taalgebruik

Gestart door assepoester, augustus 13, 2006, 14:05:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

assepoester

Ik geloof dat er al eerder opmerkingen zijn gemaakt over het taalgebruik dat veel jongeren (kinderen?) hanteren.
Ik vraag mij werkelijk af of er nog zoiets bestaat op school als "goed Nederlands schrijven".
Mijn twijfel is groot! Ik kwam net weer een nieuw berichtje tegen, bij de voor mij nog ongelezen berichtjes, ik zal de naam van de afzender niet noemen, die het gewoon klaarspeelt om in 1 zin, een stuk of 6 taal-/schrijffouten te maken.
En behoorlijk grote fouten ook nog!
Voorbeeldje:  ik wouw.............groetje's......

Ik weet het, gaat helemaal niet over parkietjes, mijn berichtje, maar ik moest het toch even kwijt. Ik merk namelijk dat ik me er steeds meer aan ga ergeren, die laksheid, of onkunde om fatsoenlijk Nederlands te schrijven. Het is soms zelfs zo erg dat ik gewoonweg niet snap wat er geschreven word, zo gebrekkig is het taalgebruik!
Waar gaat het heen met onze, toch wel mooie taal!

Groetjes van Barbara (die ongetwijfeld ook wel eens schrijffoutjes maakt.... ;))

Josephine

Hoi Assepoester,
Ik kan het begrijpen dat je je daaraan ergert. Ik maak ook vast heel vaak spelfouten, maar ik heb dyslexie op school krijg ik veel bijles maar dat helpt nog niet echt.

Ik hoop je begrip hierfoor want ik kan er echt niks aan doen, ik probeer het wel zo goed mogelijk, maar dat wil niet altijd luken.

Groetjes Josephine

Parkieten-Freak

We doen ons best om het taalgebruik van de leden wat op te krikken, door o.a. MSN taal te weren op het forum.
We letten daar erg streng op.
Echter: kinderen kunnen lang niet altijd foutloos schrijven. Op zich is dat niet erg, maar ik ben het met Assepoester eens dat het af en toe te gek voor woorden is. Daarnaast lijkt enig "taalgevoel" bij sommigen geheel te ontbreken.
Leden die berichtjes schrijven in slecht Nederlands en geen interpunctie gebruiken, krijgen van mij steevast het verzoek hun vraag opnieuw te formuleren.

Wat betreft mensen met dyslexie: persoonlijk vind ik het altijd fijn als ze dat even in hun "signature" vermelden.
Iedereen houdt er dan rekening mee.




assepoester

Natuurlijk, als je dyslexie hebt of een andere lees- of schrijfprobleem, dan kun je daar niks aan doen, het is al rot genoeg als je daarmee opgezadeld bent!
En daarin ben ik het dan ook met Parkietenfreak eens, dat het dan handig en heel verduidelijkend is als je dat even laat weten. Dan kijkt niemand er vreemd of geirriteerd van op als je rare fouten maakt!
Het was ook geenszins mijn bedoeling om een beschuldigend vingertje uit te steken, ik vroeg me gewoon af of kinderen tegenwoordig geen echt taalonderwijs meer krijgen op school gezien de bedroevend slechte staaltjes schrijfwerk die we vaak zien op het forum.
Josephine, ga lekker door met berichtjes op forum, ik stoor me echt niet aan jouw taalgebruik hoor! :)

Groetjes van Barbara

Josephine

oke, bedankt, ik vind het een beetje ''dom'' staan als ik dit in mijn signature moet zetten. Daarom doe ik het liever niet, ik hoop dat jullie dat snappen...

Pam

Hé Josephine,

Dat taalgebruik van jou valt best wel mee hoor. Als ik de berichtjes die jij op de site zet lees dan is het niet echt te zien dat je dyslectisch bent. Volgens mij helpen die bijlessen op school best wel!!!!!

Groetjes Pam
Toedels Pam en Willem

Jippie

Hoi allemaal!

Hier is inderdaad al wat over geschreven en ik moet echt zeggen dat het sindsdien écht is verbeterd! Beheerders: niets dan lof voor jullie!

Aan anderen die het niet nodig vinden hun vraag of opmerking duidelijk en in correct Nederlands te formuleren: denk er eens aan hoe het op anderen overkomt! Sommige mensen (waaronder ik, dat geef ik zeker toe) lezen het niet eens meer, omdat het irritatie opwekt óf omdat het gewoon niet meer te begrijpen is. Op deze manier krijg jij ook niet wat je wil, namelijk een antwoord op je vraag.

Dan wil ik nog even iets toevoegen (laat mij ook even zeuren ;)): ik vind het ook niet nodig om een bericht te plaatsen en af te sluiten met "snel antwoord ajb" of iets dergelijks. Iedereen hier probeert elkaar te helpen, je krijgt echt wel antwoord!

