Alles in 1 bak

Gestart door Breezer de stille, augustus 11, 2006, 17:42:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Breezer de stille

Omdat ik wil dat mijn vogel goed eet en geen 5 bakken in de kooi wil, geef ik hem alles in 1 bak :P
Dat is (precies uitgewogen volgens voorschrift verpakking) 3 schepjes XtraVital compleet voer, 1 schep ei-krachtvoer, 1 schep gemengd grit, 1 schep van wat lekkers, vitamine druppels en een snoepstokje als de oude op is. ::) Daardoor is mijn 1-potige vriend super sterk ;D Maar nu, hij is 10 maanden oud, krijgt hij niet teveel krachtvoer? ??? of kan het geen kwaad? Hij is niet tedik en krijg soms wat hapjes van mijn eten (fruit enzo) ;D P.S. Breezer gaat altijd eten als wij gaan eten en als zijn eten doorgeschoven moet worden maak hij herrie :P en als het dan doorgeschoven is en ik weer zit gaat hij ook eten :-X

*knip*
Zoals ik al in je vorige berichtje had geschreven, is het plaatsen van foto's alleen toegestaan om een vraag te verduidelijken, zie forumregels:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=326.0
Je kunt je parkietje showen in de daarvoor bestemde fotogalerij
Groetjes, Sonja.

Meltjuh

Hey,

Dit klinkt als VEEL te veel voer ???. Naast Xtravital hoor je ook niet extra eivoer tegeven. Te veel eivoer kan schadelijk zijn voor de niertjes :o.

2schepjes Xtravital per dag is voldoende! en dat staat ook op de verpakking :-[. Als er meer gegeven word zal je parkiet gaan "snacken"

Snoepstengels kan je het best niet in de kooi hangen. Er zitten zoetstoffen aan wat ten 1e in grote hoeveelheid niet goed is voor je parkiet en ten 2e eet hij zijn dagelijkse portie zaadjes niet op en krijgt daarom niet voldoende voedingstoffen binnen.

Fruit en groente is altijd goed zolang het maar geen avocado is.

edit: Vind jou parkietje de kat niet vreselijk eng ??? is dat wel veilig zo?

prissie

Ik ben het met Melanie eens, op de verpakking staat niet dat hij 3 schepjes hoort te krijgen neem ik aan, ik zou nog even extra goed kijken voor de zekerheid, Bello is nu bijna 4 maanden en die eet 1,5 schepje en dan gaat niet eens alles op.
Misschien zou 1 schepje zelfs genoeg zijn, maar ik wil niet dat ie honger heeft, want verder krijgt ie behalve fruit niks extra's aangeboden.
Trosgierst krijgt ie alleen vanaf mijn hand, omdat ik nog steeds met tam maken bezig ben en nu met de kleine ook.
Wel krijgt ie als ie op mijn hand geweest is trosgierst in een bakje als beloning, maar dat is altijd nadat ie zijn xtra-vital al op heeft.
De snoepstokken bevatten te veel suiker, dus die zou ik niet standaard in de kooi hangen.
Wel hang ik vaak 's avonds even de stok in zijn kooi, zodat ie even kan snacken, dat vind ik immers zelf ook lekker, maar zodra ie ophoud haal ik m er weer uit, zodat ie de andere in ieder geval wel zijn bakje xtravital opeet.
Verder heb ik begrepen dat parkietjes zelf bepalen wanneer ze grit nodig hebben (en als je zand op de bodem hebt dan halen ze het daar zelfs uit, door daar lekker te gaan grazen) en ze ziek kunnen worden van teveel grit, dus ik zou dit niet standaard door zijn eten doen.
Wat Melanie al zei, zit het eivoer al door de xtravital dus niet nodig om dit extra te geven en groente en fruit is natuurlijk altijd super als ie dat eet!!!  ;D
Verder zou je ipv vitaminedruppels door zijn eten, roosvicee (met de gele dop) door zijn water kunnen doen, veel beter voor je parkietje  ;)
Superleuk parkietje heb je!
Doet je kat niks bij de kooi? het is wel een heel leuke foto!

