pupillen die groter en kleiner worden...

Gestart door Tanja, juni 08, 2005, 17:48:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tanja

Gisteren zat Bertus rustig op mijn hand een beetje te babbelen toen het mij ineens opviel dat zijn pupillen afwisselend groter en kleiner werden, terwijl er geen veranderingen van licht waren.
Is dit een normaal verschijnsel of is er iets raars aan de hand??? Het is me eigenlijk nog nooit eerder opgevallen dat dit gebeurde. (niet dat ik daar specifiek op gelet heb.......)
Wie heeft dit ook wel eens gezien bij zijn (of haar) parkietje?

Groetjes Tanja

Parkieten-Freak

Als een parkiet opgewonden raakt, vernauwen de pupillen.
Bij mannetjesparkieten zie je het ook als ze sexueel geprikkeld raken.
Niets vreemds aan de hand dus, het is een normale reactie! :P


angeliqe

He Tanja,

Bij mijn popje Rocky gebeurt dit ook heel vaak, meestal als ze aan het spelen is met me!
Het kan dus geen kwaad. Het is gewoon een uiting voor zo´n beestje.

Groetjes,

Angelique

Jessie

als Jessie iets eng vind (zoals bijvoorbeeld de dierenarts en voor de eerste keer naar buiten) krijgt ze ook veel kleinere pupillen...

Tanja

ok... ik zal er eens op letten wat voor gedrag er gekoppeld is aan de verschillende standen van de pupillen...
Dank je wel voor de informatie!

Jojo

ik was even bang dat ze de handcreme de schuld zouden gaan geven!
Maar gelukkig is het een normaal iets.

Tja, handcreme lijkt me zeker niet de oorzaak en wiet zal hij ook niet gerookt hebben dus......... :P
Gr PF

Nerotje

Nero heeft dat ook, elke keer dat hij zijn geel balletje aanraakt :P
Ik vroeg me al af wat het was :)

Tjipie lover

Donder heeft grotere irisringen als hij heel verliefd doet naar zijn mineraalblokje, dan kwettert hij heel hard en wrijft ietsjes tegen het blokje aan.
Dan is meer dan de helft van zijn oogjes wittig!
Heel grappig om te zien.
Groeten Ank.

Mariëlle S

Mijn vogeltje doet het ook vooral bij een spiegel maar ook een tafelpoot of de schommelstoel is erg in trek.
Ik heb een boekje over gedrag van papegaai-achtigen en daarin wordt dit ook vermeld. Ze noemen het pin-pointing en dat doen ze inderdaad als ze opgewonden zijn. Ziet er best grappig uit.
Mijn vogeltje Dolby zet dan ook zijn kopveertjes op en gaat heel hoog op zijn pootjes staan en "headbangen"met zijn kopje heftig knikken. Meestal schreeuwt en kwettert hij dan ook de hele boel bij elkaar.

groetjes, Mariëlle en Dolby