Nog steeds op zoek naar 'gouden tip' om slechte eter aan de pellets te krijgen.

Gestart door budgie, augustus 03, 2006, 15:23:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robintje

Ik ben ook erg benieuwd hoe het nu gaat met deze aanpak. Ik hoop dat Sjakie toch echt een keertje aan de pellets wil, aangezien dat blijkbaar het beste voor 'm is.

Onze vogeltjes probeer ik niet op pellets te zetten, ze krijgen extra-vital, iedere dag wel een stukje fruit, komkommer of iets anders van groente die we op een avond eten en ze eten ook regelmatig mee van een broodje of koekje dat we aan het eten zijn, maar dat is alleen als we vergeten zijn hen in de kooi te doen, want ze zitten in no-time midden in je eten.

Robin heeft een paar jaar geleden zelfs geprobeerd een hapje salami te nemen (we hadden pizza die avond). Hij zat gewoon rustig te knabbelen aan de korst en een beetje kaas, toen ie ineens uithaalde naar de salami. Hij vond 't gelukkig niet lekker.

Nog een suggestie voor je trouwens:
Voor Sjakie geldt dus dat ie graag pelt. Heb je 'm wel 'ns pelpinda's of iets dergelijks gegeven (pinda's die nog in de dop zitten)? Misschien zou je dat eens kunnen proberen, maar dat jij dan netjes de pinda-dop openmaakt, de pinda's eruit haalt en er wat met een vork tot kleine brokjes gemalen pellets in doet? Sjakie zal dan de pindadop open moeten trekken om te zien wat erin zit.

Het is wel een lastig etertje he? Ik ben echt heel benieuwd of de 'negeer-de-vogel-terwijl-ik-met-z'n-eten-speel'-methode nog steeds werkt bij 'm...

budgie

Nou jongens en meisjes, helaas ...... Ook de psychologische methode heeft gefaald. Ik kan me bewusteloos gaan zitten 'pikken' op de tafel maar Sjakie interesseert zich alleen voor nutteloze zaken als papieren zakdoekjes, plastic zakjes, lege pindadoppen, aardappelschillen (mag helemaal niet!), enz. Die dingen schijnen prettig in de mond aan te voelen. Als ik dit soort zaken van de tafel verwijder, verwijdert Sjakie zichzelf ook en blijf ik ontredderd achter met diverse stapeltjes pellets.
Hij eet zelfs selectief van de XtraVital! Als ik dan besluit een keer streng te zijn en hem alles wat erin zit, wil laten opeten, gaat Sjakie in hongerstaking en poept dan nauwelijks meer. Omdat ik dat te link vind, zeker gezien zijn kwaal, geef ik hem dan meer weer een vers schepje voer ...... Eén keer een parkiet die binnen vijf dagen van 56 gram naar 42 gram is gegaan, vind ik genoeg! Heel jammer ...... Sjakie zou het beste van het beste kunnen krijgen, maar ik heb al wagonladingen voedsel kunnen weggooien.
Ik zal eens proberen of ik de binnenkant van een appelschil kan bekleden met die fijngemaakte pellets.
Sjakie geeft nl. als hij de kans krijgt, ook de voorkeur aan de schillen van fruit boven het fruit zelf!

Robintje

Helaas helaas...
Jij hebt echt een fijnproevertje. :-[

Wat je voorstelt is misschien nog een idee, maar ik denk dat ie de schil, zodra ie de pellet-deeltjes erop ontdekt/proeft ze dan misschien ook laat liggen. Maar proberen kan nooit kwaad natuurlijk.

Is Sjakie eigenlijk ook dat aandoenlijke kuikentje in je avatar? Ik vind dat zo'n schattige foto.

budgie

Dat is één van de kuikentjes van Meltjuh. Een schatje, inderdaad!

Karin

Citaat van: budgie op augustus 22, 2006, 13:31:16
Nou jongens en meisjes, helaas ...... Ook de psychologische methode heeft gefaald.

Sjakie behoort dan misschien tot de vogels die er maanden over doen voordat ze overstappen. Het is pas twee weken. 

Citeer
Some birds will convert easily - within a week. For others, though, it may take several months. The length of time it takes for the conversion is not as important as the change itself.

