Mist het zijn ouders

Gestart door coca cola, juni 10, 2005, 21:53:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

coca cola

Hallo ik heb een jonge parkiet Bartje en een iets oudere Jacco. Als ze een keertje dicht bij elkaar zijn zit Bartje allemaal met zijn kopje op en neer net of hij om eten vraagt maar Jacco geeft hem niks die bijt. Mist hij nu zijn ouders ik heb Bartje zelf al meer dan een week, en hij eet ook nog niet al het zaad wel die lange smalle die heb ik eerst er uit zitten zoeken maar dat was niet om bij te houden en heb toen maar wat los gekocht. Hoe lang mag hij dat eenzijdig voer hebben en kan het kwaad dat hij nog niet alles eet, ik heb ook in zijn kooi trosgierst gehangen maar kan niet goed zien of hij het ook opeet?

Jorijn

Op en neer bewegen met het hoofd wijst er meestal op dat je parkiet het naar zijn zin heeft ;)

Je kan het vergelijken met een beetje headbangen :P
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

coca cola

Ja maar op het zelfde moment zit hij ook zielig te piepen en zit met zijn bekje open wat heeft dat dan te beteken.

En is het zelfd voer heel de dag niet verkeerd geeft hij zelf wel aan als hij ook iets anders naar binnen kan krijgen?
Ik heb wel verschillend voer in zijn kooi dus hij kan eten wat hij wil is dit trouwens wel goed om verschillende soorten voer in zijn kooi te hebben.

Sonja

Hoi Cocacola,

Hoe oud is Bartje?
Zoals je het beschrijft krijg ik de indruk dat hij inderdaad om voer bedelt bij Jacco.
Ik zou wel heel goed opletten of Bartje zelf eet. Je kunt proberen wat parkietenzaadjes voor hem te pletten, met de achterkant van een lepel, zodat ze ietsje minder moeilijk te pellen zijn voor hem. Geef hem ook ei-krachtvoer, dat is goed voor hem, en hij hoeft het niet te pellen, zoals gewoon zaad. Trosgierst lusten de meeste parkieten graag, dus dat kun je ook aanbieden. Je kunt voor de zekerheid ook wat voer op de bodem van de kooi strooien, als hij nog niet uit zijn bakje eet.
Als je wilt weten of Bartje de zaadjes ook echt opeet, kijk dan in het voerbakje en op de grond, of je lege zaadhulsjes ziet liggen.

Succes.

Groetjes, Sonja.

coca cola

Ja ik weet dat hij wel eet maar ik denk dat hij liever gevoerd word als ik een zaadje tussen mijn lippen lig komt hij het wel halen en als ik iets op mijn tong leg ook en pelt het zelf wel af. Maar hij heeft nu een zeidig voedsel maar kan dat dan nog geen kwaad.

Hoe lang mag ik dit zaad geven?

Sonja

Hoi Cocacola,

Eenzijdige voeding is niet goed voor je parkiet, omdat hij dan niet alle voedingsstoffen binnenkrijgt die hij nodig heeft.
Het beste voer wat je hem kunt geven, is XtraVital. Hier zit echt alles in, wat je kleine vriendje nodig heeft, ook het ei-krachtvoer zit er al doorheen, zodat je dat niet meer apart erbij hoeft te geven.
Als je hem dan ook nog af en toe een stukje fruit of groenvoer aanbiedt, komt hij niets tekort.
(als hij van het laatste niet meteen wil eten, kan het zijn dat hij er eventjes aan moet wennen, blijf het dan ook gewoon geven) Niet teveel en te nat groenvoer geven, omdat hij anders diarree kan krijgen.
Geef je parkieten ook nooit avocado, omdat dit erg giftig is, voor ze!

Groetjes, Sonja.

coca cola

Bedankt Sonja voor alle informatie.

Wat versta je onder groenvoer?
En als ik Bartje XtraVital geef laat hij alle grote ronde bolletjes liggen die zijn nog te hard met het velletje er om heen maar ik heb vandaag nog iets anders gekocht en dat blijkt ook zacht te zijn dus ga ik dat proberen?

Safrena

Hey coca cola

Met groenvoer bedoelt sonja verse groentjes.

Je mag je parkietje regelmatig een stukje vers fruit of verse groentjes geven

vele groetjes

coca cola

Bedankt maar mag hij ook banaan hebben en appel!
Wat hebben ze het liefst mag het ook blik fruit zijn of alleen vers fruit?

Andrea

Ik durf niet met zekerheid te zeggen of ze geen fruit uit blik mogen hebben, maar in blikfruit zitten vaak toevoegingen (suikers etc.), dus zou ik de voorkeur geven aan vers fruit. Zoals al eerder beschreven is, nooit advocado geven!
Verdere fruit gewoon uitproberen wat hij lekker vindt. Mijn parkietjes vinden zoet erg lekker , zoals een stukje banaan, mandarijn, of een halve druif, appel.
Groetjes, Andrea.

coca cola

Bedankt ik ga het deze week gelijk uit proberen wat ze lekker vinden is dat per parkiet ook verschillend of vinden de meeste het zelfde lekker kan dat dan geen kwaad bij een jonge parkiet of moet je uit kijken met wat je die geeft b.v. geen nat fruit b.v druif

Safrena

#11
Hey coca cola

lees dit eens goed door hier op het forum

http://forums.parkietenweb.nl/index.php?showtopic=511.0

http://forums.parkietenweb.nl/index.php?showtopic=199.0

http://forums.parkietenweb.nl/index.php?showtopic=434.0

Vrijwel ieder soort fruit en groente (behalva avocado) mag je parkietje eten zowel jong als ouder parkietje
vele groetjes

Andrea

Hoi.

Het is soms net als bij ons mensen, er zit (in ieder geval bij mijn parkieten) verschil in , in datgene wat ze lekkerder vinden, dus dat is uitproberen.
Ook jonge parkieten kun je gewoon het fruit en groenvoer geven, je kunt ze een paar keer in de week een klein stukje geven.  Voor zowel het fruit , als het groenvoer geldt, niet teveel en te nat, dan kunnen ze aan de diarree raken.

coca cola

Ja toen straks toen ik zelf aan het eten was kwam Bartje zomaar zelf op mijn bord zitten en kwam bij mij eten hij lust in ieder geval ook mi kan het kwaad als ze af en toe ook iets anders krijgen dan fruit en groente?
Want ik heb ooit een parkiet gehad en die luste ook frien en een sliertje bami, srukje frikandel ja niet al te veel maar een klein stukje?

Parkieten-Freak

Een sliertje gekookte bami of een elleboogje macaroni (zonder toevoegingen!) mag. Friet niet, fricandelen ook niet, dat bevat te veel vet. Gekookte aardappel mag wel.
Maar nogmaals: hij moet leren om parkietenvoer te eten. Een snackje zoals hierboven beschreven mag af en toe wel een keer, maar de basis is parkietenvoer, b.v. XtraVital en dagelijks een klein stukje fruit of groente.