uitvliegen

Gestart door karin v h, juli 21, 2006, 14:50:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

karin v h

Beste vogelskenners,
Wat moet je voor maatregelen nemen als een kuikentje gaat uitvliegen.
Ergens heb ik gelezen dat je takken moet spannen in de kamer.
Mijn broedblok hangt aan de kooi wie heeft een tip (ervaring) over hoe je dat aan moet pakken? :-\ En voor later als hij uit de kooi gaat vliegen!
Groetjes van Karin, sara, meisie, poekie, buffy, kleine sammy en.....

Meltjuh

Hey Karin,

Ik zou in ieder geval gordijnen voor de ramen hangen :-\ er gebeuren namelijk erg veel ongelukken met ramen :-\
Voor de rest zou ik uit kijken met planten die eventueel giftig kunnen zijn. Ook vazen zijn gevaarlijk daar zouden ze in kunnen vallen.
Je kan het best een duidelijke landdings plaats maken (bijv een lange stok) en het liefst hoog want daar zitten parkietjes het liefst

Veel succes!

karin v h

Maar moet je ook maatregelen nemen als ze voor het eerst het broedblok verlaten of gaat dat allemaal vanzelf? :D
Groetjes karin

Sara

Bij mij ging het helemaal vanzelf :D
De vader hielp het kleintje en leerde het vliegen,zaadjes eten enz...
Veel succes! ;)
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

karin v h

Ik heb zelf een aantal parkietjes gehad maar die kwamen van een kweker af en dan zitten ze in een volliere, nu hebben mijn parkieten zelf kuikentjes gekregen en dan is het toch iets anders.
Ik moet ook zeggen dat mijn 'mannetje' helemaal niets doet, hij gaat ook niet eens in het broedblok hij voert alleen het vrouwtje en voor de rest is hij er voor de pret! ;D
Dus... ik moet nog zien dat hij het kleintje gaat helpen :D
groetjes karin

karin v h

Hoi Parkietenfreaks,
Sammy is afgelopen donderdag (morgen 1 week) voor het eerst uit het broedblok gekomen.
Hij/zij is nu 35 dagen oud.  :)

Wat is de leeftijd om hem de vrijheid te geven :P, hij zit volgens mij al te trappelen van ongeduld.
Begint in de kooi al te vliegen op het stokje.  8) Eerlijk gezegd vind ik het zelf altijd eng de vooral de 1 e keer en ik wil geen risico nemen (heb ooit 1 parkiet gehad die door de lamelen tegen het raam is aangevlogen en uiteindelijk een nekbeschadiging heeft opgelopen door te vallen in de koordjes die onder in de lamellen zitten! zeer gevaarlijk dus).
Zoals ik al eerder heb gezegd het is niet mijn 1 e parkietje maar de andere kwamen van een kweker en dit is eigen maaksel  :P en die van de kweker krijg je meestal pas vanaf 7-8 weken!
Wie geeft mij het 'durf' advies!
Groetjes karin, sara, meisie, buffy, SAMMY en jippie


Safrena

Hey Karin

Wat bedoel je met de vrijheid geven?

Parkietjes hebben hun ouders niet meer nodig rond de 6 à 7 weken en dan ook het broedblok niet meer.
Nu lijkt het me nog steeds het beste om ze in de kooi te laten bij mams en paps ;)

Als je bedoelt om ze te laten vrij vliegen in huisi is het ook best pas vanaf 6 à 7 weken en liefste als hij/zij aan je hand gewend is, dit om je parkietje gemakkelijker terug in de kooi te doen ;)
Ook om ze in een andere kooi vrij te laten is dit pas het beste op die leeftijd

vele groetjes

karin v h

Hoi Safrena,
Bedankt voor je reaktie.
Ik bedoel inderdaad het losvliegen door het huis!
Hij zit al volop in mijn hand en laat zich heerlijk aaien onder zijn kopje.
Ik heb hem al vrij snel vastgepakt om aan mij  en mijn hand te wennen. Regelmatig zet ik haar even in een kleinere kooi op een schommeltje als Pa 'Poekie' en Ma  'Sara' de 'hort' op zijn. ;)

Het vervelende is dat Sara volgens mij weer 'broeds' is, wat ik niet wil, maar nu wil ze steeds in het andere broedblok van Meisie kruipen (dat aan de andere kooi hangt) omdat haar broedblok verwijderd is. Gevolg de dames hebben weer ruzie en ze bij het kleintje van Meisie wil kruipen (in het andere broedblok dus!)
Het broedblok wat Sara had heb ik verwijderd van de kooi omdat ze het board van de kooi begon op te eten en Sammy steeds bij haar in het broedblok klom en ik bang was dat hij het de troep die in het blok ontstaat zou op eten.
P.s. Sammy wil niet meer alleen in het broedblok als ik haar in zet op te slapen etc. is ze er binnen 2 minuten uit. Hij kruipt er alleen in om contact met de moeder te hebben (wat de moeder trouwens niet wil!). Sara werd dan gestoord in haar broedblok.