snacken?

Gestart door Xx GrAsPaRkIeT xX, augustus 09, 2006, 12:33:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Xx GrAsPaRkIeT xX

Ik heb aan mijn parkietenkooi een voerbakje hangen (zo'n vulautomaatje om het zo maar te zeggen). Die leeg ik elke week en dan vul ik hem weer. Via de onderste lade (die je door de tralies kunt schuifen) kunnen ze de zaadjes opeten. Nu heb ik gelezen dat dit helemaal niet goed is en dat je elke dag vers voer moet geven.  :-[

Ik heb vanochtend even gezien hoe ze zaten te eten, en Keecko duwt Scotty telkens aan de kant en als hij klaar is met eten, dan mag Scotty eten. Maar nu weet ik bijna wel zeker, dat Keecko alle lekkere dingen opeet en Scotty alle gezonde dingen.  :-[ Ik heb een 2de voerbakje in de kooi hangen, maar daar kijken ze (heel vreemd  ???) niet naar om. Ze willen persé uit dat ene voerbakje eten.

Ik geef ze parkietenzaad (voor grasparkieten) van het merk "KENNER". Te koop in Welkoop. Dit is best wel eenzijdig voer.  :-[

Verder zijn ze wel speels en fluiten veel (en krijsen haha :-X). Ze slapen op 1 poot. Ze drinken normaal en mogen elke dag 3/4 uur vliegen. Trosgierst: 1 hele sliert per week (voor 2 parkietjes). af en toe stukje appel of andijvie. ze hebben ook een kalksteen (roze) en eivoer, maagkiezel en grit en af en toe roosvicee door drinkwater heen.

Nu heb ik 3 vragen:
1) hoeveel eivoer moet ik ze geven?
2) Keecko heeft lichtbruinige ontlasting (wel vast en compact wormvormig) en Scotty heeft donkergroene ontlasting. Kan het zijn dat Keecko zit te snacken dat daarom zijn ontlasting ook anders is?
3) Ik wil graag over op ExtraVital, maar dat mag ik pas kopen van mijn ouders als het andere vogelvoer op is.
Weten jullie ook hoe ik Keecko kan leren om ook de gezonde zaadjes op te eten??

alvast bedankt!

Groetjes Ilse

Sonja

Hoi Ilse,

Je zou ervoor kunnen kiezen om het oude voerautomaatje uit de kooi te halen, en dan 3 voerbakjes op te hangen. Zo is er altijd 1 bakje "over" en gaan ze niet ruzien over wie er bij welk bakje mag eten.

Zolang je nog geen XtraVital geeft, kun je zo'n klein snoepbakje (wat je tussen de tralies steekt) eivoer verstrekken, zo'n 2 keer per week. Teveel hiervan is weer slecht voor de niertjes.

Je kunt het beste een afgepaste hoeveelheid voer geven, d.w.z. niet meer dan je parkietjes per dag opeten. Dan eten ze ook de wat minder lekkere zaadjes op.

De ontlasting kan per parkiet weleens wat verschillend zijn. Misschien eet je ene parkiet net iets meer of minder van iets, waardoor de ontlasting er wat anders uit ziet.

Groetjes, Sonja.

Xx GrAsPaRkIeT xX

Sonja, bedankt voor je antwoord!

Ik ben meestal wat overbezorgd, dat komt omdat Scotty een tijdje geleden ziek was geweest (diarree, maar dankzij de dierenarts ik dat weer over! :)) en ik wil niet dat er iets mis is met mijn lieverdjes.

Ik heb nog 2 bakjes liggen, (had ik toen gekocht toen Scotty ziek was), maar die moet je aan de binnenkant van de kooi hangen. Kan dat wel, want mijn kooi, zitten niet van die klepjes waar je een voerbakje aan kan klikken. Hoeveel voer moet ik er dan in doen in één zo'n bakje?

Als ik eivoer geef, daar is Keecko dol op, dan zit hij er vaak van te eten. Hoe weet je wanneer een parkietje wat aan de nieren heeft? Wat zijn de verschijnselen? Niet dat ik denk dat Keecko dat heeft, want hij lijkt alles behalve ziek.

Alvast bedakt!

Groetjes Ilse

smartie

Als je ze het beste van het beste wilt geven kun je aan je ouders zeggen dat je toen je het 'oude' voer kocht nog niet wist dat dat eigenlijk puur fastfood/snack eten was, en dat ze hun huisdieren net als hun kinderen toch het beste gunnen. Misschien dat je daarmee aannemelijk kunt maken dat je het andere voer als snack zo nu en dan gaat aanbieden maar ze wel zo gezond mogelijk wilt houden door ze de goede dagporties van een gebalanceerd voer wilt aanbieden... dus bijv. xtravital....

Xx GrAsPaRkIeT xX

#4
heej smartie!

bedankt voor je reactie!  ;D
We gaan zaterdag weg met vakantie, maar ik ga na de vakantie gewoon extra vital kopen en het 'oude' voer strooi ik dan wel in het vogelhuisje bij ons in de tuin (voor de merels en de duiven, e.d).  :-X

Heeft iemand nog reacties op mijn vorige berichtje??  :-[
Naar mijn idee heeft Sonja jouw vragen al erg duidelijk beantwoord  ??? Gr. Ingrid
Groetjes Ilse