Vechtpartijtjes, gehavende staart

Gestart door Ingrid, mei 26, 2005, 23:20:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ingrid

Blizzard is een beetje "nijdig" op het moment, duldt van mij niet zoveel, maar zeker niet van Luna. Luna heeft nog steeds zijn wipwap neigingen  :? en doet zijn best Blizzard te versieren. Soms wil hij alleen maar kroelen, ook daar is Blizzard niet van gediend. Nu komt het, Blizzard neemt soms een spurt richting Luna en dan gooit zij hem bijv. van de stok of het favoriete speeltje. Daarbij bijt ze in Luna's staart en houdt die stevig vastgeklemd tussen haar snavel. Luna hangt dan ondersteboven  hevig te piepen en krijsen :(.
Uiteindelijk laat Blizzard wel los, maar Luna heeft dan een behoorlijk gehavende staart. Aan het uiteinde zijn de veertjes dan behoorlijk rafelig en iets geknikt.
Wat kan ik hieraan doen? En kan het kwaad dat Luna's staart zoveel te verduren heeft?

Gr. Ingrid

Parkieten-Freak

Je zou misschien hetvolgende kunnen proberen: als je ziet dat Blizzard Luna van haar stokje afduwt, zet je Blizzard direct terug in de kooi (alleen), zonder iets te zeggen en geen aandacht geven.
Mocht het gebeuren zich in de kooi afspelen, dan zou ik Luna eruit laten, en Blizzard een kwartiertje alleen laten mokken in de kooi.
Geef dan een kwartiertje totaal geen aandacht aan Blizzard, alleen aan Luna.

Wat betreft de staart: lijkt me niet zo erg, alleen wordt die er niet mooier op natuurlijk.
Wellicht dat Blizzard haar acties staakt als ze doorheeft dat haar gedrag ongewenst is.


Safrena

Hey Ingrid

Blizzard lijkt wel een kleine pitbulltje naar Luna toe  :shock:  :wink:

Echter ik sluit me helemaal aan bij pf.

Zelf heeft ze me die raad ook gegeven. Poeken kon ook soms zo zijn naar Winnie toe (behalve dan de staart)
Ik heb dat toen ook gedaan hoe zielig het ook klinkt maar na een paar dagen zal het gedrag van Blizzard naar luna toe echt veranderen.  :wink:

vele groetjes

Ingrid

Hoi Safrena en PF,

Blizzard heeft inmiddels ook al de bijnaam pitbulltje  :lol:. Ik had het al geprobeerd met verbaal bestraffen. Ik zal het nu gaan doen zoals jullie adviseren. Nu maar hopen dat Luna eruit wil als Blizzard hem te pakken heeft, want het is zo een lieverd. Hij zoekt meteen Blizzard weer op  :?. Het speelt zich veelal af in de kooi, dus dan zal ik Blizzard voor straf in de kooi laten en Luna laten vliegen. Ik laat wel weten of het gedrag tzt verandert.
Bedankt in ieder geval voor jullie tips.

Gr. Ingrid

Parkieten-Freak

Ik zou Blizzard in geen geval verbaal straffen. Daarmee krijgt ze wat ze wil: aandacht.
Juist door haar gedrag te negeren (en goed gedrag te belonen) zal gedragsverandering optreden.
Dus: Blizzard aanmoedigen en"complimentjes maken" als ze lief speelt met Luna. :P


Ingrid

Citaat van: Parkieten-Freak op mei 27, 2005, 12:43:14
Dus: Blizzard aanmoedigen en"complimentjes maken" als ze lief speelt met Luna. :P

Hihihi daarmee zit het wel goed :wink: Blizzard wordt soms gek van mij. Maar goed, we gaan het nu op de manier proberen zoals jullie hebben geadviseerd. Alleen is Luna niet erg tam in de kooi, we doen gewoon ons best.