@Melanie:
Parkietjes die met een hond of kat opgegroeid zijn vinden dit totaal niet eng heb ik al ontdekt, zelf hebben wij een hond rondlopen en die doet echt helemaal niks al is Bello eruit, maar toch zullen ze nooit zonder toezicht samen zijn en vind ik een hond minder eng als een kat waar het instinct erin zit een vogel te vangen, maar dat buiten beschouwing, Bello vind de hond ook totaaaaal niet eng of zelfs maar intressant, ik heb Bello op mijn hand aan de hond laten zien en ze zaten aan elkaar te ruiken, Benji draaide zich om, zo van ow is dat wat daar nu staat? en Bello draaide zich ook weer om om verder aan zijn trosgierst te gaan  :-X

Groetjes Priscilla.




smartie

@Prissie: een kat is toch iets anders dan een hond. Een kat heeft nou eenmaal de neiging tot jagen. En toevallig behoren vogels ook tot zijn prooi. Alles wat beweegt vindt ie daarom leuk om achterna te jagen. Dus zolang je erbij bent (met de vogel in de kooi) kan het waarschijnlijk niet veel kwaad omdat de kat door de tralies niet bij de vogels kan komen. Maar toch, hij zal maar net uithalen als je gevleugelde vriendje aan de tralies hangt!!! Ik moet er niet aan denken! En kat nooit in dezelfde kamer laten als ze los mogen vliegen. NOOIT!!!!

prissie

Nee dat weet ik en als ik een kat zou hebben zou ik absoluut geen parkietje nemen, in dat geval is het de een of de ander, maar nooit en te nimmer beide  ;)
Alleen vroeg Melanie of het parkietje de kat niet eng vind en dat is denk ik niet zo, ze zijn samen opgegroeid en dan is het parkietje niet bang, vandaar het voorbeeld van de hond, maar dat zei ik er ook wel bij dacht, een hond en kat is absoluut iets anders en de hond hier heeft geen drang tot jagen, maar toch zijn ze echt NOOIT alleen samen...

Sonja

Hoi Breezer de stille,

Het is zeker niet goed om je parkietje op deze manier eten te verstrekken.
Het is belangrijk dat je parkietje alle zaden opeet, en op deze manier gaat hij alleen het lekkerste er tussenuit eten.
Ook met snoepstokken kun je het beste heel zuinig zijn. Ze bevatten heel veel suiker, en dat kan leiden tot verzuring van de krop.
Van teveel eivoer kan je parkietje nierproblemen krijgen. Ook dat geef je dus het liefst niet te vaak.
Vitaminedruppels zijn niet nodig bij een goed en uitgebalanceerd voedingspatroon voor je vogeltje. Als je toch af en toe wat extra's wilt geven, kun je beter eens per week een klein beetje roosvicee door het drinkwater doen (vruchtenmix, met gele dop).
Wat en hoe je je parkietje het beste kunt voeren, kun je hier allemaal terugvinden:
http://www.parkietenfreak.nl/a-voeding.php

Geef nooit avocado of rabarber, beiden zijn giftig voor je kromsnaveltje!

Tot slot: Parkietjes en katten zijn altijd een slechte combinatie! NIET doen dus!

Groetjes, Sonja.



Breezer de stille

Hoi, bedankt voor de tips, Maar wat de hoeveelheid van X-travital betreft, die had ik uit gewogen, maar mijn vraag was om teleren dus ik zal gebruik maken van het goede advies ;D Wat slecht eten betreft (advocado enzo) wist ik al, maar dat die snoepstengels zo slecht zijn? ??? Daar was ik niet van op de hoogte :-[  Toch heeft deze voedings methode geen kwaad gedaan bij Breezer, hij is sterk en heeft een amputatie overleefd, ik zal wel andere bakjes halen voor hem en hem geen snoepzaad en stokjes meer geven :-\
Wat de kat betreft, Dat weet ik ook wel dat een kat nu niet echt een goede combinatie is, we zouden daarom alleen een parkiet nemen als het een bijzondere was, en dat is Breezer, daarom is de kat alleen in de kamer als we er zijn en houden we het in de gaten, als ik er niet op kan letten komt ze ook niet in de kamer, en de kat vind dat niet erg, die gaat naar buiten of in bed liggen, ze heeft een eigen kamer waar ze graag is,  ;D