Ik zag dat je schreef dat de eerste keer dat je het probeerde Sjakie net een stukje trosgierst had gegeten. Dat helpt inderdaad niet echt.  :D Maar hoe doe je het nu, wat geef je hem op een dag te eten voordat je het trucje met hem doet? En de andere tips voor het overstappen? 

Misschien kun je hem heel vroeg 's ochtends eten geven en dan vroeg in de avond het trucje uitproberen. Ik denk dat als hij een beetje hongerig is, hij misschien eerder geïnteresseerd is in wat jij hebt en jouw gezonde 'voedsel', dan als zijn buikje al vol en rond is met zijn eigen lekkere zaadjes.  :-X

budgie

Gisteravond had hij zo'n honger, dat ie de hele boel bij elkaar krijste. Werkelijk oorverdovend, aan één stuk door. Nadat ik Sjakie op die manier een half uur had 'uitgehongerd', bood ik hem op de voorgeschreven ongeïnteresseerde manier z'n nieuwste pellets én de mash aan. Nou, wat denk je? Noppes! Sjaak bleef keihard schreeuwen van de honger. Het was écht irritant en ik klaag niet snel! Toen heb ik hem maar een schepje XtraVital gegeven, waarvan hij de gezonde ingrediënten ... zucht ... wéér liet liggen!

Robintje

Heheheh. Volgens mij heeft Sjakie jou ook een heel klein beetje in de tang. Volgens mij heeft ie al heel goed door dat ie uiteindelijk z'n zin wel krijgt. Een beetje als kleine kinderen die lopen te dreinen totdat ze krijgen wat ze willen.

Ik ben het ermee eens dat het ongetwijfeld erg irritant is als Sjakie gaat lopen krijsen om 'lekker' eten, maar misschien moet je juist dat wel leren te negeren. Het lijkt op deze manier een beetje op het verhaal van het afleren van slechte gewoontes bij parkietjes: negeer slecht gedrag, motiveer goed gedrag. Alleen lijkt Sjakie tot nu toe (op 't gebied van eten) nog helemaal geen goed gedrag te vertonen.

Jammer dat er niet zo'n opvoed-politie programma op TV is specifiek voor kieskeurige grasparkietjes...

budgie

Ja, en daar kom ik dan in als het slechte voorbeeld!
Ik zal proberen Sjakie vanaf nu keihard te gaan behandelen. Maar ja, hoever kan ik hierin gaan vanwege z'n aandoening? Ik zal hem de rest van de dag alleen nog de pellets voorzetten, hoewel ik voorgeschreven heb gekregen dat een parkiet niet met honger naar bed mag.

Caradow

Je zou kunnen proberen om inderdaad de hele dag alleen pellets aan te bieden en voordat hij gaat slapen mag hij dan een heel klein beetje zaad, zo zijn we met Coco ook begonnen.


En niet te veel aandacht aan het eten schenken, gewoon de pellets in het bakje, net als dat je normaal het zaad zou doen. Wanneer je het speciaal aanbied de hele tijd, is het iets bijzonders en het moet iets heel normaals zijn...

Maar het is lastig.... ik weet het.... zucht... ik heb het getroffen met mijn vogeltjes dat het zo makkelijk ging.

Robintje

Hey Budgie,
Ik bedoelde helemaal niet dat jij het slechte voorbeeld dan zou moeten zijn. Ik denk dat je het uitstekend doet met al je pogingen om Sjakie eraan te krijgen. Maar sommige beestjes (en kinderen) zijn nu eenmaal een beetje intelligenter dan anderen en weten precies wat er aan de hand is en maken daar ge/misbruik van. ;)

Ik heb ook geen idee hoe hard je moet zijn bij een vogeltje dat sowieso al ziek is, maar als je 'm per se echt aan de pellets wil hebben, dan zul je toch behoorlijk hard moeten gaan zijn denk ik, zoals Caradow al voorstelt.
Het is uiteindelijk vooral aan jou om te beslissen hoe je met Sjaak z'n eten omgaat, daar heeft Sjaak geen controle over. Het enige wat ie kan doen is jou proberen te beinvloeden. Maar jij bent 't nog steeds die de beslissingen maakt over z'n voedsel.

