poetsen

Gestart door Xx GrAsPaRkIeT xX, augustus 03, 2006, 16:24:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Xx GrAsPaRkIeT xX

Keecko zit, als hij in zijn kooi zit zich de hele tijd te poetsen op het schommeltje. Als hij zich wast, zet hij zijn veertjes wat uit, is dat normaal?
Ik ben bang dat hij zich verveelt, want als hij uit de kooi is, is hij heel blij en vliegt heel veel.
Scotty zit ook alleen maar bij het belletje en daar aan te schudden. Ik heb nog 2 andere speeltjes, maar daar kijken ze weinig naar om (af en toe). Ik heb nog een stuk stevig touw (volgens mij sisaltouw) uit de dierenwinkel en daar knagen ze wel aan enzo.

Waarom poetst Keecko zich zoveel??
Heb ik te weinig speeltjes in de kooi (in het badje willen ze niet en plantenspuit vinden ze niet fijn), vervelen ze zich. Ze doen wel heel soms een dutje op 1 poot of 2 poten...

verder eten en drinken ze goed, lussen eindelijk fruit ( ;D) en vliegen goed, kwetteren/fluiten nog (keecko geeft kusjes  :-*, scotty bijt alleen naar mijn mond  :P) ontlasting is goed, alleen keecko heeft 2 zo dikke poepjes (wordt volgens mij al wat dunner).

weten jullie of dit normaal is, of wat er met ze aan de hand is...? Ik wil namelijk dat ze het beste krijgen hier en daar doe ik ook alles aan.

alvast bedankt voor reacties en tips!

groetjes ilse

Sonja

Hoi Ilse,

Parkietjes poetsen hun verenpak vaak, dat is normaal gedrag.
Ook dat ze daarbij af en toe hun verenpakje wat uitzetten en zich eventjes "uitschudden" hoort daarbij. Zo raken ze de eventuele losse veertjes e.d. kwijt. ;)
Als ze in de rui zijn, poetsen ze hun verenpakje nog wat vaker.

Het lijkt me niet dat je parkietje zich verveelt.
Je parkietjes hebben elkaar, speeltjes, en ze mogen veel losvliegen en spelen.
Dat is prima! ;D

Hou de ontlasting even in de gaten, maar ook daar zou ik me niet meteen zorgen om maken.
Kijk hier maar even bij deze link, daar staat veel info over de uitwerpselen, en hoe ze eruit horen te zien:
http://www.parkietenfreak.nl/a-uitwerpselen.php

Groetjes, Sonja.

Xx GrAsPaRkIeT xX

Sonja, bedankt voor je antwoord!

Ze vliegen nu ook los en zijn heel blij, landen ook op mijn hoofd  :-*
Ik zal meer speeltjes kopen en dan elke week andere speeltjes in de kooi doen.
De ontlasting hou ik nog wel in de gaten, en als het erger wordt ga ik naar de dierenarts, maar hij ziet er zo gezond uit en vrolijk, dus verwacht niet dat hij ziek is.

O ja, nog 1 vraagje. Ik heb mijn parkietjes nu 5 weken en ze waren ongeveer 7 weken toen ik ze kocht. Dus nu ongeveer 3 maand. Ze komen dus bijna in hun eerst rui. Dit zijn mijn eerste parkietjes en weet nog niet echt goed wat ik van de rui kan verwachten. Gaan ze bijv. meer slapen en eten? Moet ik ze ook minder laten vliegen en bijv. vaker de bak verschonen (nu 1 keer in de week)?

groetjes ilse

judithdejong

Hoi Ilse,

Kijk even op deze link, staat wel nuttige informatie op.

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=4272.0

Of anders even bij de zoekfunctie 'rui' intikken en voila.... :)

Groetjes,
Judith

Sonja

Hoi Ilse,

Parkietjes kunnen wat rustiger zijn als ze flink in de rui zijn, dat zie ik hier bij mijn 2 deugnietjes ook wel.
Je kunt ze gewoon lekker laten rondvliegen hoor, net als anders. Als ze de behoefte hebben om te rusten, zullen ze zelf hun huisje wel opzoeken. ;)

Geef ze in deze periode extra vitaminen, groenvoer, eens in de week een pinknagelgroot stukje (jonge) kaas, en dagelijks wat roosvicee (vruchtenmix, met gele dop) door het drinkwater.

Je kunt de kooi, als je dat wilt, vaker verschonen, maar echt noodzakelijk is dit niet.

Groetjes, Sonja.

Xx GrAsPaRkIeT xX

#5
Bedankt voor jullie reacties!

Ik weet nu genoeg en weet nu ongeveer wat me te wachten staat!
Hartstikke bedankt!  ;D
Er mag van mij nu wel een slotje op!  :-X

groetjes ilse en snavelkusjes scotty en keecko  :-*

Bij deze dan, op verzoek *klik*
Groetjes, Sonja.