Nog steeds op zoek naar 'gouden tip' om slechte eter aan de pellets te krijgen.

Gestart door budgie, augustus 03, 2006, 15:23:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

budgie

Wie, o wie heeft toch de 'gouden tip' om Sjakie aan de pellets te krijgen? Ik heb écht van alles geprobeerd: mengen door allerlei soorten 'gewoon' voer, al dan niet vochtig gemaakt. Gemengd met pindakaas, met roosvicee, op een stukje kaas gelegd ...... Ik heb het spul zelf zitten eten om hem nieuwsgierig te maken. Hij is bij de vogelarts haast uitgehongerd, hij is dwangmatig gevoed, enz. enz. Hij vertikt het gewoon. Hij eet ook absoluut geen eivoer. Ik heb zo ongeveer alle beschikbare merken geprobeerd. Ook de variant met smakelijke kleine gedroogde insectjes erin. Hij kan bij mij écht het beste van het beste krijgen! Maar hij wil niet. Hij vist alleen de lekkere zaadjes uit XtraVital. Nu kan ik hem wel weer laten honger lijden, maar dat vind ik veel te riskant met die zadenpoeperij. Dat is ook nog steeds elke dag aan de orde. Als het zo doorgaat, krijgt hij via zaadmengsels geen (of in elk geval veel te weinig) voedingsstoffen binnen. Pellets zouden dan z'n 'redding' kunnen zijn. Wat kan ik in vredesnaam nog meer doen? Gesprekstherapie zal bij hem ook niet baten, vrees ik. Hij is nu bovendien weer in de rui en dat kost die 'ondervoede' sufferd ook extra energie. Ik snap niet waar hij de fut vandaan haalt om nog zo vaak te dansen, te kletsen en te jubelen .....

prissie

Ok, misschien een hele stomme optie hoor en misschien kan het ook helemaal niet, maar zijn zaadjes niet fijn te maken op een of andere manier?
Misschien in een blender (lijkt me niet eigenlijk), maar je hebt toch van die stenen kommetjes met zo'n stenen ding (gut geen flauw idee hoe zoiets heet, ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel  ::) ) waar je kruiden mee kan malen, daar malen mensen vaak harde dingen mee, zijn zaadjes daarmee niet fijn te krijgen?
Misschien poept ie ze dan ook niet meer uit, in ieder geval niet heel zeg maar en krijgt ie ze toch allemaal binnen, want hij kan geen specifieke zaadjes meer eruitvissen en dan zou je als ie dat zou eten, want het smaakt natuurlijk gewoon hetzelfde, de gemalen pellets er stukje bij beetje bij kunnen gaan voegen.
Misschien een heel stom idee hoor, maar misschien krijg je er een idee van  :-[

Groetjes Priscilla.

Parkieten-Freak

#2
Helemaal niet stom Prissie, en eigenlijk breng je me op een idee.
Tja, en een mens moet wat doen als een parkiet geen pellets wenst te eten. ;)
Ik heb net bij Harrisons eens naar de samenstelling zitten kijken van pellets.
Daar zitten toch ook heel wat zaden en noten in verwerkt, en natuurlijk ook tal van andere zaken zoals mais, rijst en andere voedingsstoffen.
Zou het geen idee zijn om Sjakie koolhydraten te laten eten in de vorm van een beetje rijst, een sliertje spaghetti, een stukje brood, beschuitkruimels, stukje fruit e.d.?
Misschien lust de lekkerbek dit wel! :D
Dit dan wel weer aangevuld met wat XtraVital en dan eventueel nog een vitamine prepaaraat?
Voordat je gaat experimenteren zou ik wel eerst met de dierenarts overleggen!