Blijf je ons wel op de hoogte houden van de vorderingen. Ik vind 't wel een erg interessant verhaal tot nu toe.
Groeten,

Martijn

budgie

Ik heb een uur geleden in het bijzijn van Sjakie 'ontbeten' met pellets, waardoor hij uit nieuwsgierigheid ook een beetje Mash heeft gegeten. Maar hij vond er niks aan en begon al snel weer aan een stukje plastic te knisperen (niet van het gevaarlijke soort dat kan worden ingeslikt). Sjakie vindt de verpakking van Harrison's wél buitengewoon interessant. Die moet ik hem bij wijze van spreken uit de mond rukken. Het enige eten dat hij vandaag tot zijn beschikking heeft, is het pelletvoer. Ik hoop dat ik het gekrijs overleef tot vanavond. Dan krijgt hij weer wat zaadjes. Het twijfelachtige 'voordeel' is, dat hij nu bijna niet poept van de 'honger'. En aangezien hij de hele dag los in de kamer zit, hoef ik dus even geen kruiwagens vol poep weg te scheppen.

karin v h

Misschien gaat hij de pellets nog waarderen ook.
Ja, het is heel hard, je moet soms ontzettend streng zijn voor je parkietjes want ze zijn niet gek, ze nemen een loopje met je als je niet oppast.
Ik denk dat dat bij jou ook het geval is.
Hij weet dat als ik ga krijsen en niet meer ophou dan krijg ik vanzelf wel zaad en dat lukt hem tot op heden altijd. Het is heel moeilijk maar je moet toch laten weten dat jij de baas bent.

Een van mijn parkietjes zit aan dat touw te eten wat aan die ringen etc. zit. Hij gaat zo ver dat hij de hele boel onderkotst als ik hem dan voor straf (en dat moet ook van de dierenarts) een drankje geef houd hij er weer een tijdje mee op want dat is zo smerig. Het zijn net kleine kinderen, ze kunnen ook het bloed onder je nagels vandaan halen.
Dus..... doorgaan.

budgie

Sjakie en ik hebben zojuist een 'tussendoortje' gegeten in de vorm van enkele pellets. Hierbij dient te worden vermeld dat ik er meer op heb dan hij. Sjakie en ik houden allebei onze poot stijf.
Het is er vandaag op of eronder ...... Heel dramatisch .... ;)

Robintje

Wel heel tof hoor van je Budgie dat je zo volhoudt. Denk dat veel parkietenbaasjes al lang hadden opgegeven van ongeduld.  ;D

budgie

Sjakie gaat vóór alles. Hij is mijn zorg en aandacht meer dan waard. Hij jubelt, zingt, danst en springt al bijna twee jaar onafgebroken voor me! Hij heeft in die periode letterlijk heel wat tranen uit mijn ogen gepikt (hij houdt van zout ...). Ik ken geen andere vriend(in) die dat voor mij doet ...... Dus het is logisch dat ik voor hem veel terug doe!
Ik ga hem nu eerst nog een keer proberen te overreden om wat pellets te eten.

Chantalleke

Oh wat herken ik dit toch!  :P

Sjefke weigerde ook om pellets te eten! Hij at alleen Harrisons als ik op het aanrecht bezig was de pellets te pletten met en lepel. Maar ja, Billy lust nu juist weer geen Harrisons en wil alleen maar Nutribird eten als ik het door de Xtravital heen roer... Ik geef het op!! Ik wissel het wel een beetje af dan, maar voorlopig ben ik dus al een jaar lang aan het klungelen met verschillende pellets, nog steeds maar Xtravital. Nu hebben we weer even Nutribird en eerlijk is eerlijk...Billy eet het netjes op, maar Sjefke vertikt het echt. Meng ik het met pindakaas, dan likt ie dat eraf, plet ik het dan denkt ie gewoon 'Ja maar dit is geen Harrisons'.... ;) Heb ik Harrisons dan zal Billy wel zoiets denken 'Waar zijn nu mijn gekleurde balletjes?' Maar ja, Billy eet ook weer geen Nutribird zonder XtraVital, als we XtraVital hebben eet Sjef al helemaal geen Nutribird....Hellup!!! Ik zit gewoon in een vizieuze cirkel met die 2.

Niets hielp verder trouwens, dus ik weet wat je meemaakt Budgie! Gaf ik echt alleen maar pellets dan vertikte ze het helemaal om te eten. Echt nog geen hap! :o Ik heb dat 1 keer 3 dagen volgehouden, want ze zeiden tegen mij ook dat een vogel die honger had toch wel ging eten .... Nee hoor, niet dus!! :( Niet bij ons in ieder geval.)  Moedeloos werd ik ervan!

