voor 't eerst een parkietje

Gestart door Ellenvdb83, juli 04, 2006, 14:25:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ellenvdb83

Hallo allemaal!

Afgelopen donderdag hebben mijn vriend en ik nogal onverwacht een parkietje gekregen. We hebben hem Atje genoemd en dezelfde dag een nieuwe kooi voor hem gekocht met daarin wat speeltjes. Omdat we alletwee nog niet zo heel verstand hebben van parkietjes (we zijn wel al heel veel aan het lezen), wil ik bij deze wat vragen stellen, omdat ik me een klein beetje zorgen maak over Atje.

In zijn kooitje hangen drie stokjes waar hij op kan zitten, maar hij zit eigenlijk alleen maar op de bovenste. Hier hangt ook een spiegeltje (zo'n lantaarntje met aan vier kanten een spiegel). Deze lijkt hij telkens aan te vallen (heel agressief pikken, roepen, vasthouden met z'n pootjes, enz.). Is dit normaal?
Naar de andere speeltjes lijkt hij niet om te kijken. Er hangt een ringenslinger met een belletje, een schommel en een trapje.

Over het eten maak ik me eigenlijk het meeste zorgen. We hebben aan de zijkant van de kooi een bakje (standaard bij de kooi geleverd) waarin we zijn vogelzaad hebben gedaan. Al meteen sinds de eerste dag ligt er meer op de bodem van de kooi dan in dit bakje. Hij eet er wel van en dan zit hij netjes bij zijn voerbakje. Maar op de bodem ligt echt enorm veel (en het meeste is niet opgegeten). In de kooi hangt ook een schelp (om z'n snavel aan te slijpen?) en een vitamineblokje. Hier heeft hij nog nooit aangezeten, evenals de trosgierst die in de hoek van de kooi hangt. Ik heb zijn krachtvoer in een klein bakje gedaan en dat bij eens stokje gehangen, maar hij eet er niets van.

Ook zie ik hem nooit uit zijn bakje drinken of zichzelf wassen in zijn badhuisje.
Ik weet dat ik veel dingen niet weet  :-[, maar ik zou er graag antwoord op willen hebben. Ik ben erg blij met Adje en ik zou hem heel graag goed willen verzorgen, dus vandaar al deze vragen.

Groetjes Ellen

P.S. Met het tam maken zijn we begonnen. Atje schrikt niet meer zo van onze hand. Af en toe komt hij op je hand zitten, maar dat is omdat je die dan voor zijn buikje houdt en dan gaat hij zijn spiegeltje aanvallen.

Sonja

Hoi Ellen,

Welkom op het forum! :)

Het "aanvallen" van zijn speeltjes is niet agressief, maar Atje is gewoon lekker aan het spelen ermee. ;) Dit is normaal gedrag, en het feit dat hij al zin heeft om te spelen, is een teken dat hij al wat op zijn gemak begint te raken. Laat hem maar lekker begaan. De andere speeltjes zal hij t.z.t. nog wel ontdekken, ze hebben vaak wel een voorkeur voor 1 of meer speeltjes. Dat zal de tijd uitwijzen.

Voor je overige vragen wil ik je aanraden de site door te lezen, daar zul je een heleboel antwoorden op je vragen vinden. ;)
http://www.parkietenfreak.nl/index.php

Tot slot deze nuttige link:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=8110.0

Heb je na het lezen hiervan toch nog vragen, stel ze dan gerust! ;)

Je parkietje moet nog wennen aan alles, geef hem maar wat tijd, het komt vanzelf goed. :)
Veel plezier met Adje!

Groetjes, Sonja.


Josephine

Hallo ellenvdb83,
Veel vragen die je stelt kan je ook antwoord vinden bij de zoekfunctie. Een parkietje die je nog maar een paar dagen hebt moet nog heel erg wennen! Waarschijnlijk zit je parkietje alleen op de bovenste stok omdat hij het liefst zo hoog mogelijk wil zitten, zodat hij alles goed kan zien.

Wat jij vraagt over dat aanvallen van dat spiegeltje: Ik denk dat het geen kwaad kan wat hij doet, maar misschien begrijp ik je wel verkeert. Al die andere speeltjes die je in de kooi hebt hangen zijn ook allemaal nieuw voor hem! Daarom zal hij het 1 en ander nog best eng vinden... Als je hem straks een tijdje hebt dan zal hij voor zichtig op onderzoek uitgaan.

Voor het eten geld eigenlijk hetzelfde, je hebt je parkietje nog maar net, hij moet gewoon heel erg wennen! En wat ik begrijp is dat hij al wel wat zaadjes eet maar nog niet veel. Dus hij weet ze bakje in iedergeval wel te vinden!

Zo'n schelp die je in de kooi hebt hangen bevat vaak heel veel zout. Daarom is het beter om hem af te spoelen voordat je hem in de kooi hangt, want veel zout is niet goed.

Parkietjes drinken echt heel weinig... Ik heb mijn parkietje ook nog maar 3 keer ofzo zien drinken terwijl ik hem al een jaar heb! Dus ik den kdat je je daar geen zorgen over hoeft te maken.

De ene parkiet vind het wel erg lekker om zich in zijn badje te wassen, de ander staat liever onder de kraan!

Groetjes Josephine(volgende keer eerst even bij de zoekfunctie kijken...)

(sorry sonja, je was me net iets eerder...)

Ellenvdb83

Jeetje! Wat gaat dat antwoord geven snel!  Echt helemaal super  ;D

en ja, ik heb de site al doorgelezen en ook op het forum gekeken, maar daar staan zoveel vragen dat ik er niet meer wijs uit werd.

En ja, ik wilde graag snel antwoord op mijn vragen. En dat gaat op deze manier heel snel heb ik gemerkt.

Echt heel erg bedankt alvast.

Groetjes Ellen