eet geen grit

Gestart door nielson, juli 28, 2006, 15:16:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

nielson

Hoi,

even een vraagje. Mijn parkietje eet helemaal geen grit.
De eerste paar weken nog wel maar toen speelde ze ook nog veel op de grond met trappetje e.d. maar nu komt ze nooit meer op de bodem. Dus daar grit neerleggen heeft al geen zin. Het bakje met grit hang op dezelfde hoogte als drink en voerbakje maar ze doet hiet niks (meer) mee. Is het noodzakelijk dat ze het eten of nemen ze het wanneer ze er gewoon behoeft aan hebben en is dat dus soms enkele weken niet.
Ei voer eet ze ook haast niet maar ik ga langzaam overstappen naar xtravital dus dan is dat probleem opgelost.

Groetjes Sabine

Chicowen

Hej Sabine,

Parkietjes eten inderdaad alleen grit wanneer ze het nodig hebben. Het kan dus zijn dat je ze een hele tijd niet bij het gritbakje ziet en dan opeens wel weer even.

Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

nielson

Dank je wel voor je snelle antwoord, dan maak ik me daar geen zorgen meer om.

Groetjes Sabine

budgie

De vogelarts in Utrecht zei dat grasparkietjes helemaal geen grit nodig hebben omdat ze de zaden die ze eten, pellen.

Ingrid

De zoekfunctie gebruiken, biedt veelal uitkomst ;).
Hier staat o.a. over wel/geen noodzaak van grit:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=7168.msg26638#msg26638

Karin

#5
Citaat van: budgie op juli 28, 2006, 19:26:23
De vogelarts in Utrecht zei dat grasparkietjes helemaal geen grit nodig hebben omdat ze de zaden die ze eten, pellen.

Oow, zoiets heb ik net ook gelezen op een buitenlands parkietenforum:

Should I feed my budgie grit?
Many sources will say that you should however recent research indicates that it can cause more harm than good. Grit was fed to aid the budgie with grinding down seed in the crop, however budgies dehull their seeds before eating them making grit unnecessary, feeding it can cause grit to stay in the crop causing your budgie to get ill.
Bron: http://www.talkbudgies.com/faq.php?faq=health

Lees ook maar eens de link naar het topic wat ik in het berichtje hierboven heb gegeven, daar staat het ook in vermeld. Gr. Ingrid

budgie

Het komt inderdaad voor dat papegaaiachtigen overlijden aan een 'grit- c.q. steentjesverstopping'

Karin

CiteerLees ook maar eens de link naar het topic wat ik in het berichtje hierboven heb gegeven, daar staat het ook in vermeld. Gr. Ingrid

Klopt, er staat in die link info over een geringe kans ("niet geheel uit te sluiten") dat er een verstopping kan optreden.

Maar zoals het op dat buitenlands parkietenforum staat, vond ik het wel nogal alarmerend: "recent research indicates it can cause more harm than good"...

Parkieten-Freak

Heel interessant is dit, en ik zou er heel graag meer over willen weten.
Met andere woorden: ik ga op onderzoek uit :P
Zodra ik meer weet, meld ik me!





Ingrid

De meningen zijn daarover verdeeld, er is namelijk een welbekende vogeldierenarts die hetzelfde beweert als op dat buitenlandse parkietenforum. Waar ik altijd moeite mee heb, is dat er op sommige sites al snel beweerd wordt dat onderzoek iets zou uitwijzen, maar dat een onderbouwing en nog belangrijker onderzoeksresultaten ontbreken. (Niet gezegd dat dat op de site die jij aangeeft zo is, want daar heb ik nog niet gekeken ;) )

Parkieten-Freak

Ja precies Ingrid, daar zit ik nou ook mee.
Niet alleen met grit, maar ook met de hele discussie over pellets versus parkietenzaad.
Ik zou zo graag willen weten of/en welke verschillen er zijn tussen groepen vogels die gevoerd zijn met pellets, en vogels die gevoerd zijn met parkietenzaad......
Pas dan kun je wat meer zeggen over wat goed is, en wat niet......


Karin

Ik las ook dit op de site van VeterinaryPartner:

A: Some pet birds, such as finches and canaries, can make use of an occasional small amount of grit, but most budgies, cockatiels and other parrots don't need grit at all.

It's still commonly believed that grit helps in the grinding organ of the gizzard, assisting in the breakdown of foods. But birds do fine without grit, and the material has been shown to remove vitamins A, K and B2 from the digestive system.

A tiny -- as in a couple of grains of grit every couple of months -- is fine for finches and canaries, keeping in mind that no pet bird needs to have access to all the grit he or she wants.

For parrots large and small, though, skip grit entirely. Overconsumption of grit can lead to life-threatening problems in pet parrots, especially young birds and smaller species, such as budgies or cockatiels.


http://www.veterinarypartner.com/Content.plx?P=A&A=1967


Dat gedeelte vind ik ook alarmerend: van grit is aangetoond dat het vitamine A, K en B2 uit het spijsverteringssysteem verwijdert??  :o

Jammer dat er ook hierbij geen onderzoeken/onderzoeksresultaten bij staan.

budgie

#12
Hoe dan ook: ik ben gestopt met het geven van grit. Ik vind het risico te groot. Ik heb foto's gezien van opengesneden magen van overleden papegaaiachtigen die helemaal vol grit zaten!
Af en toe zal ik Sjakie een mespuntje fijn maagkiezel aanbieden. Maar nooit zó veel dat er een verstopping door zou kunnen ontstaan.

Let wel: Maagkiezel en grit zijn twee verschillende dingen ;)

Karin

Wat voor bodembedekker gebruik jij, Budgie? Want in schelpenzand op de bodem zit vaak grit en/of maagkiezel. 

Karin

In dit artikel over grit staat helemaal onderaan wel een 'reference', een verwijzing naar waarop het gebaseerd is:
http://www.peteducation.com/article.cfm?cls=15&cat=1835&articleid=2652

budgie

Citaat van: Karin op augustus 01, 2006, 06:35:51
Wat voor bodembedekker gebruik jij, Budgie? Want in schelpenzand op de bodem zit vaak grit en/of maagkiezel. 

Ik gebruik schoon kinder-zandbakken-zand. Dat gebruikte ik vroeger ook altijd als bodembedekking in mijn volières.
Zowel mijn grasparkieten als andere Australische parkieten (en vele andere vogelsoorten) hebben hiermee nooit problemen gehad. Integendeel, de meeste vogels waren dol op een zandbad. Sjakie zit overigens nooit op de bodem van zijn kooi! Ik weet dat grit iets anders is dan maagkiezel. De maagkiezel waarvan Sjakie soms een mespuntje krijgt, is erg fijn van structuur.

Karin

#16
Okee, want ik zat even te zoeken naar alternatieven voor vogelzand en ik kon alleen "Corbo" vinden als andere bodembedekker. Dat is iets van een gemalen maiskolf of zo. 

En nu graag weer ontopic
gr Safrena

speedtaz

Mijn parkiet Turbo is doel op grit . maar Sweety mijn tweede parkiet is er niet zo dol op . Dat is denk ik gewoon verschillend .

Parkieten-Freak

Ja. Dat is verschillend. ::)


Karin

Ik heb hier een artikel van een dierenarts Marjolein van Zuijlen, die ook schrijft dat parkieten geen grit nodig hebben:

Papegaaien en parkieten hebben voor een goede vertering geen grit nodig in de maag.
Bron http://www.dierenartsabc.nl/voeding_vogel.htm?http://www.dierenartsabc.nl/voeding_vogel_frame.htm