Ruudees

Ons popje valt ook onder de categorie "selectief pitbull" zijn.
Regelmatig is de staart van het mannetje niet meer gestroomlijnt en lijkt het alsof ie tussen de deur heeft gezeten. Zelfs met de hand voeren van het mannetje, en dat heeft en kost ons nog steeds veel moeite, weet ze de boel weer te verpesten en eist zij de lekkernij (lees trosgierst) op. Als ik het eten op een andere plaats weer aanbiedt aan het mannetje begint het weer van vooraf aan. Pikken en vitten richting het mannetje. Hij maakt zich steeds sneller uit de voeten zodra ze er aan komt. We hebben dan ook van alles geprobeert, in het begin even fluiten daarna negeren, maar we hebben tot op heden nog geen resultaat kunnen boeken. Het mannetje wil ons nog niet helemaal vertrouwen, we hopen dat, zodra hij echt handtam is, hem buiten de kooi te kunnen voeren zodat het popje hem niet meer hierbij kan jennen.

Meltjuh

Tika eist ook al het lekkers(popje) dus als ik ze nu trosgierst geef, wat ik bijna alleen uit me hand geef, heb ik in elke hand een stukje en laat ik Tika eerst op me ene hand zitten. Op die manier gaat het prima!

Tjipie lover

Bliksem is ook zon pitbull achtige vogel naar Donder toe!
Vooral in het begin want toen zat er helemaal een knik in de staartveer.
Als ik ze wat lekkers voor hou probeet Blikkie Donder eraf te gooien (van mijn hand dus), dan stort Donder als het ware naar beneden.
Wel heel zielig voor Donder vindt ik.
Alleen begint hij nu ook voor zichzelf op te komen, als hij het echt niet pikt dan doet hij het ook terug dus.
Groeten Ank!!!!!! :D

Ingrid

Nou, het ging eventjes goed, maar nu heeft Blizzard bij Luna een staartveer eruit weten te trekken  :( . De methode zoals PF beschreef heeft wel geholpen, echter niet op lange termijn. Zucht....het is wat!
Misschien zou het kunnen komen door het baltse gedrag van Luna? Hij is namelijk een echt kereltje en zijn hormonen spelen van tijd tot tijd erg op, waar Blizzard niet van is gediend. Tja, die hormonen zijn niet te stoppen....

Groetjes, Ingrid

Parkieten-Freak

#10
Ik denk ook dat het hormonaal is.
Ook bij Croky (een ventje) zie ik een soort wisselende stemmingen. Soms gedraagt hij zich aantal weken "anders". Hij is feller, en een beetje "kortaf". Hij wil dan bijvoorbeeld niet geknuffeld worden.
Omdat ik maar 1 parkiet heb, is de oplossing natuurlijk veel eenvoudiger. Ik laat hem wat meer met rust en deze perioden gaan ook snel weer over.

Bij Luna en Blizzard ligt dat wat moeilijker.
Voor het gemak poog ik even de zaken even op een rijtje zetten: (als ik fout zit, corrigeer me svp).
Het vrouwtje (Blizzard) lijkt dominant te zijn boven het mannetje (Luna).
Luna maakt avances, maar Blizzard is daar niet van gediend. Blizzard pikt het niet, en haalt uit naar Luna. Van zijn stok afgooien, aan de staart hangen en zo en Luna delft het onderspit.

a. het kan hormonaal gedrag zijn, zowel bij Luna als van Blizzard.
b. maken ze ergens ruzie om in de kooi? Om speeltjes, of bepaalde zitplaatsen?
c. op welk tijdstip wordt er strijd gevoerd, en hoe vaak? Vind de onenigheid plaats op een vast tijdstip, bijvoorbeeld in de middag?

Als je een patroon in het gedrag kunt ontdekken, kun je misschien weer iets verder komen om dit gedrag te doorbreken.

