8 eieren of meer

Gestart door karin v h, juni 17, 2006, 19:15:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

karin v h

Mijn 'Sara' heeft nu 8 eieren gelegd, in alle boeken staat dat ze tussen de 4 en 6 of 4 en 8 eieren legt.
Wie zegt mij dat ze er geen 9 of 10 legt? ??? Is dit het natuurlijk instinct ?  :)Ze zit er volgens mij nou zo lekker in dat ik bang begin te worden of het er wel 8 zal blijven ;D
Kan het mannetje ook 2 vrouwtjes tegelijk bevruchten :-\., zoja, hoe gaat het voeden dan!

Safrena

Hey Karin

4 tot 8 eitjes is een gemiddeld dat een parkietje eitjes legt.
soms kunnen het er ook meer zijn.
Echter dit kan voor problemen gaan zorgen dat het popje zo een nestje niet aankan.
Mocht ze echt nog meer eiren leggen en ze zijn allen bevrucht zou ik indien mogelijk er een paar bij een ander broedend popje leggen die niet zoveel eitjes geeft

Normaal blijft het mannetje tijdens het broeden zijn popje trouw, echter zoals al meerdere malen verteld zijn er atlijd uitzonderingen die van twee popjes genieten. Het is mogelijk dat het mannetje beide vrouwtjes zal voeden, het kan ook zijn dat hij maar een vrouwtje voed.
Mocht het zijn dat hij maar een vrouwtje voed zorg dan dat er voldoende eten in het broedblokje zit bij het andere vrouwtje

vele groetjes

karin v h

Hoi Safrena,
Helaas is het op dit moment het enige vrouwtje dat eieren heeft gelegd. Het 2 e vrouwtje zit wel veel in het broedblok maar of daar iets gaat komen weet ik niet.
Ik weet ook niet welk eitje het eerste gelegd is?
Het vrouwtje is wel trouw aan haar nest, ze zit er bijna de hele dag op komt er alleen af voor haar ontlasting te doen, om een rondje te vliegen en om te vrijen.
Kun je gewoon in een snoepbakje wat eten (gekiemd zaad of eikrachtvoor) in het broedblok zetten?
Laten we hopen dat haar instinct zegt nu moet ik stoppen!

Ben Van den Berge

Volgens mij gaat het niet echt om instinct , maar is het op voorhand bepaald hoeveel ze er gaat leggen . De kans dat echt alle eitjes bevrucht zijn is klein , dus ik zo nog even wachten en dan kijken welke niet bevrucht zijn , en die eruit halen . Ik dacht dat het zelfs mogelijk was om een " partner switch " te doen , ik bedoel dan dat je het mannetje bij het popje met eitjes laat , en je het ander popje verhuist in een aparte kooi met een ander mannetje . Ik weet ook niet juist of dit kan , graag zou ik dit willen weten van wat meer ervaren leden .
Veel geluk,
Ben

karin v h

Hallo Ben,
Ik heb ze inderdaad nu in 2 kooien zitten.
De kooi met de 8 eitjes staat open zo dat ze erin en eruit kunnen, het mannetje is los en gaat iedere keer voederen. Hij slaapt ook in die kooi.
De kooi met broedblok nog zonder eitjes daar zit nu het vrouwtje in met het andere mannetje. Het vervelende is dat het mannetje het broedblok ook erg leuk vindt en het vrouwtje eruit jaagt. Deze kooi zet ik alleen open als ik erbij ben omdat dit vrouwtje jaloers is en iedere keer het vrouwtje gaat storen dat zit te broeden en als ik erbij ben kan ik haar daar wegjagen. Zo blijft het rustig rond het bebroedde broedblok, ik wil haar ook wel wat vrijheid geven!

Ben Van den Berge

Hmmmm , zolang dat dat popje geen eitjes legt , is er nog geen echt " gevaar" . Ik denk wel dat het popje het mannetje er wel zal uitjagen , als ze eitjes heeft gelegd. Ik denk het beste nu afwachten is . Veel geluk,Ben

Safrena

Citaat van: Ben Van den Berge op juni 18, 2006, 09:13:48
.... Ik dacht dat het zelfs mogelijk was om een " partner switch " te doen , ik bedoel dan dat je het mannetje bij het popje met eitjes laat , en je het ander popje verhuist in een aparte kooi met een ander mannetje . Ik weet ook niet juist of dit kan , graag zou ik dit willen weten van wat meer ervaren leden .
Veel geluk,
Ben

Hey ben

Dit kan inderdaad. ;)
Vele kwekers  werken op deze manier
Zij "maken" de koppeltjes. Wil daarmee zeggen dat zij beslissen welk mannetje bij het popje mag en dan word ieder broedend koppeltje ook apart gezet.