[verwijderd door de beheerder]


budgie

Ik ben heel erg blij met alle tips, dus ook zeker met die van jou hoor, Priscilla! Ik weet dat pellets voor een groot deel uit gemalen/bewerkte zaden bestaan. Ik heb ooit ergens op internet iets over de samenstelling van pellets gelezen en daar bleek dan weer uit dat het veel beter was om je parkiet verse zaden te geven omdat de in pellets verwerkte zaden lang zo vers niet zouden zijn. Je krijgt er gewoon een punthoofd van!
Ik wil en kan met het grootste plezier alles ter wereld voor Sjakie fijnmalen, mixen en blenden, maar daar zit 'm nou net de kneep: Sjakie wil alleen maar dingen eten die hij kan pellen! Ik had hem beter Pietje kunnen noemen (Van: Pietje Pelle en zijn Gazelle). O ja, hij eet wonderbaarlijk genoeg wel groenvoer en soms wat fruit. Hij is helemaal bezeten op vogelmuur (dat is nu helaas nergens te vinden) en op paardebloemblaadjes (hiervan geef ik hem geen delen waarin het witte melksap zit).

prissie

Ooow dus dat is het probleem?  ::)
Hmm dat word dan wel aardig lastig ja!
Vind ie het ook niet leuk om iets te doen voor zijn eten?
Als je de zaden zou fijnmalen en het dan ergens in of onder verstoppen en m daar helemaal enthousiast mee maken, er echt een spelletje van maken, dan eet ie misschien omdat ie er de lol van inziet of dat ook niet?
Rare vergelijking misschien, maar mijn hond eet ook altijd op een rare manier, die weigert vaak te eten als ie ergens geen trek in heeft of het bevalt meneer niet dan moet 1 van ons er opaf en dan gekke geluiden makend en dingen zeggend als oooooeeee ik kom het opeten hooor! of ik doe een beetje gek het geluidje van jaws tuuudduuuu tuuuddduuuu dan rent erop af en gaat dan wildenthousiast eten.
Raar voorbeeld, maar soms zijn het vreemde wezens  :D
Misschien als je m even niks anders geeft dan zijn favoriete zaadjes gemalen/geplet en hij dat proeft en dan merkt dat het toch echt hetzelfde smaakt hij dit wel gaat eten?
Je zei al dat ie liever nog verhongerde, maar dat was iets geheel nieuws en iets wat geheel anders smaakt, die pellets...
Ik heb geen idee hoor, ik noem maar wat, het lijkt me een erg moeilijke situatie!!

Groetjes Priscilla.

Ps, eet Sjakie wel fruit en dergelijke?
Als je daar eens een papje van maakt, brinta met wat roosvicee en dan allerlei fruit prakken?
Zo heb ik Bello ook aan het fruit gekregen, stukje kiwi, aalbes, aardbei, appel, banaan, de hele mikmak en alles even hop in de blender en dan in een bakje in de koelkast en steeds een klein beetje pap maken en er een schepje fruit doorheen mengen, vind ie zalig, terwijl ie fruit zo echt niet aankijkt, desnoods neem je wat meer en zonder pap, want het is nog lekker voor jezelf ook hahaha, vind ik dan en neem je een schaaltje, ga overdreeeeeven lekker smullen, zet m bij je, laat m meekijken, proeven, misschien vind ie dat lekker...

prissie

Ow, we veranderden allebei tegelijk ons stukje tekst en allebei over het fruit  :-X
Is het dan geen optie, als ie fruit lust om een fruitpapje te maken met brinta en roosvicee en dan een boel verschillende soorten fruit erdoorheen prakken, heeft ie al een heleboel vitaminen van de verschillende soorten fruit en ook nog eens wat meer granen van de brinta, ben je al een eind verder en als ie dit nu echt zou lusten zou je er ook nog eens gemalen pellets doorheen kunnen mengen en ben je al bijna bij een complete maaltijd...

budgie

Alweer bedankt voor het meedenken, Priscilla (en jij ook, Anneke!) maar Sjakie is tot nu toe op geen enkele manier te overtuigen. Hij is erg achterdochtig wat eten betreft. Als de geur van iets hem niet bevalt, dan loopt hij er met een grote boog omheen, net zolang tot hij letterlijk omvalt van de honger. Tja, wat moet je als zelfs 'uithongeren' niet helpt? Elke normale parkiet zou hier toch naar wens van de eigenaar op reageren?
Ik kan het flesje vitaminedruppels dat ik voor hem heb gekocht, ook gewoon weggooien want Sjakie weigert eveneens te drinken als het water vies ruikt. Wat drinken betreft, is hij ook een beetje vreemd. Hij drinkt bij voorkeur uit een glas en niet uit zijn bakje. Als ik hem buiten zijn kooi dat bakje aanbiedt, weigert hij dat en rent naar het eerste het beste glas dat hij ziet.

