Nog steeds op zoek naar 'gouden tip' om slechte eter aan de pellets te krijgen.

Gestart door budgie, augustus 03, 2006, 15:23:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

budgie

Nou vooruit, de wereldprimeur is voor de site van Parkieten Freak: een foto van Sjakie die voor het eerst uit zichzelf naar het bakje pellets gaat en er zomaar enkele hapjes van neemt. Het beste resultaat bereik ik tot nu toe met pellets op mijn hand leggen, Sjakie erop laten plaatsnemen en door dan zelf van de pellets te gaan eten. Sjakie eet echter per keer bitter weinig.
Ik vervang het pelletvoer overdag (omdat het uit de vriezer komt) elke drie uur. Is dat overdreven en kan ik het voer dat ik 's morgens geef, tot de avond laten staan? Niet dat ik het erg vind om zoveel pelletvoer te moeten weggooien (ik geef het aan de tuinvogels), maar als het niet hoeft, dan doe ik het liever niet.

[verwijderd door de beheerder]

emceeelwee

Ik heb gelezen dat je de pellets iedere dag moet verversen. Je geeft hm dus de hoeveelheid die ie in een dag opeet (aanbevolen hoeveelheid staat vast op het pak), en doet dit de volgende dag weer.
Ik ben benieuwd hoe Pien en Kiki het gaan doen met de pellets. Over een paar weekjes wil ik ermee gaan beginnen. En als het niet lukt kan ik de tips uit dit topic halen  ;D

budgie

Citaat van: emceeelwee op augustus 27, 2006, 15:18:22
Ik heb gelezen dat je de pellets iedere dag moet verversen. Je geeft hm dus de hoeveelheid die ie in een dag opeet (aanbevolen hoeveelheid staat vast op het pak), en doet dit de volgende dag weer.

Het gaat mij er niet om of Sjakie de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid eet (die haalt hij tóch lang niet), maar of de voedingswaarde niet achteruit gaat als het de hele dag blijft liggen. Sjakie eet nl. steeds slechts enkele hapjes en dan wil ik dat hij de maximale kwaliteit uit de pellethapjes haalt. De voedingswaarde gaat m.i. ook al achteruit omdat het voer moet worden ingevroren i.v.m. het gebrek aan snelheid waarmee het hier wordt opgegeten. ;)

Josephine

Budgie, ik vind het heel goed dat je dit allemaal doet voor die eigenwijse Sjakie! En ook dat je het nog niet heb opgegeven. Ik heb er echt bewondering voor.

Zet hem op, ik weet zeker dat he gaat luken!

Groetjes Josephine

Caradow

Ik geef de pellets ook uit de vriezer, smorgens gelijk de dagportie.

Ik gebruik het schepje dat bij de Xtravital mee komt. Anderhalf schepje per dag, per parkiet. Dit gaat over het algemeen ook schoon op. Sommige dagen eten ze wat meer, sommige dagen wat minder. Als de bakjes al vroeg helemaal leeg zijn krijgen ze nog ene half schepje per parkiet extra, dit is dan weer ruim voldoende. Ze mogen van de pellets trouwens onbeperkt eten he, dus als er dagen zijn dat ze erg hongerig zijn en ze 2 schepjes per parkiet eten is dat ook niet erg.

De voedingswaarde schijnt van het invriezen zelf NIET achteruit te gaan.

judithdejong

Hoi Budgie,

Helaas heb ik geen tip voor je maar ik wilde toch wel even kwijt dat ik het echt heel erg goed van je vind
dat je dit allemaal doet voor je vriendje! Echt super!!
Sjakie is echt heel eigenwijs maar ze zeggen de aanhouder wint, dus zet hem op!!
Nu niet opgeven hoor  8)

Groetjes,
Judith en Baco

budgie

Sjakie heeft me vandaag opnieuw door de ziel gesneden met hongerig gekrijs! Maar ik heb stand gehouden. Keer op keer heb ik hem de pellets 'zeer ongeïnteresseerd' aangeboden. En telkens at hij er met lange tanden een paar hapjes van. En dan ook alleen maar omdat hij denkt dat het mijn eten is dat hij, zoals gebruikelijk, wil inpikken. Om 19.00 uur heeft hij zich mogen vol eten aan de XtraVital. Hij viel erop aan als een dolle stier die drie weken heeft vastgezeten.

