stout mannetje ?

Gestart door bayko, juli 22, 2006, 21:52:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bayko

Hallo kenners,

even en vraag over gedrag van het mannetje/ Gijs.
Het popje/ Bayko, is druk aan het broeden (3 eitjes tot nu toe) Het mannetje geeft regelmatig voeding aan het popje, leuk om te zien. Maar ik zie nu regelmatig dat hij ook op de rand van het broedblok gaat zitten en veel aandacht van het popje vraagt, net om 20:40 uur ging hij zelfs het blok in. Welnu de vraag kan dit kwaad of moet ik hem er bij weg houden ? Zelf heb ik het idee dat hij de eitjes zal verniellen, zou natuurlijk ook kunnen zijn dat hij Bayko in het blok van voeding voorziet ??
Ik ga weer van de experts horen dank allweer.
Richard. (bayko)

esmeralda1975

#1
hoi hoi toen ik dit bij mij voor het eerst zag vond ik het ook vreemd maar het zal geen kwaad kunnen want het mannetje neemt straks als het vrouwtje klaar is met broeden de zorg voor de jongen op zich.

ik heb eens  gekeken wat hij daar nu ging doen en was haar gewoon aan het voeden en het popje kan ongeveer 8 eitjes leggen dus tussen door terwijl zij netjes aan het broeden is en om de dag een eitje aan het leggen is moeten deze eitjes ook bevrucht worden en ook dat willen ze nog wel eens doen in dat kleine broed hokje.

dit allemaal weet ik aleen van wat ik bij mijn eigen vogeltjes heb gezien maar als je er in de mogelijkheid voor bent moet je ze maar eens goed gaan observeren. Dan kan je nog mooie momenten van je koppeltje zien.

heel veel succes en ik hoop dat je net zulke mooie nestjes krijg als ze mij dit jaar hebben gegeven. Het is super mooi om het te volgen!
Groetjes esmeralda ;D

even het woord observeren aangepast (er stond opserveren......) ;)
Gr. PF

bayko

Hoi Esmaralda,
Dank voor je leuke antwoord, kunnen wij gerust gaan slapen.
We hebben vorige week voor het eerst een paring van het koppeltje gezien. Blij dat wij niet zo lenig hoeven te zijn.
Dank Bayko/ Richard.

Safrena

@ esmeralda1975

Parkietjes hoeven niet iedere keer te paren om een eitje te bevruchten
Eén paring is voldoende om alle eitjes de bevruchten
De "cellen" blijven lang genoeg in het popje daarvoor ;)

@ bayko

Zolang je mannetje niks aan de eitjes doet hoef je je geen zorgen te maken
Soms doen ze dit inderdaad om te paren, soms gewoon om het popje eten te geven
Er zijn zelfs soms mannetjes die mee helpen met het uitbroeden van de eitjes ;)

vele groetjes

esmeralda1975

oke leuk om te horen dan had het mannetje van mij er gewoon heel vaak zin in  :D
daarom dacht ik dat elk eitje apart bevrucht zou worden.
maar ik vind het een hele mooie periode en dan heb ik gelijk een nieuwtje van morgen is er weer een jong uit zijn eitje gekomen ik had van een ander nest al een kuiken en nu kijken hoeveel ik er nu ga krijgen de eerste is er dus al ben er helemaal dol van :-X

nou groetjes weer en veel geluk allemaal  ;)
esmeralda

bayko

Hoi,
Zijn we weer vandaag het 4e eitje. Heb gelijk even gekeken naar de andere voor de kleur, heb gelezen dat ze wit moeten zijn. Naar mijn idee lijken ze iets rose Bayko heeft zeer veel eitjes gelegd begin dit jaar (27) maar ik heb het idee dat deze iets minder rose zijn. Kan natuurlijk gezichts bedrog zijn. Dus de vraag: Zijn ze echt wit of schijnen ze iets rose ?
Dank voor het antwoord
Bayko/ Richard. 

marjolein

Hoi,

Begrijp ik het goed dat je popje dit jaar al 27 eitjes heeft gelegd? :-[ Hoeveel nestjes waren dat?
Ik heb zelf geen ervaring op dit vlak, maar ik lees hier op het forum dat je je popje 2x, maximaal 3x mag laten broeden. Ze zal wel uitgeput zijn. Zorg je er wel voor dat je popje voldoende en goede voeding krijgt, want dat heeft ze hard nodig.

Succes
groetjes Marjolein

bayko

Hoi Marjolein,

Voordat we een mannetje bij het popje hadden gezet heeft ze inderdaad 27 eitjes gelegd vanaf maart/april.
Op aanraden van winkeliers hebben we er een mannetje bij gezet. Vanaf dat moment werd ze inderdaad rustiger, totdat we merkten dat ze echt een leuk koppeltje vormden. Heb toen een blok in de kooi gehangen en ze zit nu te broeden 4 eitjes. Ben er niet zeker van of ze bevrucht zijn !! Is mischien te vroeg om nu al te zien of ze bevrucht zijn ??
Groet
Bayko/ Richard.

Safrena

Hey Richard.

Je kan het inderdaad zien aan de kleur zoals beschreven op de site

Echter is het niet altijd gemakkelijk om te zien als je nog maar net beginner
Zou gewoon 21 tot 28 dagen afwachten tellend vanaf het laatst gelegde eitje

Wat betreft het blijven leggen van eitjes, een mannetje erbij is inderdaad een goede oplossing
Vaak gaan de popjes dan bevruchte eitjes leggen en stoppen ze ook met leggen zoals je al geschreven hebt ;)

vele groetjes

marjolein

Jeetje zeg, ze legde dus zoveel onbevruchte eitjes. Ik wist niet dat ze zoveel eitjes konden leggen zonder partner, las wel over af en toe een ei, maar 27, ik stond versteld.

dan is het mannetje erbij een goede oplossing inderdaad. Ik wens je succes met je nestje, hoop dat de eitjes bevrucht zijn.

groetjes Marjolein