Wat ik zou proberen is het volgende:
1. Verander de voertijden van de vogels eens. Doorbreek hun dagpatroon eens grondig.
2. Laat ze eens losvliegen op andere tijden dan gewoonlijk.
3. Verander de kooi van binnen eens helemaal, zodat het "nieuw" is voor de vogels. Hang stokken op andere plaatsen en doe er totaal andere speeltjes in. Hang voerbakjes op een andere plaats.
Voor beide vogels is dit weer wennen, en eventueel toegeeigende favoriete plekjes zijn er niet meer.
4. Daarnaast zou ik doorgaan met wat je nu doet. Als het ECHT te gek wordt, zou ik de ruziemaakster zonder pardon direct een kwartiertje in een reiskooitje naast de grote kooi zetten en totaal geen aandacht geven. (Desnoods even in een andere kamer). Zorg ook dat "de lastpost" lager zit dan de andere vogel. (Dit met het doel om dominantie te doorbreken).
Dit moet je echter wel meteen doen als je ziet dat Blizzard zich misdraagt, pas dan kan ze ook de link leggen tussen haar gedrag en haar gedwongen verblijf in de reiskooi.

Het is vaak een kwestie van stug volhouden, consequent zijn en heel veel geduld hebben. Naar mijn ervaring weten grasparkieten heel goed als ze iets doen wat niet mag en op de lange duur zal dit ongewenste gedrag verdwijnen of afzwakken.

Misschien heeft Safrena nog tips: zij heeft hier meer ervaring mee dan ik.
Succes!


Ingrid

Bij Luna en Blizzard ligt dat wat moeilijker.
Voor het gemak poog ik even de zaken even op een rijtje zetten: (als ik fout zit, corrigeer me svp).
Het vrouwtje (Blizzard) lijkt dominant te zijn boven het mannetje (Luna).
Luna maakt avances, maar Blizzard is daar niet van gediend. Blizzard pikt het niet, en haalt uit naar Luna. Van zijn stok afgooien, aan de staart hangen en zo en Luna delft het onderspit.

Klopt als een bus!

a. het kan hormonaal gedrag zijn, zowel bij Luna als van Blizzard.

Ik denk echt dat het bij Luna ligt, maakt dansjes, wil kroelen, daagt uit en tikt Blizzard aan als ze bijv. lekker zit te dutten.

b. maken ze ergens ruzie om in de kooi? Om speeltjes, of bepaalde zitplaatsen?

Eigenlijk is het enige waar ze echt ruzie om maken, hun ringenschommel. Daar slaapt Blizzard altijd in en Luna wil dat ook. Er zijn 3 ringen en soms wil Luna in de bovenste maar dat staat Blizzard niet toe.

c. op welk tijdstip wordt er strijd gevoerd, en hoe vaak? Vind de onenigheid plaats op een vast tijdstip, bijvoorbeeld in de middag?

Het tijdstip is wisselend, de ene keer is het 's morgens, de andere keer 's middags. De ene keer als ze vrij vliegen, de andere keer als ze gewoon in de kooi zitten. 's Avonds lijkt het wel vaker voor te komen, zo tegen slaaptijd, wanneer ze de nodige rondjes hebben gevlogen. Luna mag dan bijvoorbeeld een half uurtje in de schommel slapen en dan wordt hij eraf gegooid.

Als je een patroon in het gedrag kunt ontdekken, kun je misschien weer iets verder komen om dit gedrag te doorbreken.

Wat ik zou proberen is het volgende:
1. Verander de voertijden van de vogels eens. Doorbreek hun dagpatroon eens grondig.
2. Laat ze eens losvliegen op andere tijden dan gewoonlijk.
3. Verander de kooi van binnen eens helemaal, zodat het "nieuw" is voor de vogels. Hang stokken op andere plaatsen en doe er totaal andere speeltjes in. Hang voerbakjes op een andere plaats.
Voor beide vogels is dit weer wennen, en eventueel toegeeigende favoriete plekjes zijn er niet meer.
4. Daarnaast zou ik doorgaan met wat je nu doet. Als het ECHT te gek wordt, zou ik de ruziemaakster zonder pardon direct een kwartiertje in een reiskooitje naast de grote kooi zetten en totaal geen aandacht geven. (Desnoods even in een andere kamer).
Dit moet je echter wel meteen doen als je ziet dat Blizzard zich misdraagt, pas dan kan ze ook de link leggen tussen haar gedrag en haar gedwongen verblijf in de reiskooi.

