Weer Broeden

Gestart door karin v h, augustus 03, 2006, 09:18:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

karin v h

Hallo Parkietenfreaks,
Ik ben voor mijn gevoel net uit de luiers! :P
Vrouwtje Sara is gisterenavond weer begonnen met eieren leggen, ik heb ergens gelezen dat daar een bepaalde tijd tussen moet zitten. :-\
Sara heeft 7 weken geleden haar 'laatste' ei gelegd. Gisteravond lag er eentje 'kapot' onder in de kooi.
Half september wordt zij 5 jaar. ;D
Moet ik nou toch maar een broedblok aan de kooi hangen of moet ik ze kapot laten vallen onder in de kooi.
Ik heb besloten dat ik er wel meestop (om eigen gezondheidsproblemen), maar ik weet niet goed wat het beste is. :-\
Groetjes karin

Safrena

Hey Karin

Als je geen eitjes meer wil en het is haar tweede nestje kun je best de eitjes en broedblok weghalen.

Wil je nog een nestje wil en dit is haar tweede mag je haar wel laten verder broeden
Twee nestjes per jaar mag en het mag net achter elkaar zijn maar dat is het max.
Dan moet je er wel voor zorgen dat ze extra vitamintjes heeft en kalk enz...

Het zal voor je parkietje dan ook haar laatste kans zijn, omdat als ze 5 jaar is beter geen nestjes meer kan krijgen omdat het risico en de gevaren te groot zijn

vele groetjes


karin v h

Hoi Safrena,
Kan ik niet voor de rust van Sara beter het broedblok eraan hangen en zo gauw er een eitje in ligt het eruit halen, ze is nu helemaal zo onrustig en zoekende in mijn woonkamer waar ze iets kan gaan doen? :P
Groetjes karin

Safrena

Hey Karin

Je mag het broedblok er inderdaad inhangen zodat ze haar eitjes kan inleggen
Je mag haar zelfs de eitjes nog laten uitbroeden voor een tweede keer als je dat wenst

Wil je het niet kun je de eitjes en het broedblok weghalen even na het laatst gelegde eitje

vele groetjes

karin v h

Safrena, hoe weet je wat dat het het laatste eitje is????
Groetjes karin

Safrena

Hey Karin

Een parkietje legt op de dag een eitje als er na een drietal dagen geen eitjes meer bijkomen weet je dat ze het het laatste eitje was ;)

Vele groetjes

karin v h

Ik overweeg om Sara toch maar haar eitjes uit te laten broeden, het is haar laatste keer vanwege haar leeftijd, zijn er serieuze gegadigden die een jong parkietje uit de omgeving Arnhem willen hebben laat het dan alsjeblieft weten.
Groetjes karin

pascalparkiet

ik vind (bijna) vijf jaar toch wel een beetje oud, zeker omdat het niet haar eerste nestje is, ik zou ze weghalen want het kost je popje heel veel energie op der (vrij) oude dagje, als je ze het echt wil laten uitkomen kan het wel want 2 keer per jaar is geen probleem maar aangezien haar leeftijd...

Safrena

Hey Karin

Je kan je popje gerust nog een laatste keer (gezien haar leeftijd) laten broeden  ;)
Geniet nog maar lekker van een laaste keer kleintjes ;)

Vele groetjes

karin v h

Hallo Safrena, ben jij dan de gegadigde die mijn kleintjes wil hebben :D
Misschien kun je me nog met iets anders adviseren:
In de kooi heb ik weer een broedblok opgehangen in deze kooi zit ook Sammy het ukkie van Sara 5 weken oud.
Sara (moeder) is begonnen met de wand van het broedblok (wat uit board bestaat) af te krabben met haar snavel (ja, hoe zeg je zoiets), ze zit te peuteren aan de wand waardoor er erg veel troep stofsnippertjes in de broedblok liggen (stofzuig hem zeker 5-6 x per dag). Sammy vindt het gezellig om bij de moeder :) in het broedblok te zitten maar vanmorgen had ze haar bekje vol met prut. Ik ben bang dat zij het opeet.
Moet ik nu toch maar het broedblok eraf halen?  :-\want Sammy wil ik nog niet missen en ook niet ziek hebben. :'(
Ik heb al geprobeerd met karton maar ook dat is niet veilig het zullen de hormonen wel zijn!
groetjes karin

Safrena

Hey Karin

Een popje maakt meestal haar kleintjes en haar blok zelf mooi  ;)
Waarschijnlijk had ze daarom die "prut" aan haar snaveltje.