Caradow

Citaat van: budgie op augustus 27, 2006, 20:43:26
Om 19.00 uur heeft hij zich mogen vol eten aan de XtraVital. Hij viel erop aan als een dolle stier die drie weken heeft vastgezeten.

Je moet hem niet TE veel geven, als hij zich helemaal vol mag eten, hoeft hij niet aan de pellets te wennen want savonds krijgt hij toch zijn maaltje wel, je moet hem juist een beetje geven, zodat hij geen honger heeft, maar ook weer niet genoeg heeft gehad.

Wel mijn complimenten voor je uithoudingsvermogen :)

Ik weet het doet nu pijn, maar als het werkt heb je daar geen zorgen meer over in de toekomst :)

budgie

Citaat van: Caradow op augustus 27, 2006, 22:05:00
Je moet hem niet TE veel geven, als hij zich helemaal vol mag eten, hoeft hij niet aan de pellets te wennen want savonds krijgt hij toch zijn maaltje wel, je moet hem juist een beetje geven, zodat hij geen honger heeft, maar ook weer niet genoeg heeft gehad.

Ik weet het, ik weet het, ik weet het .....  :( Maar jongens en meisjes: ik zit ook met het dilemma van Sjakie's ziekte.
Als hij 100 % gezond zou zijn, zou ik hem wel bij z'n lurfjes pakken! Ik ben al blij als Sjakie uiteindelijk een 'halfom halfom parkiet' wordt!

Parkieten-Freak

Het zou zeker heel mooi zijn als hij 50% pellets eet.
Het kan inderdaad wel eens helpen om er zelf wat ongeinteresseerd bij te gaan kijken, of gewoon de andere kant op gaan kijken. Net doen of je er zelf van eet, en gaan lezen of zo.
Het is voor hem natuurlijk ook een spelletje want hij krijgt volop aandacht omdat hij geen pellets eet.
Als je uit je ooghoek ziet dat hij er wat van eet, pas dan zou ik hem pas aandacht geven. Misschien helpt dat?


smartie

Citaat van: budgie op augustus 27, 2006, 15:30:11
Het gaat mij er niet om of Sjakie de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid eet (die haalt hij tóch lang niet), maar of de voedingswaarde niet achteruit gaat als het de hele dag blijft liggen. Sjakie eet nl. steeds slechts enkele hapjes en dan wil ik dat hij de maximale kwaliteit uit de pellethapjes haalt. De voedingswaarde gaat m.i. ook al achteruit omdat het voer moet worden ingevroren i.v.m. het gebrek aan snelheid waarmee het hier wordt opgegeten. ;)

Ik vries mijn Harrisons zakje niet in. Maar dat is hier ook niet nodig: beide parkieten eten inmiddels Harrisons. Bovendien deel ik vaak een zak met mijn moeder en zus. Zij hebben allebei ook nog eens 1 parkietje dat het voer eet. Dus de kleine zak wordt door ons gedeeld en dat betekent dat ik het gewoon in de koelkast bewaar. Dit is binnen aanzienlijke tijd op. En ik geef ze 2x per dag te eten: 1 x s ochtends 3/4 schepje (maatlepel xtravital) en 's avonds nogmaals. Hebben ze het snel op dan krijgen ze nog een beetje erbij. Maar meestal redden ze het prima op de aanbevolen hoeveelheid. Zeker ook omdat ik eigenlijk altijd probeer om 2x per dag iets lekkers aan te bieden: in de ochtend fruit en in de avond vaak een stukje groente. En heel soms een klein stukje trosgierst.

Ik denk niet dat je meerdere keren per dag het pelletvoer hoeft te vervangen. Ik zelf laat het bakje gewoon tot s avonds hangen en vaak is het dan nog niet helemaal op en geef ik maar 1/2 schepje erbij. Pas de volgende morgen gooi ik de eventuele restjes weg en maak ik de bakjes schoon voor ik er nieuw voer in geef.