Sommige hobby kweker doen het om zo volgens hen "mooiere en beter" parkieten te hebben om wedstrijden mee te doen.
En dan heb je ook nog de geld kweker die het zo doen voor de kleuren combinaties en dus meer geld te kunne verdienen.

Als het om deze reden is vind ik dat echt wel heel zielig.
Het kan best als er problemen zijn met het broedende koppeltje en andere parkietjes. Dan vind ik het een prima oplossing om het broedende koppeltje apart te houden. Dan doe je het om het bestwil van je parkietje ;)

Vele groetjes

Citaat van: karin v h op juni 18, 2006, 14:23:43
....
De kooi met broedblok nog zonder eitjes daar zit nu het vrouwtje in met het andere mannetje. Het vervelende is dat het mannetje het broedblok ook erg leuk vindt en het vrouwtje eruit jaagt. Deze kooi zet ik alleen open als ik erbij ben omdat dit vrouwtje jaloers is en iedere keer het vrouwtje gaat storen dat zit te broeden en als ik erbij ben kan ik haar daar wegjagen. Zo blijft het rustig rond het bebroedde broedblok, ik wil haar ook wel wat vrijheid geven!

Hey Karin

Het lijkt er inderdaad op dat je popje zonder eitjes jarloes is
Wat je eventueel kan doen mocht ze geen eitjes gaan leggen is haar een eitje(of kleintje) van het andere nest geven ;)
Je doet er dan ook goed aan ervoor te zorgen dat ze niet bij het broedend popje kan ;)

Zolang er geen eitjes zijn mag je het koppeltje gerust lekker laten doen
Er zijn zelfs mannetjes die mee in het broedblok zitten als er zelfs al eitjes in liggen en soms helpen met uit broeden.
Als het popje het echt niet wil zal ze hem wel wegjagen ;)
Popjes zijn er dominant genoeg voor ;)

Vele groetjes


karin v h

Aan het snavelkusje,
Kan ik echt een eitje van het andere vrouwtje in het broedblok van het vrouwtje wat nog geen ei heeft gelegd. Ik hoef niet te wachten tot er 1 ei in ligt. Ik denk n.l. dat het wel veel rust zal geven want dan is zij ook iets om voor te zorgen.
Moet ik dit met handschoenen doen of mag ik dat met schone handjes doen?
Het zou echt een geniaal idee zijn als het kan.
Wacht je reactie af.
Groet Karin

Safrena

Hey karin

Het kan zeker en vast hoor

Het word door vele hobby kwekers ook gedaan als hun ene popje teveel eitjes heeft en het andere geen ;)
Let wel dat het beste het eitje bevrucht is als je het bij het andere popje legt ;)

Je mag dat gerust doen met sschone handjes

vele groetjes

karin v h

Hallo vogelkenners,
Kun je aan de ontlasting zien of een vrouwtje 'broeds' is, het 2 e vrouwtje begint ook haar ontlasting op te sparen ipv 6-8 x kleine poepjes is het een grote brei aan het worden. :P
Als dat n.l. het begin is kan ik misschien een eitje van het andere vrouwtje er beter daarna bij leggen (als ze zelf 1 eitje gelegd heeft). Als dat geen broedsverschijnsel is leg ik het er gewoon bij! ::)
Hopelijk denken jullie weer met mij mee! :)
Groetjes karin

Safrena

Hey Karin

Aan de poepjes kun je niet herkennen dat je popje broeds is ;)

Het is wel zo als ze vaak in het broedblok zitten ze duq  ook minder vaak hun poepjes leggen en dus de hoeveelheid in een keer veel meer is dan normaal. ;)
Dit is ook zo als ze broeden ;)

Vele groetjes

karin v h

Hallo vogelkenners,
Als ik een of twee eieren bij het andere vrouwtje leg en het vrouwtje is zelf nog niet aan het broeden, dan kan zij toch geen kropmelk geven aan de kleintjes :-\ , of kunnen zij dat aanmaken ondanks dat ze nog niet broeds zijn :).
Misschien is het wel een hele rare vraag maar het zat me toch dwars, ik bekijk het misschien te nuchter of te menselijk.
Groetjes karin

Safrena

Hey Karin

De kropmelk word aangemaakt tijdens het broeden van de eitjes

Er zijn hier op het forum zijn er mensen die eitjes van andere parkietjes bij een ander popjes gelegd hebben. Dit ging altijd prima ;)

Vele groetjes