Plantjes, opgekweekt uit onkruidzaad, veilig voor grasparkietjes?

Gestart door budgie, juni 29, 2006, 00:02:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

budgie

Ik heb een tijdje geleden in een dierenwinkel 1 kg onkruidzaad gekocht. Grasparkietjes zouden dit ook eten (naast hun andere voeding). Nou niet dus. Sjakie lustte het niet.
Nu heb ik in een bakje met potgrond wat van die zaden gestrooid en dit zijn inmiddels jonge plantjes geworden. Zouden deze plantjes gevaarlijk zijn voor grasparkietjes? Ik weet nl. niet welke delen van welke plantensoorten giftig zijn of niet.
Zou ik Sjakie (en inmiddels ook Billie) dit plantenbakje als eetbaar speelgoed kunnen geven?

Safrena

Hey Budgie

Als het in de dierenwinkel verkocht word voor vogeltjes zal dit geen probleem zijn

Echter kun je dit ook zelf maken door een beetje parkietenzaadjes in wat potgrond te zetten en regelmatig besproeien.
Daar groeit ook lekker groen uit

vele groetjes

Josephine

Kan je dat dan gewoon bij de kooi zetten, of op de speeltuin bijvoorbeeld, en kunnen ze dan er van eten? En kunnen ze wel tegen potgrond? gaan ze dat niet eten? Of maakt dat niet uit?

Groetjes Josephine

Safrena

Hey Josephine

Voor ik de bio box had kregen mijn meisjes vaak op deze manier vers groen in een kelin potje gepland
Ze vonden het heel lekker. ;D

Mijn meisjes hun boom stond  in potgrond en de zaadjes die daar inviellen groeiden ook tot gras.
Bij regelmaat zaten ze daar dan in te "sscharrelen" en het groen en gekiemde zaadjes op te eten.

vele groetjes

Josephine


marretje

ik ga dit ook uitproberen. Ik heb pas geleden kattegras gekweekt maar Joey gebruikte het als een bed. Dus de rest kwam er niet meer bij. Goeie tip.

budgie

Citaat van: Safrena op juni 29, 2006, 22:54:29
Hey Budgie

Als het in de dierenwinkel verkocht word voor vogeltjes zal dit geen probleem zijn

Echter kun je dit ook zelf maken door een beetje parkietenzaadjes in wat potgrond te zetten en regelmatig besproeien.
Daar groeit ook lekker groen uit

vele groetjes

Ja Safrena, dat weet ik wel. Maar in XtraVital bijv. zitten naar mijn mening ingrediënten die kunnen gaan schimmelen als ze besproeid worden met water, hetgeen onontbeerlijk is voor het doen kiemen van de zaden. In veel ('inferieure') parkietenzaad mengsels zitten eveneens ingrediënten die niet kunnen ontkiemen, maar wél beschimmelen. Och, en bovendien had ik dat onkruidzaden mengsel nog staan, dus dat gebruik ik hier voorlopig maar voor. Het is nog vers en buitengewoon kiemkrachtig. Alle zaden zijn uitgegroeid tot plantjes.
Tja, in potgrond zit natuurlijk de een of andere kunstmest. Hierdoor zijn de opgekweekte plantjes ook niet echt 100% 'biologisch'.

Josephine

Kan je ook de zaadjes op watten planten, dat heb ik vroeger op school eens gedaan met tuinkers. Dus ik denk dat het wel kan. Wij hebben namelijk gen potgrond in huis, en me ma vind het niet nodig om het alleen maar daarvoor te kopen. We hebben ook geen tuincentrum in de buurt waar we even op de fiets heen kunnen om potgrond te halen...

Elfje

Volgens mij kan het ook best op watje.
Echter, vaak hebben ze bij de supermarkt ook wel kleine zakjes potgrond.

Groeten Elfje

budgie

Citaat van: Josephine op juli 06, 2006, 10:39:47
Kan je ook de zaadjes op watten planten, dat heb ik vroeger op school eens gedaan met tuinkers. Dus ik denk dat het wel kan. Wij hebben namelijk gen potgrond in huis, en me ma vind het niet nodig om het alleen maar daarvoor te kopen. We hebben ook geen tuincentrum in de buurt waar we even op de fiets heen kunnen om potgrond te halen...

Ja, dat kan. Vooral bij tuinkers. Het enige nadeel is dat jonge plantjes op watten snel 'verhongeren'.
Tuinkers is echter een 'taaie jongen' die niet zo nauw kijkt. Ik heb trouwens ervaren dat er uit het door mij genoemde onkruidzaad voornamelijk plantjes zijn gegroeid waarvan de blaadjes smaken naar radijs. Mijn parkieten vinden het, geloof ik, helemaal niet lekker. Ze komen er niet eens bij in de buurt. Nu heb ik de blaadjes zelf maar opgegeten.
Erg lekker in een salade. Het is niet mijn bedoeling om hier een 'keukenrubriek' te beginnen, maar ik wilde het tóch even kwijt.

Meltjuh

Wat ik te horen heb gekregen is dat het zaadje zelf als je dat laat ontkiemen er alchohol vroming kan ontstaan als je deze niet goed genoeg afblijft spoelen. Dat is ook de reden dat er bij de biobox een roostertje zit naar mijn weten.

Josephine

als je de zaadjes laad ontmiemen, en er komt zo puntje uit. Gaat het er dan om dat ze het puntje eten of het zaadje zelf?

budgie

Citaat van: Meltjuh op juli 07, 2006, 14:53:28
Wat ik te horen heb gekregen is dat het zaadje zelf als je dat laat ontkiemen er alchohol vroming kan ontstaan als je deze niet goed genoeg afblijft spoelen. Dat is ook de reden dat er bij de biobox een roostertje zit naar mijn weten.

Daar zou Meltjuh gelijk in kunnen hebben. Je moet ook altijd opletten dat de zaadjes en plantjes niet gaan schimmelen. Of ze nu gekweekt worden op watjes of in potgrond.