2 parkietjes

Gestart door Zafara, augustus 15, 2006, 22:41:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zafara

Ik heb twee jonge regenboog parkietjes (beide 2 maanden) waarvan 1 zeker en man is, en de ander denk ik een pop. Ze zijn dol op elkaar, ik zag ze vandaag samen hooi verzamelen alsof ze al een nestje gingen bouwen, maar het was maar spelen gelukkig. Maar kan ik nu ook als ze vruchtbaar worden een nest verwachten? Of stellen ze eisen zoals een broedblok voordat ze eitjes zullen leggen?
Mocht ik als ze op een juiste leeftijd zijn een nestje willen kweken (daar ben ik nog niet zeker van), is combinatie regenboog x regenboog mogelijk? Of is dit een te zwakke combinatie? Ik weet namelijk niet hoe  de kleur regenboog genetisch in elkaar zit, bij veel dieren is een verdunningsfactor (waar regenboogkleur mij aan doet denken) kruisen met een verdunningsfactor, risico op letale factor. Of is regenboogkleur gewoon een speling van de natuur? Ik kan op internet niet zo veel vinden over deze kleur.
Ze komen van twee totaal verschillende kwekers en afstamming, dus familieverband is uitgesloten, en ze komen beide uit een nestje met verschillende andere kleurtjes, maar slechts 1 regenboog.

Parkieten-Freak

Normaliter gaan parkieten alleen broeden als er een broedblok aanwezig is.
Wat betreft de kleur van je regenboog-jonkies: in zekere zin heb je daar gelijk in.
Niet dat de parkiet letterlijk "dood" gaat, maar de fraaie "regenboog-kleur" kan helemaal wegvallen.
Je kunt gerust met deze parkietjes kweken. ;)

Een tijdje terug heb ik het opgezocht, ik zet het nog even hieronder:
Citeer
De regenboogparkiet:
Je kunt deze grasparkieten doelbewust kweken.
Wanneer men de geelgezicht-factor + opaline combineert aan witvleugel-kobalt of witvleugel violet, dan krijg je na een paar generaties doelbewust fokken een schitterend gekleurde grasparkiet, de z.g. regenboogparkiet.
Doordat zich bij deze dieren zoveel gecombineerde factoren hebben opgehoopt, kan men ze niet zuiverder fokken dan dat ze op dat moment zijn.
Ga je verder fokken, dan bestaat het nageslacht vaak weer uit de "gewone" uitgangsvormen.


Safrena

Hey Zafara

Als je met je parkietjes wil gaan broeden geef je ze inderdaad het beste een broedblok.
Parkietjes broeden niet zonder broedblok (er zijn echter altijd uitzonderingen ;) )
Het popje moet ook minstens 1 jaar zijn, een mannetje kan al vanaf 10 maand.

http://www.parkietenfreak.nl/a-broeden.php

Zwakkere parkietjes hebben niks met kleurslagen te maken hoor dit komt door inteelt of als er teveel gebroed geweest is met de ouders ofzo
Als je dus twee regenboogparkietjes laat broeden, wil dat niet zeggen dat je zwakke kleintjes zult hebben. En zeker niet als je weet dat er geen inteelt is en dat er niet teveel met de ouders gebroed geweest is.
Niet teveel daar bedoel ik dan mee niet meer dan 2 keer per jaar, en dat vanaf 1 jaar tot 5 jaar

vele groetjes


Zafara

#3
Ik zou maar eenmalig een nestje willen als ik er mee zou broeden. Maar dat moet ik nog even zien of ik er ook de tijd voor heb de kleintjes tam te maken, anders begin ik er zeker niet aan.
Bedankt in ieder geval voor de informatie :)

Mijn mannetje is trouwens een schitterende regenboog, zo mooi als hij eruit ziet in vlucht! Hij heeft citroengeel kopje, zachtgroene borst die ongemerkt overgaat in zachtblauw en gele vleugels met opaline tekening. Het popje is dezelfde tekening alleen met een grijze waas erover heen. De familie van beide vogeltjes bestond inderdaad vooral uit blauw en blauw/bont.