hoeveel xtravital moet ik aan mijn vogels voeren??

Gestart door tup en joep, augustus 21, 2006, 18:55:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

tup en joep

ik heb twee parkietjes van 5 maanden oud wil ze nu op xtravital zetten hoeveel moet ik ze geven ??
(ze zitten samen in 1 hok)

Chicowen

Hej Tup en Joep.

De aanbevolen hoeveelheid staat ook op het pak zelf aangegeven.
Je moet je parkietjes 1,5 tot 2 schepjes Xtravital per dag per parkiet geven.
Het maatschepje zit bij de verpakking.

Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

tup en joep

vondt het niet duidelijk op de varpaking staan per 50gram lichaamsgewicht van je vogel ik weet ik namelijk niet hoe zwaar ze zijn

moet ik nu ongeveer 3 a 4 schepjes totaal geven??    ( 2 vogels)

Chantalleke

Ja, 3-4 schepjes voor 2 vogels is precies genoeg  ;D

Chicowen

Ja in totaal moet je dus voor 2 parkietjes 3 tot 4 schepjes Xtravital per dag geven.

Veel succes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

tup en joep


Chantalleke

Voor de volledigheid... Parkietjes wegen ongeveer tussen de 30 tot 50 gram. 1,5 schepje zou dus genoeg moeten zijn. Maar ik merk ook aan mijn eigen parkietjes dat omdat ze veel vliegen dit soms aan de weinige kant is.

judithdejong

Nou inderdaad Chantalleke, daar ben ik het helemaal mee eens.
Baco heeft dat anderhalve schepje in een halve dag op......bij wijze van spreken. Ik probeer me wel te houden aan de voorschriften op de verpakking want ik wil niet dat ie dik wordt. Maar meestal geef ik hem 2 á 2,5 schepje. En dat komt mooi uit. Zo erg is dat toch niet? Of toch wel?

Groetjes,
Judith

Caradow

zolang je parkiet ALLES opeet en niet gaat snacken is dat prima :)

Chantalleke

Mijn parkietjes krijgen eigenlijk bijna iedere dag 2 schepjes per parkiet. Nu moet ik eerlijk bekennen dat het dan 1,5 schepje Xtravital is en een half schepje pellets (alleen pellets eten die eigenwijze dondersteentjes bij mij niet, dus ik meng het maar) Het bakje is dan ook echt hélémaal leeg!

Op de dag dat ze trosgierst krijgen (op zaterdag) dan krijgen ze echt maar 1 schepje Xtravital (want die trosgierst is dan toch veel lekkerder  :P)

Sjef is wat stevig gebouwd, maar toch is zijn borstbeentje duidelijk voelbaar. Zolang je het borstbeentje goed kunt voelen is het goed! (het moet ook niet te ver uitsteken, want dan is je vriendje te mager ;) )
De hoeveelheid eten zal ook mede afhangen van de hoeveelheid beweging je parkietjes krijgen  ;)

kaboutertjes

Wij zijn sinds gisteren ook overgegaan op Xtravital.
Ik vond het erg weinig wat we mogen geven, van het gewone voer gaven we altijd veel meer, we vonden Nanoe altijd wel wat groter/forser dan onze andere parkietje die we gehad hebben, maar dachten dat het kwam omdat ze een engelse grasparkiet is. Ze vloog de laatste tijd wel slecht, kwam niet omhoog, is misschien toch haar gewicht geweest. We houden ons maar aan de 1,5 maatschep nu voor haar.
Hopelijk heeft ze daar genoeg aan, want we hebben het er gisterenavond ingedaan en ze had het vanmorgen al helemaal leeg.

Dippie krijgt nu maar 1 schepje want ondanks dat zij ook een engelse grasparkiet is is ze iets kleiner van maat, ook zij had vanmorgen al het eten al op.
Ze is het er niet mee eens dat ze niet meer krijgt, want ze zit continu bij haar etensbak te bedelen.

Groetjes Sylvia, een Nanoe op dieet, en een bedelende Dippie


Ingrid

Wat je zou kunnen doen, is 2 keer per dag voer geven. Je geeft dan 's morgens 1 schepje en 's avonds geef je ook nog 1 schepje. Ik vind 2 schepjes niet teveel, mijn vogeltjes krijgen dat ook en hebben dat nodig omdat ze toch wel veel vliegen.

kaboutertjes

Dan gaan we dat proberen, want ik zou ook niet willen dat ze verzwakken doordat ze honger hebben.
Ook hier zijn ze er veel uit, zodra de kinderen uit bed komen gaat het kooitje open tot ze naar school gaan en ook zo tussen de middag.
En de parkietjes zijn dan ook de hele tijd met de kinderen bezig.

Ik ga ze nu snel nog even wat geven en denk dat ze dat wel zullen waarderen.

groetjes Sylvia, Nanoe en Dippie

mickael

Ik doe altijd de bakjes vol, zodat ze zelf kunnen bepalen wanneer en hoeveel ze eten.
Elke dag blaas ik de lege hulsjes eruit zodat ze niet zo hoeven te zoeken.
1 keer in de week moet ik dan weer 2 bakjes vullen.

Krijgen ze dan te veel?

Of geven jullie ook nog ander voer erbij?

Meltjuh

Hey Mickael,

Dat is eigenlijk niet goed. De parkieten zullen de lekkere zaadjes eruit eten en zo krijgen ze niet alle voedingsstoffen binnen wat ze nodig hebben. Om dat "snacken" te voorkomen kan je beter elke dag een portie geven zodat ze alles op eten.

Bij het voer van Xtravital zit een maat schepje en daarvan eten ze ongeveer 1.5 tot 2 schepjes per dag

mickael

Alles ging nog wel goed met het eten. Ik zag dat ze van alles naar binnen werkten, maar na het lezen van dit onderwerp had ik toch bedacht om dagelijks eten te geven.

Ik wilde alleen even zeker weten of dit echt moet. Bedankt!