budgie

Ook toevallig, dat tegelijk tekst veranderen! Sjakie, zucht ...., vindt het ook zeer onaangenaam om dingen te eten die kleverig zijn. Hij houdt dus niet van papachtige mengseltjes. Nu zijn er misschien mensen die vinden dat ik Sjakie te veel heb verwend en/of ontzien, maar dat is niet zo. Hij is altijd al zo moeilijk geweest met eten.

Parkieten-Freak

Nou, mijn parkiet drinkt ook graag uit een glas. Dit doet hij echter alleen maar omdat hij ontdekt heeft dat miijn driinken veel lekkerder is dan het zijne.
Zo is het ook met eten. Alles wat ik eet, wil Croky gerust proeven.
Laatst stond hij bijvoorbeeld stiekem in de keuken op het aanrecht een stukje makreel te eten ???


prissie

Pfff van Bello dacht ik ook dat ie nooit iets aparts zou gaan eten, maar nu meneer spontaan in de puberteit is en ineens alles uitvreet wat God verboden heeft zat ie vanmiddag midden in zijn bak met tomaat en druif en kwam er helemaal vies en plakkerig weer uit, met rode poten van de tomaat...  :-X
Dus er is nog hoop voor m, want hij is nog jong, maar Sjakie... ik heb ook geen flauw idee meer hoor...
Ik hoop dat er nog meer goede ideeen komen en dat daar echt het gouden idee tussen zit, maar ik denk niet echt dat het wat gaat worden als ie echt vertikt iets anders dan zaadjes te eten  :(

Groetjes Priscilla.

budgie

Eh ..... Anneke, is jouw parkiet ook aan de drank dan?  :D
Tja, Als je Sjakie z'n gang laat gaan, eet hij ook best wel ongezonde dingen, zoals chips e.d. Maar dat mag hij niet van mij. Bij mijn 'klacht' over het slechte eten van Sjakie, heb ik dergelijk 'voedsel' dan ook buiten beschouwing gelaten.

prissie

Citaat van: Parkieten-Freak op augustus 03, 2006, 20:48:15
Nou, mijn parkiet drinkt ook graag uit een glas. Dit doet hij echter alleen maar omdat hij ontdekt heeft dat miijn driinken veel lekkerder is dan het zijne.
Zo is het ook met eten. Alles wat ik eet, wil Croky gerust proeven.
Laatst stond hij bijvoorbeeld stiekem in de keuken op het aanrecht een stukje makreel te eten ???


Makreel!!  :-X hahahaha gekke beesten!
Bij Bello werkt het ook als ie niet eens wil omkijken naar zijn fruit of wat er dan ook in het bakje zit als ik heel dicht bij het bakje kom (zit er met mijn neus zowat in) en dan smakgeluiden maak en dan even opkijken en weer verder "eten", dan komt ie daarna zodra ik weg ben als een razende proeven wat voor zaaaaligs er nou wel niet in dat bakje moest zitten als ik dat zo vreselijk lekker vond  :P

Oke mensen
dit is allemaal heel leuk  ;D
maar dit lijkt al heel veel op chatten
en chatten doen we in de chatroom
gr Safrena

Parkieten-Freak

#12
Ja, hier is het ook zo Prissie.
Even voor de goede orde: Croky mag gerust water drinken uit mijn glas. Sinaasappelsap ook. Hij wil ook wijn proeven, dat mag hij dus niet. Dat feestje gaat niet door.
Hij wil graag alles wat ik eet proeven, dat wil echter niet zeggen dat hij alles krijgt!
Hij is echter wel heel gehaaid en slim. Meneer gaat op strooptocht. Hij sluipt gewoon naar een zak nootjes en als je even niet kijkt.....zit hij erin.


