rondlopen op tafel of kast of iets dergelijks

Gestart door baasje van Turbo Toon, augustus 07, 2006, 11:08:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

baasje van Turbo Toon

Hallo parkietenvrienden,

Ik heb sinds een maand ongeveer een parkietje. Hij was al iets meer dan een jaar oud toen ik hem in huis haalde, maar hij doet het goed vind ik. Hij komt vlot op mijn vinger zitten en zit ook vaak op mijn schouder. Maar mijn vraag is eigenlijk: ik lees vaak leuke en grappige verhalen over de ondeugende streken van parkieten die op de tafel zitten of zelfs op de computer en op de kast enz.. Mijn parkietje durft niet op tafel te zitten, hij gaat alleen op de hoge kast zitten of op een richel boven de venster. Het is precies alsof hij niet weet dat hij ook op tafel of de kast ofzo kan gaan zitten. Hoe kan ik hem dit duidelijk maken dat dat ook gaat? Ik wil hem ook niet dwingen om er te gaan zitten..

En een tweede vraag: hij komt wel op mijn schouder zitten maar dat doet hij alleen als ik hem eerst op mijn vinger zet en dan wipt hij op mijn schouder. Is er een manier om hem vanzelf op mijn schouder te laten komen zitten, zodat hij misschien in plaats van op de kast te landen op mijn schouder landt ofzo?
Hopelijk hebben jullie wat tips.. :-)

groetjes

Sonja

Hoi baasje van Turbo Toon,

Welkom op het forum! :)

Je parkietje moet nog even wennen, en omdat je parkietje al ietsje meer dan een jaar oud is, zal dat wat meer tijd in beslag nemen dan bij een heel jong diertje. ;)

Heb geduld, en je zult zien dat hij op een gegeven moment wel op de tafel e.d. durft te zitten. Je kunt hem wel een beetje op weg helpen door, op de plek (bv de tafel) waar je wilt dat hij gaat zitten, iets lekkers voor hem te leggen, of hem op die plek uit te nodigen voor een spelletje met zijn favoriete speeltje. Een spiegeltje bewijst ook vaak goede diensten. Je parkiet ziet er een soortgenootje in en 'durft' dan vaak ineens wat meer. ;)

Voor wat betreft het zitten op je schouder geldt dat hoe meer vertrouwen je parkiet in je heeft, hoe liever ze bij je willen zitten.
Mijn parkietjes komen ook vaak eerst op mijn vinger zitten, waarna ze doorspringen naar mijn schouder. Maar ieder parkietje heeft zo zijn favoriete plekjes om te zitten.
Joepie bijvoorbeeld: hij landt het liefste op mijn hoofd, om zich daarna langzaam via mijn haren naar beneden te laten glijden zodat hij even later, ondersteboven, midden in mijn gezicht hangt! :P :-X

Met geduld kun je veel bereiken, en maak de plekjes waarvan je graag wilt dat je parkietje daar komt, extra aantrekkelijk met speeltjes, en lekkers (bv. trosgierst oid).

Veel succes en plezier met je gevleugelde vriendje!

Groetjes, Sonja.


Pam

Hallo Baasje van Toon (leuke naam trouwens),

Je zou eens kunnen proberen om iets lekkers op de tafel te leggen of op je schouder.
Maar verder zal hij het toch echt zelf uit moeten vinden.

Mijn twee vriendjes komen gelukkig wel bij me zitten en gaan wel op de tafel maar in de keuken willen ze nergens op zitten. Alleen de spiegel die aan de muur hangt daar zitten ze soms met z'n tweetjes op.
Ik ga ze niet dwingen dat heeft toch geen zin. Ze komen er zelf wel een keer achter dat het heel erg leuk is om overal op te gaan zitten.

Succes verder.

Groet Pam

Hé Sonja, je was me net voor.
Toedels Pam en Willem