En dan nog even @Josephine: ik heb me nog geen enkele keer geërgerd aan jouw taalgebruik, omdat je al eerder hebt aangegeven dat je dyslectisch bent. En daarbij: ik vind het helemaal niet dom staan om het in je handtekening te zetten, aan dyslectie kan je nou eenmaal niks doen! Mensen met dyslectie zijn helemáál niet dom!

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

Parkieten-Freak

Dyslectie heeft niets met domheid of intelligentie te maken Josephine. ;)



Jippie

Inderdaad, Parkieten-Freak! Weet je wie ook dyslectie had? Albert Einstein! Als we hem dom gaan noemen, weet ik het ook niet meer...
Toeter en Dafne!

Cutie_lover

#9
Maar dan snap ik niet dat jullie het met ROOD gaan verbeteren. Het verbeteren, vind ik kunnen. Maar met rood is overdreven... De meeste mensen doen die taalfouten namelijk niet expres. En het leest best wel irritant, als je ineens rood ziet als je leest... Bovendien is het vernederend.


Jouw definitie van vernederend is anders dan de mijne.

Het is verdomd vervelend als je in je latere leven geen fatsoenlijke brief kunt schrijven omdat anderen in het verleden hebben verzuimd je op je spelfouten te wijzen.
Gr. PF




Ingrid

Citaat van: Cutie_lover op augustus 15, 2006, 13:47:15
Maar dan snap ik niet dat jullie het met ROOD gaan verbeteren. Het verbeteren, vind ik kunnen. Maar met rood is overdreven... De meeste mensen doen die taalfouten namelijk niet expres. En het leest best wel irritant, als je ineens rood ziet als je leest... Bovendien is het vernederend.

Vernederend  ???. De reden waarom het met rood wordt aangegeven is omdat je dan kunt zien wat er verbeterd is. Het gaat er ook niet om of het expres of per ongeluk gebeurt, het lijkt een trend te worden dat er, naar mijn idee, te weinig aandacht wordt besteed aan een goed gebruik van de Nederlandse taal.

emceeelwee

Hier nog een dyslect, eentje waarvan je het ook niet zo één twee drie zou zeggen...

Ik wil even reageren op de vraag van assepoester of kinderen tegenwoordig geen echt taalonderwijs meer krijgen op school. Veel kinderen die op het VMBO zitten, krijgen praktijkgericht onderwijs. Daardoor hebben ze volgens mij moeten inleveren op anderen vlakken. Misschien ook op Nederlands?
Ik weet echt niet waar het heen moet. Ikzelf zit op een MBO-opleiding en heb dus (een lichte vorm van) dyslexy. Maar het is zelfs zo gek, dat ik  het schrijfwerk van mijn groepsgenoten moet nakijken op fouten, omdat ze zelf de fouten niet zien. Waar gaat dit heen...

Ik wou dit gewoon even kwijt. Ik vind het zelf erg belangrijk om zoveel mogelijk foutloos te schrijven. En het leest voor mij een stuk makkelijker als anderen op hun zinsbouw letten. Bij mij uit de dyslexy zich vooral in het lezen (omdraaien van letters en woorden enzo), waardoor ik zinnen soms helemaal verkeerd begrijp.

Groetjes,

Maartje

budgie

Ik heb bij het onderwijs gewerkt. Meer dan 20 jaar geleden heb ik deze 'teloorgang' van onze taal al zien aankomen. De toen heersende tendens was dat wij niet meer zo kritisch mochten zijn m.b.t. de door kinderen gemaakte taalfouten. De 'pedagogisch verantwoord ingestelde' bedenkers van een nieuwe taalmethode met wie ik destijds te maken had, stelden dat het voor kinderen erg frustrerend was om zoveel rode streepjes in hun schriftjes te zien. Het ging er niet om hoe of wat een kind schreef. Nee, het enige belangrijke was dat het schreef!
Ik vraag me af hoeveel jongeren er nog zijn die bijv. weten wat het 'kofschip' is en waarvoor dit dient?
Er zijn zelfs studenten die van de lerarenopleiding komen en die dan nog steeds geen foutloos Nederlands kunnen schrijven. Je mag toch van iemand verwachten dat hij of zij op zijn minst de eigen taal beheerst? Hoe kun je nu overigens Duits leren als je niet weet wat naamvallen zijn? Vorige generaties die niet meer onderwijs hebben genoten dan 'de lagere school', beheers(t)en het Nederlands vaak beter dan menig academicus van tegenwoordig. Natuurlijk geldt bovenstaande niet voor dyslectische mensen!
Ik wil geenszins beweren dat ik altijd foutloos schrijf. Het overkomt me regelmatig dat ik een typefout(je) over het hoofd zie, ondanks de aandacht die ik aan mijn teksten besteed. Misschien zitten ze ook wel in dit berichtje!

