En het leek me zo gezellig voor ze om saampjes te zijn, maar dat heb ik dus kennelijk ietswat geromantiseerd. Dus ik ga psychologische oorlogsvoering in de strijd gooien. Ik hou jullie wel op de hoogte...

kanarie

#6
het is een goed idee als je haar op heterdaad betrapt. dan hou je je best bezig met het mannetje ver uit de buurt van de kooi en zorgt ook dat het mannetje er niet naartoe gaat.
esprit heeft de nagel van onze kanarie al afgebeten en die groet niet meer aan.
gisteren liet ik de drie vogels losvliegen. na enige tijd zaten oxbow en tweety(de kanarie) naast elkaar op de speeltuin. het vrouwtje vloog er naartoe, lannde op de rug van de kanarie er beet hem in zijn nek. ik heb de kanarie meteen terug in zijn kooi gezet en daar waren esprit en tweety allebij blij mee.