Ze weet heel goed dat ze iets doet wat niet mag, ze weet niet hoe ze zich moet uitsloven om aandacht te krijgen (die krijgt ze natuurlijk niet gedurende een kwartier.).
Ik heb er net weer nieuwe speeltjes ingehangen, op de ringenschommel na. De stokken kan ik nog op een andere manier gaan indelen. Die ringenschommel is dat niet erg gemeen om die te verplaatsen? Dat is toch Blizzard's favoriete slaapplek en Luna heeft al een ander slaapplekje gevonden.


Het is vaak een kwestie van stug volhouden, consequent zijn en heel veel geduld hebben. Naar mijn ervaring weten grasparkieten heel goed als ze iets doen wat niet mag en op de lange duur zal dit ongewenste gedrag verdwijnen of afzwakken.

Misschien heeft Safrena nog tips: zij heeft hier meer ervaring mee dan ik.
Succes!

Ben benieuwd hoe het allemaal zal gaan na de nodige veranderingen. In ieder geval bedankt voor je uitgebreide reactie. En wie weet heeft Safrena inderdaad ook nog tips.

Parkieten-Freak

#12
Misschien toch een idee om maandag (als de dierenwinkel weer open is) de ringenschommel eens weg te halen.
Het is Blizzards favoriete plekje, maar Luna zit er ook graag in! Het feit dat Blizzard daar graag slaapt en er ook daadwerkelijk IN slaapt, betekent dat Blizzard een trapje hoger staat in de rangorde. Zij is de baas en bepaalt wie waar slaapt.
Doorbreek ook dit patroon eens volledig.
Laat Blizzard letterlijk merken, dat ze niet boven Luna staat of zit.
Koop maandag eens 2 dezelfde schommeltjes en hang die in de kooi op gelijke hoogte.

Tja, het is een beetje psychologische oorlogsvoering van me.....maar misschien helpt het. ;)


Ingrid

Oké, ik zal dat ook eens gaan proberen. Alhoewel ik het toch zielig vind, maar ja, wat moet dat moet. Soms denk ik wel eens, kinderen zijn makkelijker  :lol: .

Safrena

#14
Hey Ingrid

Meer tips dan je al mee kreeg van parkietenfreak kan ik je zelf niet geven je hebt alle goede tips al ;)

Ik kan je alleen vertellen hoe ik het oplos als er even zo een ruzie is ;)

Mijn meisje poeken is ook heel dominant en kan af en toe wel eens heel erg doen tegen winnie.
vaak is dit bij haar als de hormonen opspelen ;)

Ik zet dan mijn tweede kooi in huis naast hun eigen kooitje maar iets lager zoals parkietenfreak al zei en van zodra poeken ook maar te wordt neem ik haar meteen en kijk ik heel boos zonder een woord te zeggen en plaats ik haar in de andere kooi voor een kwartiertje en negeer haar volkomen.
Dit is echt een straf voor haar want ze kan er helemaal niet tegen om genegeerd te worden. Ze hang en vliegt en klimt dan de hele kooi rond ze laat haar soms zelfs van een stokje vallen om toch maar een beetje aandacht te krijgen. Maar het helpt niet hoe moeilijk ik het ook vind. Na een kwartiertje wordt ze dan rustig en en dan pas ga ik bij haar en beloon haar.
Vaak is ze de rest van de dag dan heel lief tegen winnie en  laat ik die kooi gewoon nog wat staan. ;)

Nu als ze zo tegen Winnie begint te doen ga ik de kooi halen en ze kent het blijkbaar al heel goed want van zodra ze de kooi ziet dan is ze heel lief tegen winnie en doet ze dat niet meer dus hoef ik haar ook niet meer te straffen ;)

Het hoogste zitten is inderdaad om te laten zien wie de baas is.
Ook ik heb daarom gezorgd dat ze samen om dezelfde hoogte kunnen zitten ;)

Vele groetjes

Ingrid

Bedankt! En ik laat wel weer weten over een tijdje hoe het gaat. Hopelijk zal Blizzard net zo slim zijn als Poeken en uiteindelijk weten bij het zien van de kooi dat het menens is.
Gelukkig hebben die twee niet altijd ruzie, ze kunnen ook heel lief samen spelen en gezellig ravotten.

