Bloed aan vleugel

Gestart door Ingrid, juni 11, 2005, 16:19:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ingrid

Ik zag tot mijn schrik dat Blizzard aan haar vleugel bloed heeft. Het is als een helrood streepje zichtbaar op ongeveer de helft van de buitenste vleugelpen. Ze heeft er geen last van en ik heb ook niet gemerkt dat ze ergens achter is blijven hangen o.i.d. Vliegen doet ze ook nog als de beste.
Bij een bloedpen is het bloed toch donkerder??
Wat kan dit zijn??

Gr. Ingrid

Jorijn

Bloedpennen zijn een beetje bruinig van kleur, klopt

als het een klein wondje is, kun je het bloed gewoon voorzichtig wegspoelen en kijken of het heelt, Mocht het weer gaan bloeden, Dan word het een bezoekje aan de dierenarts ;)
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Ingrid

Hoi Jorijn,

Het is geen wondje, het bloed lijkt gewoon in de veerhuls van de slagpen te zitten. Net als wij zeg maar een beschadiging onder de nagel hebben dan zie je ook wat rood bloed maar niet een echte wond (beetje lastig uitleggen, maar snap je wat ik bedoel??)

Gr. Ingrid

Edit: ik zie nu ook een tweede veer die een klein beetje bloed doorlopen isĀ  :?.

esther

Hoi Ingrid.

Mijn parkiet Kippie heeft dit ook gehad.
Het is inderdaad een rood (bloed) stukje in de veerhuls, niet donkerrood maar gewoon rood.
Na een tijdje was het opeens weg, een paar weken later kwam het weer even terug maar nu heb ik het al een tijdje niet meer gezien.

Als het goed is verdwijnt het gewoon, alleen als de parkiet er veel last van zou hebben kan je naar de dierenarts gaan.
Maar normaal gaat het na een tijdje weg, dus je hoeft er niet ongerust over te zijn.

Mij is ook verteld dat een bloedpen donkerrood bloed heeft, misschien is dit er een variant van!

Groetjes Esther

Parkieten-Freak

Ik zal Safrena even een PB sturen, zij weet het een en ander van bloedpennen af want haar parkiet heeft hier ook regelmatig last van.


Safrena

Hey Ingrid

Inderdaad mijn kleine lieve winnie heeft ook last van een steeds wederkomende bloedpen in haar staartje :(

Een bloedpen is een vlieg of staart pen die eigenlijk misvormd is en die een bruine kleur (soms ook eischelpkleur,melkkleur)  geeft en waar nooit geen veertjes uit groeien, het blijft een pen meer niet.(de vorm lijkt een beetje op een tandenstoker, vaak hard en scherp)
Het blijft met de pen alleen en normaal droogt en valt die uit bij de rui.
Soms kan het gebeuren dat je parkietje er veel last van geeft zodat het moeilijker wordt om te vliegen en dan moet die even verwijderd worden.
Dit kan je beste laten doen door een dierenarts omdat dit vaak ook kan gaan bloeden als ze de pen eruit halen en dit dus moet gestopt worden. Het is ook gevaarlijk als je zelf zo een bloedpen uit haalt dat je een zenuw zou kunnen raken met alle gevolgen vandien.
Als er na een tijdje weer een nieuwe pen groeit en je merkt dat deze weer dezelfde is is de kans vrij groot dat je parkietje daar steeds opnieuw een bloedpen zal krijgen.

Echter een beetje bloed in mooie witte pen met de veertjes lijkt me geen bloedpen te zijn. Dit lijkt meer op een adertje dat in de pen gebarsten is door het spelen of fel poetsen. Dit heeft mijn meisje ook al een keer en daar moet niks aan gedaan worden dat hersteld zichzelf.

Zolang je parkietje nergens last of pijn van heeft hoef je niks te doen maar moest je nu toch zien dat je parkietje er best wel wat last van heeft kun je best even langs de dierenarts gaan om het even te laten nakijken of ze er iets aan kan doen :wink:

vele groetjes

Ingrid

Citaat van: Safrena op juni 12, 2005, 00:00:44

Echter een beetje bloed in mooie witte pen met de veertjes lijkt me geen bloedpen te zijn. Dit lijkt meer op een adertje dat in de pen gebarsten is door het spelen of fel poetsen. Dit heeft mijn meisje ook al een keer en daar moet niks aan gedaan worden dat hersteld zichzelf.

Zolang je parkietje nergens last of pijn van heeft hoef je niks te doen maar moest je nu toch zien dat je parkietje er best wel wat last van heeft kun je best even langs de dierenarts gaan om het even te laten nakijken of ze er iets aan kan doen :wink:

vele groetjes

Hoi Safrena,

Het lijkt dus zoals je beschrijft, op een gesprongen adertje. Ze heeft er geen last van in de zin van pijn, nu je schrijft dat het ook door het poetsen kan komen, is het wel zo dat Blizzard de laatste dagen veel aan die vleugel heeft zitten poetsen. Af en toe "hoor" je gewoon dat ze aan de veren trekt. Ik kijk het even aan en anders ga ik naar de dierenarts, kan ik meteen de jaarlijkse checkup uit laten voeren.
Voor nu ben ik eerst gerustgesteld, bedankt voor je reactie!

Gr. Ingrid