Met de hand grootbrengen van parkietjes

Gestart door adelien, augustus 10, 2006, 14:43:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

adelien

Ik ben net begonnen met een nieuwe hobby.  Ik wil ga fokken met parkietjes en ze met de hand grootbrengen, ik heb al heel veel gelezen over opfokvoer, hoeveelheden etc.  Als ik de parkietjes bij de moeder weg haalt bij welk temperatuur moet ik ze warm houden?

Ingrid

#1
Hoi Adelien,

Ik raad je aan om nog meer te lezen over parkietjes, broeden en alles wat daarbij komt kijken. Alleen veel lezen over opfokvoer en hoeveelheden is niet voldoende. Waarom zou je onnodig, want dat is het, babyparkietjes met de hand groot willen brengen? Ze missen daardoor de belangrijkste voedingsstoffen die ze van hun mams meekrijgen.
Bedenk dat het levende wezentjes zijn en het is onverstandig daarmee te experimenteren.
Bij handopfok komt heel veel kijken en alleen in noodgevallen wordt het aangeraden te doen. Een noodgeval kan zijn dat de moeder bijv. het parkietje niet voert of aanvalt.

Groetjes, Ingrid

Sonja

Hoi Adelien,

Ik sluit me bij Ingrid aan.

Handopfok is niet iets waar je lichtvaardig over moet denken, er komt heel wat bij kijken!
Je hebt er, zeker in het begin, een dag- en nachttaak aan. Het is echt een precisie-werkje.
Je bent voor wekenlang gebonden aan huis, het zijn echt kleine babietjes die om de haverklap gevoerd moeten worden, warm gehouden, op tijd verschoond enz. enz.
Verder is het ook vaak minder simpel dan het lijkt om ze uiteindelijk van de pap af te krijgen, en ze zelf zaadjes te leren eten en op te letten of ze ook gaan drinken. Kortom, teveel om op te noemen.
Dit leren ze anders allemaal van hun parkietenouders.

Voor het tam worden hoef je het ook niet te doen, want dat lukt ook prima met parkietjes die pas met 6 a 7 weken bij je in huis komen.
Laat de kleintjes maar fijn, zolang het nodig is, bij hun ouders. Dat is echt het allerbeste voor ze! ;)

Groetjes, Sonja.

budgie

Parkietjes zijn geen speelgoed. Ik heb begrepen dat je pas begint met je parkieten hobby. Begin dan zéker niet aan handopfok!!! Je vraagt om problemen en teleurstellingen. Zelfs voor ervaren mensen is handopfok veel werk!

kaboutertjes

Wij moesten een vijf weken oude parkiet bij gaan voeden omdat moeders dat niet meer wilde doen, en ik kan je vertellen dat was niet gemakkelijk, zonder goede instructie van de dierenarts was het ons niet gelukt. Ga niet zomaar beginnen met handopfok als er geen medische redenen voor zijn.
Je speelt dan met een parkieten leven.

Groetjes Sylvia, Nanoe en Dippie

Annika

kort maar krachtig : 

NIET DOEN  ;)  zie redenen voorgangers, heb ik verder niets aan toe te voegen  :-X

tonny

Ben het helemaal eens met de rest. Voor dat je begint met het kweken van parkieten zal ik als ik jou was een een kijkje nemen op de site van parkieten freak, en lees ook de risico's. Hier vind je zeer uitgebreide informatie over het kweken.

Laat de ouders gewoon het jong voeden. Die weten wel hoe ze dat moeten doen.
Mijn broedkoppel laat mij gewoon toe in het nest (zij weten niet anders) De jongen worden dagelijks opgepakt, en als je een jong parkietje tam wil maken, kan dat ook na een week of 6 wel.
Mijn pop voert de jongen na drie weken niet meer, de vader voert dan de jongen.

Dit is ieder voor zich, maar wij laten de natuur gewoon zijn gang gaan, en gaat er een jong dood, dan is dat op dat moment zielig. De sterkste jongen overleven.
Worden ze na het uitvliegen of al eerder niet gevoerd, dan kun je altijd nog naar een DIERENARTS om raad te vragen.