voeding

Gestart door linde320, juli 09, 2006, 19:27:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

linde320

hallo parkietengekken,
ik heb me zo net aangemeld op deze site. mijn naam is ingrid en heb ik al aardig wat parkietjes gehad en heb er momenteel ook een. het is een mannetje en het is een ontzetten leuk dier. hij mag iedere dag los. wat mij opvalt is dat hij ontzettend vaak in de rui is en dat moet maar twee keer per jaar zijn. nu heb ik onlangs gehoord dat al het gangbare parkietenzaad helemaal niet goed is en veel chemische insecticiden en onkruidbestrijding- schimmelbestrijdingsmiddelen bevatten, zo ook conserveringsmiddelen en meer van dat soort schadelijke stoffen. er is mij aangeraden hem nieuw voer te geven, dit heet harrison's. maar alles wat ik doe zoals mij gezegd is, hij eet het echt niet. en dat terwijl hij wel graag een stukje brood en koek met mij mee-eet. dus misschien weet er iemand wat ook nog supergoed voer is wat ik ook kan proberen, want ik wil graag dat hij niet meer zo vaak ruit. hierdoor heeft hij ook niet zo veel energie om lekker te gaan rondvliegen.
groetjes ingrid

Safrena

Hey Ingrid

Welkom op het forum

Wat ook een heel goed parkietenvoer is, is xtra-vital
Daar zit ook vijwel alles in wat je parkietje nodig heeft

Verder kun je  je parkietje vers fruit en groente geven (geen avocado) en af en toe wat roosvicee vruchtenmix (gele dop) in het water
Bij onderstaande link kun je nog meer terug vinden over wat je parkietje wel en niet mag eten

http://www.parkietenfreak.nl/a-voeding.php

Wat betreft het ruien van je parkietje
kijk een keer waar je parkietje staat
Je parkietje mag niet bij een raam en/ of verwarming staan of op tocht
Dit veroorzaakt ook het vaak ruien

vele groetjes

Ingrid

Hoi Ingrid,

Citaat van: linde320 op juli 09, 2006, 19:27:57
wat mij opvalt is dat hij ontzettend vaak in de rui is en dat moet maar twee keer per jaar zijn.

Parkietjes die buiten zitten ruien inderdaad twee keer per jaar. Maar parkietjes die binnen gehouden worden ruien vier keer per jaar 3 à 4 weken.

Verder sluit ik mij aan bij het antwoord van Safrena.

Groetjes, Ingrid

Caradow

Hariisons voer is een pelletvoer, wat je ws al ontdekt hebt.
Omdat het in principe iets vreemds is voor je vogel, omdat het geen zaden zijn, heeft het tijd nodig om je vogel over te zetten naar Harrisons.
Als je de zoekfunctie gebruikt zul je hier nog meer informatie over kunnen vinden.

Realiseer je wel dat als je vogel verder gewoon gezond is en geen tekorten of wat ook heeft, dat de ruiperiodes niet minder zullen worden door de harrisons. Ik voer het zelf al een aantal jaren en ze ruien nog heus zo vaak als daarvoor.  Zoals al eerder genoemd is het voor binnenvogels normaal dat ze vaker ruien, dit heeft met meerdere factoren te maken.

Kies je ervoor om toch een zaad voer te willen blijven geven, dan kies je inderdaad het beste voor Xtravital. Bij Xtravital hoef je geen extra eivoer te verstrekken, dit zit er namelijk al in.

Geef jou manneke 1 keer per week een halve sliert trosgierst, zeker niet meer!!!! En blijf ver van de snoepstokken vandaan, deze bevatten erg veel suikers en zijn niet gezond.