Fruit en groenten....uhuh, we bieden het nog bijna elke dag wel aan, maar er wordt niet naar omgekeken op een enkele uitzonderingsdag na. Gek genoeg hebben ze bij mijn ouders toen we op vakantie waren wél elke dag meegegeten (van appel en groenten en zo dan hè) Dus ik vroeg mijn moeder wat ik dan anders deed dan zij...Nou niets anders dus  ???

Bij mij hebben de vogeltjes dus de strijd gewonnen  :-X Ik meng maar gewoon wat pellets met voer zodat de ene periode de ene parkiet wat gezonder eet dan de ander en dan weer andersom, want beter dan dit krijg ik het in ieder geval niet voor elkaar.

budgie

Sjakie heeft opnieuw enkele kruimeltjes pellets gegeten. Er is nu weer wat anders aan de hand. Sjakie zat geruime tijd met wijd open snavel te kokhalzen. Hierbij maakte hij elke keer ongebruikelijke geluiden, die ik bij hem nooit eerder had gehoord. Hij zat gewoon te boeren. Niet zo luid als een bouwvakker natuurlijk, maar toch duidelijk hoorbaar. Ook van een afstandje. Hij zit nu weer te krijsen .....

karin v h

Van al dat krijsen krijgt wel sterke longetjes, blijf jij in de kamer als hij krijst of ga je dan ergens anders zitten, misschien stopt hij dan als de aandacht wegvalt?
Maar ik weet het "wat de boer niet kent dat eet hij niet'. Wat de parkieten bij mij niet eten, eten ze bij mijn hulp als ik weg ben gewoon :P
Groetjes karin

Karin

Citaat van: budgie op augustus 25, 2006, 15:19:37
Ik heb een uur geleden in het bijzijn van Sjakie 'ontbeten' met pellets, waardoor hij uit nieuwsgierigheid ook een beetje Mash heeft gegeten. Maar hij vond er niks aan en begon al snel weer aan een stukje plastic te knisperen (niet van het gevaarlijke soort dat kan worden ingeslikt).

Goed van je dat je volhoudt!  ;D

Misschien zou het helpen als je alles wat eventueel een afleiding voor hem zou kunnen vormen, zoals stukjes plastic en andere speeltjes, zoals zijn balletje dat boven de tafel hangt, verwijdert wanneer jullie aan het 'eten' zijn? Dan kan hij alle aandacht op jouw bijzonder lekkere (  ::) ) Harrisons voedsel richten. Na het eten kun je zijn speeltjes gewoon weer terugleggen. Je geeft hem toch wel 's avonds gewoon zijn normale voer nog? 

budgie

Citaat van: Karin op augustus 26, 2006, 23:32:41
Goed van je dat je volhoudt!  ;D

Misschien zou het helpen als je alles wat eventueel een afleiding voor hem zou kunnen vormen, zoals stukjes plastic en andere speeltjes, zoals zijn balletje dat boven de tafel hangt, verwijdert wanneer jullie aan het 'eten' zijn? Dan kan hij alle aandacht op jouw bijzonder lekkere (  ::) ) Harrisons voedsel richten. Na het eten kun je zijn speeltjes gewoon weer terugleggen. Je geeft hem toch wel 's avonds gewoon zijn normale voer nog? 

Was het maar zo simpel! Sjakie beschouwt alles als afleiding: brillen, afstandsbedieningen, kopjes, glazen, boeken, telefoons, keukenrollen, stoelpoten, broodroosters, pakjes papieren zakdoekjes, pennen, naaimachines, enz, enz, enz. Overal zit ie tegen te 'headbangen' en alles stopt ie in z'n mond (behalve de Harrison's dan). Hetgeen hem nog het minst afleidt, zijn de speciale parkietenspeeltjes. Ik zou eigenlijk de gehele kamer moeten ontruimen voor Sjakie's maaltijden! En dat gaat (nog) niet. Misschien is dat de volgende stap die ik moet zetten.

Ja hoor Karin, hij gaat naar bed met zijn buik vol XtraVital, d.w.z.: met de lekkere dingetjes die hij daaruit vist!