Groetjes, Ingrid

Parkieten-Freak

#16
Het is soms net als met kinderen Ingrid: het ene moment maken ze ruzie, en een uur later zijn ze weer de dikste vriendjes.
Grasparkieten zijn zo ongelofelijk interessant. Ze hebben karakter.
Croky zit hier naast me op de muismat op 1 pootje een beetje te dutten.
Ik vraag me af wat er in dat kleine kopje van hem allemaal omgaat.......
Weten zal ik het nooit, maar wat zijn het een juweeltjes, die grasparkieten........ :P


Ingrid

Ik vraag me dat ook wel eens af wat er in die koppies omgaat. Vandaag heb ik de voertijden aangepast. Blizzard heeft mij tot bloedens toe gebeten, ze zijn namelijk gewend om er meteen uit te mogen als ik thuiskom. Nu heb ik een uurtje gewacht en daarna eerst het eten en drinken ververst en het deurtje stond dus niet open zoals gewoonlijk. Tja, resultaat, een beste hap in mijn vinger  :huh: . De bedoeling was om ze beiden te laten vliegen, maar ik heb Blizzard dus een kwartier alleen in de kooi gelaten. Luna mocht er van mij wel uit. Je zou denken dat hij blij zou zijn, maar nee, dit keer niet. Beiden waren zowat panisch, Blizzard boos omdat ze er niet uit mocht en Luna voelde zich alleen en bleef rond de kooi hangen. Bemoedigen en belonen heeft niet zoveel geholpen, Luna bleef om Blizzard roepen.
Na een klein kwartiertje mocht Blizzard er ook uit en ging ze lief spelen, wat ik natuurlijk beloond heb. Ze zijn erg onder de indruk van dit strenge optreden geloof ik, want na 10 minuutjes vliegen zitten ze nu beiden in de kooi nog net niet te mokken.
Ik weet dat het even duurt voordat deze aanpak werkt, maar ik wilde dit toch even kwijt. Blizzard heeft mij nog niet eerder tot bloedens toe gebeten namelijk.

Groetjes, Ingrid

Parkieten-Freak

#18
Blizzard is wel een felle tante zeg! Dit bijten had ik toch niet verwacht. :huh:
Toch is het zaak om met name aan Blizzard duidelijk te laten merken wie er nu ECHT bovenaan de rangorde staat, en dat ben jij.
Laat ze rustig even samen mokken, dat is niet erg. Negeer het gewoon. Niet leuk om te zien maar met name bij Blizzard zou het wenselijk zijn dat haar dominante gedrag wat getemperd wordt.
Ze zullen ook wel even mokken als de ringenschommel weg is, hou daar rekening mee. Ook daar wennen ze snel genoeg weer aan.
Verder zou ik in de kooi een tak van een fruitboom tussen de tralies klemmen voor Blizzard. Heerlijk om in te knagen! Zo kan ze haar energie ook weer een beetje kwijt.


Ingrid

Ze hebben genoeg te knagen in de kooi, ik heb namelijk van fruittakken schommeltjes en een touwladder gemaakt. Daar knaagt met name Blizzard  flink aan. Ook buiten de kooi zijn ze rijkelijk voorzien van fruittakjes waar ze naar hartelust in kunnen bijten. Het kan natuurlijk geen kwaad er nog een in de kooi tussen de tralies te klemmen.
En ik had dit bijten ook niet verwacht, ik ga ervan uit dat het eenmalig is geweest. Blizzard weet dat ik de baas ben, dat is haar nu wel duidelijk geworden. Die grens is echt bereikt, ze wist niet hoe gek ze net moest doen, hoe lief en grappig ze moest zijn om te zorgen dat ik niet meer boos op d'r ben. Ze zijn er net even weer uit geweest, maar gaan nu slapen, eerder dan normaal maar ja, hun ritme is omgegooid  ;) .