Maar ik geef dus nooit 1 portie in 1x: de enige keer dat het moest omdat ik direct na het werk zou gaan oppassen snapte Pino er geen bal van waarom zoveel en ging ze er voor het eerst mee gooien! Niet de bedoeling dus! Maar gelukkig is ze niet echt vies om van de grond te eten als ze echt honger heeft.... haha.

roha

Hallo,

Wij hebben al eens eerder geprobeerd om onze pietjes over te wennen aan pellets, dit was vreselijk, ze aten gewoon niet. Dus maar weer terug op zaadjes.
Onlangs hebben we het toch weer geprobeerd en deze manier werkte wel!! ;D
Ze kregen de eerste week 'smorgens twee uurtjes hun zaadjes. Na die twee uur haal je de zaadjes eruit en geef je pellets en 'savonds met het avondeten weer twee uurtjes de zaadjes en dit haal na twee uur weer weg. Tussendoor is er dus alleen de pellets om te eten. Wij hebben ook een spiegel op de bodem van de kooi gelegd en daarop wat pellets gelegd evt. een lekker stukje fruit erbij. Door die spiegel denken ze "He dat andere parkietje eet dit, dan kan ik dat ook eten!" De tweede week zijn we overgestapt naar 1 uurtje gewone zaadjes en de rest van de tijd, alleen de pellets. En die spiegel wee steeds weer plaatsen op de bodem van de kooi. Na een kleine drie weken aten ze alle 5 de pellets.
Hopelijk heb je wat aan deze tip, succes ermee!!!
Groetjes Hanneke

budgie

Het schiet niet op met Sjakie en de pellet(fabriek). Hij eet ze gewoon niet, want hij vindt ze vies. Ik ben al dááágen 'keihard' voor hem, door hem overdag alleen maar pellets aan te bieden. Hij kijkt er niet meer naar om, zelfs niet als ik ze zelf op de ongeïnteresseerde manier eet. Hij zit urenlang te krijsen van de honger. Ten einde raad vanwege de geluidsoverlast en de kringen onder Sjakie's ogen, geef ik hem dan 's avonds maar weer een beetje XtraVital. Natuurlijk op een moment waarop hij zich even stil houdt, want ik heb geen zin om hem te conditioneren op z'n gekrijs. Hij is al weer in gewicht afgenomen ..... Ik maak de twee verpakkingen (twee soorten) Harrison's op en dan vrees ik dat ik stop met dat pellet gedoe. Men kan mij nog meer vertellen, maar grasparkieten zijn de eigenwijste onder de papegaai achtigen en sommige onder hen krijg je nooit en te nimmer aan de pellets! Het laatste dat ik zal proberen, is de spiegel methode.
Een leuke tip overigens, bedankt!
De enige complicatie hierbij is dat Sjakie zich niet interesseert voor spiegeltjes. Hij heeft met die van hem (hij heeft alle varianten) slechts twee keer gespeeld en nu staan ze in zijn 'speelgoedmuseum'.

Mars

Hallo Budgie,

Volgens mij kun je zelfs op je kop gaan staan  :-X om de pellets door Sjakie te laten eten, maar als ie ze niet te *reten vindt dan eet hij ze echt niet.
Ik zou hem gewoon XtraVital geven (niet te veel, zodat het bakje leeg moet), volgens mij moet ie aansterken en aan niet eten heeft ie helemaal niets. Alles wat hij nu binnenkrijgt (en eventueel verteert) is mooi meegenomen.
Overigens vind ik het knap wat je allemaal probeert hóór! Petje af! Ik hoop dat ik zoveel gedult heb met mijn Jimmy, die nu voorzichtig zijn eerste stapjes (hapjes) in pellet land probeert.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

budgie

Citaat van: Mars op september 05, 2006, 13:27:26
Hallo Budgie,
Volgens mij kun je zelfs op je kop gaan staan  :-X om de pellets door Sjakie te laten eten, maar als ie ze niet te *reten vindt dan eet hij ze echt niet.

Zo is het! Ik kan nu echter zeggen dat ik alles heb geprobeerd. Dan maar een parkietje dat 'korter' leeft omdat hij geen pellets eet, dan één die 'langer' leeft omdat hij iets door z'n strot moet wurgen dat ie niet lekker vindt!
Het moet voor zo'n diertje ook gaan om kwaliteit en niet alleen om kwantiteit! Ik bied Sjakie (en sinds kort ook Kareltje) van alles en nog wat te eten aan, maar wat ze niet willen, nemen ze tóch niet!

Sonja

Dan is bij deze dit onderwerp afgerond, en kan er op dit topic een slotje.

*klik*

Groetjes, Sonja.