Cutie_lover

Nu in het onderwijs, ( ik zit nu in de eerste, en ik praat nu over de basisschool ) word anders wel erg veel aandacht aan Nederlands besteeds hoor ;) Het kofschip leer je in groep zeven. Alleen zodra de meeste naar de 1e gaan, verslodderd alles. Budgie, heb jij op de basisschool lesgegeven? Want als je het aan mij vraagt word er bij de middelbare scholen inderdaad iets verslodderd...

budgie

#14
Ja, Cutie_lover, ik heb les gegeven op de basisschool. Toen ik daar zelf nog als leerling op zat, heette dit de 'lagere school'. Met de scholen waar ik les heb gegeven, was het qua taalonderwijs naar mijn mening droevig gesteld. En slordig dat die kinderen (op enkele uitzonderingen na) schreven! Heel vreselijk. Ik kon het vaak nauwelijks ontcijferen!


Oke
en nu weer on-topic graag
gr Safrena

Susanne32

Hallo,

De vele spelfouten die worden gemaakt, zijn mij ook opgevallen... De vraag is: wat kun je eraan doen of hoe kun je deze situatie verbeteren / voorkomen? Is er bijv. geen mogelijkheid dat er een soort spellingscontrole over elk bericht gaat voordat het op de site wordt geplaatst? Ik roep ook maar iets...

Dit probleem geldt trouwens niet alleen voor schrijf- maar ook voor spreektaal: hoe vaak hoor je niet 'groter als mij' of 'hun doen dit' etc.... Als je ECHT wilt, kun je jezelf hierin zeker verbeteren (een hele goede vriend van mij was ook altijd erg slecht in Nederlands in woord & geschrift, maar heb hem e.e.a. bijgebracht en iedere keer rustig uitgelegd WAAROM iets niet correct was, net zolang totdat het vanzelf goed ging!  ;))

Het is overigens niet alleen een Nederlands probleem, ik heb hetzelfde ervaren in de USA, waar ik een jaar heb gewoond, ongelofelijk wat een fouten daar door jongeren worden gemaakt...

Ik denk toch dat de basis op school ligt en dat er tegenwoordig onvoldoende aandacht aan spelling wordt besteed.

Ondanks dat ik zelf ook heus niet altijd foutloos zal schrijven, doe ik wel altijd mijn uiterste best hiervoor, omdat ik spelfouten gewoon slordig vind staan...

Zafara

Sommige parkietjes praten beter dan dat sommige mensen schrijven.

Als ik een zin voor een tweede keer moet gaan lezen omdat ik er niks meer van snap dan geef ik het al op.
Mensen zouden gewoon meer tijd moeten maken om meer te gaan lezen in plaat van televisie kijken. Daar komt het mede door dat steeds minder mensen fatsoenlijk kunnen schrijven. En dan vragen ze zich later af waarom ze nooit voor een sollicitatiegesprek worden uitgenodigd :( ??? Ik doe een HBO opleiding en ik vind het echt teleurstellend hoe slecht sommige klasgenoten kunnen schrijven, en dat moet dan een hogere functie gaan krijgen later, waarin je moet rapporteren. Ik zorg meestal wel dat ik groepsverslagen moet schrijven want ik wil er niet op aangesproken worden.
Ik gruwel zelf van mensen die alles af gaan korten en te veel Engelse termen gaan gebruiken. Hoeveel tijd win je er nou werkelijk mee? Misschien diegene die het schrijft, maar niet diegene die het moet ontcijferen.
Een beetje fouten maken mag best, dat doet iedereen, als je er maar gewoon overheen kunt lezen en begrijpt wat er bedoeld wordt,  maar er zijn fouten die toch niet meer gemaakt zouden mogen worden, fouten waarvan het gewoon onmogelijk is dat iemand dat ooit zo geleerd heeft. De meesten die dyslexie hebben kunnen goed genoeg Nederlands schrijven. En dan nog kun je ongetwijfeld eerst je tekst in Word typen en er een spellingscontrole overheen gooien, dan zijn de ergste fouten eruit en hopelijk geen woorden verkeerd vervangen  ;)

Parkieten-Freak

Citaat van: Zafara op augustus 15, 2006, 22:06:25
Sommige parkietjes praten beter dan dat sommige mensen schrijven.

Dat vind ik een hele leuke stelling, Zafara! :)


Belleo

Ik zelf zit nu in de derde maar ik erger me niet zo erg aan de spellingsfouten die mensen kunnen maken.
Ik vind het erger als iemand zo slordig en onleesbaar schrijft dat je het niet kan lezen dan dat je veel spellingsfouten maakt. :(
Zelf maak ik geregeld ook wel eens een foutje maar op school verbeteren ze dit gelijk.
Dus over wat school betreft daar ben ik het niet mee eens op mijn school mogen ze wat mij betreft wel iets minder aan Nederlands doen 4 tot 5 uur per week is wel erg veel! :o


Jippie

Hmmm, denk niet dat we een discussie moeten gaan voeren over school... Bovendien gaat het hier niet om een bepaald handschrift van iemand. Ook door slecht taalgebruik kan iets compleet onleesbaar worden. Ik lees het dan in ieder geval niet meer.

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!