*wild* parkietje, tam maken

Gestart door Blackbahamut, juli 04, 2006, 18:12:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Blackbahamut

Ik heb al een topic gemaakt in het prikbord forum, er is een vogeltje, ik denk weggevlogen bij iemand hier gekomen, het is een zij, en ziet er ongeveer 4 jaar ofzo uit schat ik, tegenover mijn parkiet doet ze normaal, al zat er altijd nog tralies tussen.

er hangt al speelgoed in haar kooitje, maar ze blijft maar op de bodem in een hoekje zitten, ze is best wel schrikkerig ook.

ook haar snavel is groen, bij haar kont dus zit nog iets, dus ik weet niet of ze moeite heeft met poepen, al ga ik morgen met mijn vader naar de dierenarts, en het feit dat haar snavel zo'n rare kleur heeft vind ik raar.

maar nu is ook mijn vraag, hoe kan ik haar nog tam maken, tussen de 2 vogels gaat het denk ik goed, omdat ze soms al komen ze erbij, met de snavels tegen elkaar aan tikken, beetje samen fluiten etc.

maar hoe kan ik haar nu tam maken dat ik haar eruit kan laten en er zelf ook weer in kan zetten, omdat ze wat ouder is is ze misschien wat moeilijker tam te maken.

alvast bedankt.

missie_go

ik denk dat het wel lukt.
ik snap je vraag niet helemaal, als je niet weet hoe je hem tam moet krijgen moet je even naar www.parkietenfreak.nl en bij 'tam maken' kijken
als ze eerst een beetje van de schrik is bekomen zou je best wel kans hebben dat je haar tam krijgt,
het zal natuurlijk wel wat langer duren als bij jonkies.. veel geduld heb je er wel voor nodig!!

ik zou zeker nog wel even wachten met haar uit de kooi te laten, want ze heeft natuurlijk veel meegemaakt!

dus mijn advies is dus eerst tam maken voordat je hem eruit laat!

en dat ze op de bodem blijft zitten lijkt me best wel normaal gezien wat ze mee heeft gemaakt

ik hoop dat je er wat aan hebt .. wel goed dat je haar opvangt ;D
veel succes met je parkietjes!!

groetjes


Blackbahamut

Vroeg me gewoon af hoe ik haar op der gemak kan laten voelen, hoe ik der het snelst aan me gewend kan raken, en of iemand weet of een groene snavel normaal is, ik heb eerder me eige parkiet tamgemaakt, maar die had ik toen die nog maar een paar weken oud was  :)

Moppers

Ik ben ook bezig met het tam maken van volwassen parkietjes. Ze komen bij de opvang van de dierenambulance vandaan, het zijn vondelingetjes. Ze zaten daar al bij elkaar (met nog twee andere), dus ze kenden en vertrouwden elkaar al. Misschien dat je wat hebt aan mijn methode:
Ik heb ze eerst een paar dagen volledig met rust gelaten. Nieuwe kooi, nieuwe omgeving, nieuwe geluiden, nieuwe geuren, waar zitten de voerbakjes, dat kan behoorlijk overdonderend zijn. Toen ze daar allemaal wel redelijk aan gewend waren ben ik vaak naast de kooi gaan zitten. Na weer een paar dagen vaak tegen ze kletsen, fluiten, geluidjes maken, gewoon aandacht geven. Op een gegeven moment gingen ze daarop reageren (bijvoorbeeld terugfluiten). Toen ben ik begonnen met het stappenplan van de Parkietenfreak site (hierboven al gelinkt), hand in de kooi en dergelijke. Momenteel eet een van de twee uit mijn hand. Hij komt er nog niet achteraan en gaat er nog niet op zitten, maar dat laat denk ik niet lang meer op zich wachten. De ander komt ook steeds dichter bij mijn hand.
Het ziet ernaar uit dat het me uiteindelijk zal lukken, gewoon op de manier waarop je het ook bij een jong parkietje zou doen. Maar dan een versneling lager.
Het duurt wat langer, maar het is zeker mogelijk. Ik vind het zelf ook helemaal niet vervelend dat het heel langzaam gaat. Ieder moment is leuk en de moeite waard en ik ben nu al zo trots als een pauw. En ik zie aan de parkietjes dat ze het ook allemaal reuze interessant vinden.
Ik hoop dat er de groene snavel enzo niks ernstigs blijkt te zijn en dat je met dit parkietje veel mooie en leuke momenten zal hebben.
Veel succes en plezier!