gebroken poot:(

Gestart door denneboom, juli 13, 2006, 21:05:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

denneboom

 hallo allemaal
keb 2 parkieten: lizzie en naamloos (keb hem nog maar net)
lizzie is 2 en naamloos is 1,5 weel + een blok (wat is dat?)
maar ze zitten nu bij elkaar in de kooi en gistermorgen ondekte ik dat er iets met naamloos poot was. keb geen idee hoe het gekomen is :o
hij zat er niet op, gebruikte hem bijna enz.
toen heb ik het even aangekeken maar het bleef hetzelfde.
toen heb ik eve op internet gekeken wat hij zou kunnen hebben en hij had de symptomen van een gebroken poot  :(. dus ik ben vandaag met hem naar de dierenarts gegaan en z`n poot was inderdaad gebroken.
alleen de docter kon er niks aan doen: als die hem zou spalken beet hij het eraf en gipsen deden ze daar niet. dus meot het gewoon zo alten en het groeit wel weer aan en komt wel weer goed maar hij zal dat gewricht nooit meer kunnen gebruiken ??? de docter zei dat ik alle stokjes uit de kooi moest halen zodat hij wat kan rusten maar lizzie is er ook nog die kan ik tog niet op de grond laten zitten?

Parkieten-Freak

Hallo Denneboom, welkom op het forum.
Het beste is als je het parkietje met de gebroken poot apart zet, het liefst in een kleine kooi als je die hebt.
Heb je die niet, dan kun je morgen bij de dierenwinkel een klein ziekenkooitje kopen, die zijn niet duur en altijd handig om in huis te hebben.
De stokken moeten uit de kooi, om het pootje van het vogeltje rust te geven. Je kunt op de bodem van de kooi gewoon een schaaltje voer zetten. Als je water geeft, doe dat dan alleen overdag. Dit om te voorkomen dat het jonge vogeltje gaat slapen in het waterbakje. (Doe er heel weinig water in !!!)
Lizzie zal desnoods voor 1 nachtje ook maar zonder stokken moeten slapen.

Eigenlijk verbaast het me een beetje dat de dierenarts het pootje niet gespalkt heeft, normaal wordt dat namelijk wel gedaan. Maar goed, de dierenarts zal er zijn redenen wel voor hebben.
Veel succes!


denneboom

bedankt voor het bericht. dan zal ik morgen maar zon kooitej halen denk ik maar (naamloos) wil wel bij lizzie in de buurt zijn want als ik lizzie der uit laat en naamloos gewoon in de kooi dan probeert ie dr ook uit te komen. en heb er al water en voer in zitten maar ze zit nog niet echt in de waterbak ook nooit gedaan.
maar hoe oud is een blok eigenlijk?

Parkieten-Freak

Ik denk dat je met "blok" en parkiet bedoelt die net uit het broedblok is....
Het betekent dat jouw parkietje nog heel erg jong is: 1,5 week uit het nestje dus.... ;)


denneboom

jaw toen ik hem kocht was die net een week uit blok ofso dus zal wel
hoeveel weken is die dan ongeveer?
en nog iets lizzie is al 2 en nieuwe(naamloos) is nog so jong
dus meestal als nieuwe dicht bij lizzie in de buurt komt maakt lizzie zon ga weg geluid en haalt naar hem uit
gaat dit over als nieuwe ouder is of moet lizie gewoon wennen aan zijn nieuwe vriend?

Parkieten-Freak

Ja, dat Lizzie uithaalt, verbaast me niets.
Je hebt namelijk een nieuw vogeltje in haar kooi gezet.
(Stel je voor, dat er ineens een andere man/vrouw bij jou in huis zou trekken zonder dat je iets gevraagd is....).
Lizzie moet dus wennen aan de nieuwe parkiet.
Des te meer reden om morgen een ziekenkooitje te gaan halen, want ook grasparkieten kunnen vechten, en het nieuwe vogeltje kan dat echt niet aan met haar gebroken pootje!!!
Zet morgen gewoon de kooien naast elkaar, zodat de vogels elkaar kunnen zien en horen. Zo kan Lizzie meteen aan "jonkie" wennen, en over enkele weken zet je ze weer bij elkaar. ;)


denneboom

ok bedankt voor het antwoord
en ik mag jonkie seker ook niet los laten vliegen met die poot?
hij heeft al wel is losgevolgen dus..

Parkieten-Freak

Ik zou jonkie de eerste 2 weken niet los laten vliegen, dat is vragen om problemen!
Een vogel heeft namelijk beide poten nodig om te landen.
Laat hem dus niet uit de kooi.