Dat Sammy nog bij mams in het blok gaat is normaal, hij/zij is nog maar vijf weken.
Als mams weer gaat eties leggen en broeden zal ze Sammy er wel uitkegelen, en zal Sammy er dan ook uitblijven ;)

Vele groetjes

karin v h

De prut die ze aan haar snavel had was het gene wat Sara van de muur heeft zitten krabben/prutsen met haar snavel. Het is van dat verpulverd houtboard. Dus daarom ben ik er niet zo blij mee. En.... een ding kan ik je wel vertellen Sara maakt haar broedblok niet schoon  ;Ddat heeft ze bij het vorige nest ook niet gedaan.
Maar Sara zit gewoon de hele tijd met haar snaveltje dat board eraf te halen en dat gaat van die houtvlokjes geven en dat eet Sammy nu op!!!!! :o
Groetjes karin

budgie

Ha Karin, misschien kun je een broedblok kopen dat gemaakt is van een uitgehold stukje boomstam. Die heb ik vroeger ook altijd met succes gebruikt. Ze bestaan uit iets harder materiaal dan dat wat je nu hebt. Bovendien is het natuurlijker dan board. Ik zou het te gebruiken broedblok zelf maar gewoon blijven schoonmaken zolang het jong nog inwoont bij z'n moeder. Ik neem aan dat het popje dit goed vindt en er niet door in de stress raakt.

karin v h

Hoi Liesbeth,
Nou de stofzuiger staat er naast maar dat geeft natuurlijk ook onrust, ieder uur zuig ik het nu uit, als het even mee zit steekt ze straks hoor koppie door de wand. Dat wordt dan de foto van het jaar!!! ;D
Ik was weer zover met het idee om het er maar weer af te halen.... en om nu een nieuw blok te kopen als ik ze toch moet gaan weggooien is ook zoiets.
groetjes karin

budgie

Tja, als je zeker weet dat je de eitjes gaat weggooien, heeft het inderdaad geen zin om een ander blok te kopen. Ik ging er echter van uit dat je het popje nog een keer zou laten broeden.

karin v h

Hoi Liesbeth,
Tja..... ik weet het niet.
Gezien mijn eigen gezondheid moet ik er acuut mee stoppen, maar ik wil Sara wel een rustig plekje geven om de eieren neer te leggen en zo gauw ze uitgebroed is zoals Safrena zegt, dump ik ze dan maar (met pijn in mijn hart) in de vuilnisbak. Het is niet anders. :(
Ik kan op dit moment niemand vinden die jonge parkietjes wil hebben en zelf kan ik het gewoon niet aan.
6 is genoeg.
Groetjes karin

budgie

Ja, je voelt zelf wel aan wat kan en niet kan. Ik hoop echter dat het parkietje niet blijft doorleggen als je de eitjes steeds 'vers van de pers' weggooit (omdat ze misschien een compleet legsel wil produceren).
Als je haar een beginnetje laat maken met het broeden op een compleet legsel, kun je dat volledige legsel ook ineens weggooien. Als het goed is, raakt ze dan niet opnieuw 'aan de leg'. Maar ja, dat is ook sneu voor het popje.

karin v h

Hoi,
Safrena had mij inderdaad aangeraden om haar te laten leggen tot het einde (tot dat ze 3 dagen niet gelegd heeft!).
Daarna pas al de eieren te verwijderen.
Ze heeft nu 2 dagen niet gelegd (wat zij normaal doet niet om de dag maar om de 2 dagen), als ze nu vandaag niet legt haal ik alles meteen weg.
Ik moet wel zeggen dat het zeer innerlijk is om moeder en kind nu samen in het broedblok te zien liggen, jammer dat MA er weer zo'n puinhoop van maakt door de wand van het broedblok af te peuzelen.
Maar... ik laat inderdaag alles liggen tot het einde tenzij er vandaag niets gebeurd!
Groet karin

karin v h

Hallo,
Ik vind het nog steeds heel moeilijk. :(
Vandaag betrapte ik Sara (moeder) met kleintje Sammy heel gezellig in het blok, ze lagen zo wat bovenop elkaar te slapen. :-*
Vanavond heeft Sara weer een ei gelegd en nu wil ze Sammy eigenlijk niet meer in het blok hebben.
Ik ben geneigd om het ei er maar gewoon uit te halen zodat moeder en kind er weer gezellig in kunnen.
Maar ik begrijp..... dat jullie dat geen goed idee vinden. Eerst alle eieren laten leggen en dan weghalen!
Wie o wie kan mij helpen aan de juiste beslissing!


Xx GrAsPaRkIeT xX

#19
Heej Karin!

Voor Sara is het leuk dat ze nog een nestje babyparkietjes kan krijgen, maar als je niemand kan vinden voor de babytjes en als je zelf denkt dat dit genoeg is, dan zou ik ermee stoppen. Laat dan de eitjes liggen tot en met het laatste eitje, zoals Safrena al zei. Daarna zou ik ze (heel sneu, maar ja  :-\) weggooien.

Denk goed na. Dit is de laatste kans voor Sara. Beslis goed, maar je moet het niet doen omdat Sara nog maar 1keer kan broeden.

Wil je graag nog voor Sara dat ze een nestje krijgt, of durf je de eitjes niet weg te gooien? Dit is om je te helpen met je beslissing.

Groetjes Ilse