Karin

Ik zag op een Engelstalige site een stukje 'bird psychology'  :-X om een vogel aan de pellets te krijgen. Er staan in de link ook wat tips. Misschien wel interessant om te lezen:   

There are several methods used to convert a bird from a seed to a formulated diet, depending somewhat on the species and personality of the individual bird. Some birds will convert easily - within a week. For others, though, it may take several months. The length of time it takes for the conversion is not as important as the change itself.

Converting smaller ground foraging birds
Cockatiels, budgies, and other birds that normally forage on the ground in the wild can often be converted using the following technique. To use this method, it is important for the bird to be unafraid of you and to have her wings clipped.

To use this method, move the bird to a quiet area. Spread out a mixture of 2-3 brands of pellets on a flat surface, such as a light-colored towel. Sit down next to the area so that you are not towering over your bird. "Peck" at the pellets with your fingers, looking intently at the pellets. Don't try to obviously get the bird to try the pellets, or verbally coax him. Just "accidentally" bump a few items towards the bird, and keep foraging with your fingers. From time to time, click your fingernails together, reproducing the sound of food being consumed. After 1/2 hour, most birds will be pecking at the pellets. You can also do this with another family member present, and have a nice conversation while you are "foraging." The less you focus on the bird, the better.

Bron http://www.peteducation.com/article.cfm?cls=15&cat=1835&articleid=2843

budgie

Dank je wel Karin. Dus tóch een soort 'gesprekstherapie' zoals ik vermeldde in mijn eerste berichtje.
Hetgeen jij mij adviseert, heb ik zo ongeveer al geprobeerd met kleine variaties erop. Ik zal deze 'ongeïnteresserde' versie morgen direct gaan toepassen. Sjakie kennende, zal hij uit nieuwsgierigheid op een gegeven moment best een hapje gaan mee eten, maar het hapje ook direct weer uitspugen omdat hij het vies vindt. Ik moet je zeggen dat ik de pellets ook niet lekker vind. Ze smaken naar een kartonnen schoenendoos met een vleugje noten.

Karin

Misschien kun je deze methode gewoon consequent elke dag een paar maanden lang proberen (tegelijk met de andere methodes die hier worden aangeraden). Kijken of hij in de 'Dr Phil' methode trapt van hem negeren en alleen maar aandacht hebben voor de pellets alsof het geweldig voer is.  ;D   

Ik neem aan dat hij de Harrisons Mash ook niet lust? Want mijn parkiet moet ook geen pellets, maar ze eet gelukkig wel de Mash (het poeder).

budgie

Nou, die 'mash' probeer ik hem dus toe te dienen en dat lukt al niet. Dát spul smaakt naar die schoenendoos met noten .... Ik heb diverse merken pellets geprobeerd. Maar wie weet, lukt het op deze psychologische manier ooit wél .....

Meltjuh

in het begin mengde ik de Mash met roosvicé en smeerde dat op hun lievelings korstje: andijvie of sla.
Dit aten ze wonderbaarlijk goed en zijn het nu dus ook gewend

budgie

Nou Karin, ik ben 'psychologisch' met Sjakie aan de slag gegaan en wat denk je? Sjakie, die niet gewend is dat hij wordt genegeerd, sloeg me verbaasd gade en nam na enige tijd plaats midden in de 'hoopjes' mash.
Eerst zat ie wat glazig te kijken en toen begon hij plotseling enkele stukjes op te pikken die hij ook daadwerkelijk op at. Hij heeft zes keer gebukt om iets op te pikken. Helaas had Sjakie niet zo veel trek omdat hij zojuist een cm trosgierst had gegeten. Dit krijgt hij nl. altijd direct na het toedienen van zijn medicijn als een soort 'pleistertje op de wond'. Sjakie rende na zijn 'mash maaltijd' weer snel naar zijn balletje dat boven de tafel hangt. Nu hoop ik dat ik niet te snel heb gejuicht en dat Sjakie op een later tijdstip weer leuk meewerkt!