Veel succes met jonkie, enne ik hoop dat hij/zij gauw een naam krijgt! ;)


kaboutertjes

Bij ons was ons vogeltje ongeveer vijf weekjes toen ze haar pootje had gebroken.
Wij zijn naar de dierenarts geweest en deze heeft het pootje ingegipst.
de DA heeft haar vleugeltjes geknipt omdat ze niet mocht vliegen.
We moesten haar in een doos zetten om te zorgen dat ze niet kon klimmen.
Om te zorgen dat ze er niet uit kon moesten we er een doek over heen leggen.
Ze heeft daar twee weken in moeten zitten.
En ja ze knaagde wel aan het gips, maar de DA had het er zo goed om heen gelegd dat het wel al die tijd is blijven zitten.
Zelfs nu het pootje ingegipst heeft gezeten is het wat scheef gaan staan, maar ze kan er nu wel alles mee.
Ze had eerst heel veel pijn aan het pootje voor we naar de DA gingen, maar toen het gips erom heen zat ging het als snel beter met haar.
Ook ik vind het vreemd dat de DA niks aan het pootje wilde doen, maar ja het zijn niet voor niets dierenartsen.

Sterkte met het pootje en laat vooral naamloos niet vliegen, elke keer dat het weer op het pootje moet landen komt er een klap op waardoor het niet kan genezen.

Sylvia, Nanoe en Dippie

denneboom

#9
ok bednakt voor de info ik zal haar niet loslaten.
en wat de dierenarts betreft die kon het niet gipsen, deden ze daar niet.
en spalken had geen zin zei die omdat hij het er dan af zou bijten.
maar ik ga vandaag dan zon ziekenkooi halen maar dan lijkt het met ahndig als ik verticale spijlen neem zodat hij niet kan klimmen tog?

p.s: naam verzinnen voor een mannetjes vogel is echt lastig
ik sta open voor suggesties

Kijk even bij onderstaande link
http://www.birds-online.de/namenstatistik/statistik.php?lang=de
gr Safrena

emceeelwee

Pff, wat vervelend zeg...
Ik hoop dat het snel weer beter met hem gaat.

Over namen gesproken, er zijn een aantal websites met een heleboel namen. Dit is er een van:

http://www.valkparkiet.com/nl/files/namen.htm

Tis een lange lijst, waar vast wel iets voor jonkie bij staat

Succes.

denneboom

ok ik zal eve kijken en ik hoop dat ik iets kan vinden
en kaboutertje. heb even je raad opgevolgt heb hem even in een doos gezet tot die kooi er is
kan hij niet klimmen en vechten met lizzie
bedankt voor het idee ;D

denneboom

#12
dit heb ik nu even als ziekenkooi.
ik heb wat zachts op de bodem gelegt en er zit water en voer in.
de doos ois afgedekt met van dat hor gaas dat je ook voor de ramen doet.
maar ze kan lizzie neit echt zien dus ze probeert wel de hele tijd naar lizzie de vliegen terwijl ze niet mag vliegen wat nu?


denneboom

#13
dit is nieuwe ziekenkooi

dit plaatje is de ziekenkooi
hoop dat het aan de eisen voldoet


Mijn excuses
heb berichtje correct aangepast
en het bericht hierboven ook
gr Safrena


kaboutertjes

Net pas terug van weekend weg dus een beetje laat antwoord, wij hadden ook een theedoek onderin de doos liggen en daarbij hadden de kinderen ook een knuffeltje neer gelegd waar ze steeds op ging zitten. ze was natuurlijk ook erg jong.
Ik hoop dat je vogeltje net zo goed opknapt als ons Dippie.
Veel rust en liefde en dan komt het vast wel goed.

Groetjes, Sylvia,Nanoe en Dippie

denneboom

ben ik weer,
het ziet er naar uit dat bodi de poot helemaal niet gebroken had,
of ze geneest gewoon heel snel want ze kan alles weer met der kooi.
heb der nu weer terug bij lizzie in de kooi gezet en het gaat hartstikke goed.
ik heb de gevaarlijke speeltjes er voor de zekerheid uitgehaald dus
maar kan een vogel naar 1,5 tot 2 weken genezen van een gebroken poot?
kan het niet iets anders geweest zijn?

kaboutertjes

Ook Dippie genas snel toen haar teentje gebroken was.
Sneller dan wij gedacht hadden deed ze er alles weer mee en ze hangt tegenwoordig zelfs aan één nagel van haar gebroken pootje om ze kop in de kooi.

Wel fijn dat het weer goed gaat.

Groetjes Sylvia, Nanoe en Dippie