Billie bijt zijn eigen teentjes kapot.

Gestart door budgie, juni 10, 2006, 14:26:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

budgie

Ik heb er al eerder iets over geschreven in het door Meltjuh gestarte topic '3 lieve baby parkietjes' maar ik wil er hier nog even verder op ingaan. Billie (één zo'n baby parkietje) is niet écht schuw, maar als ik mijn hand in de kooi steek voor zijn noodzakelijke verzorging, begint hij erg nerveus en dwangmatig aan zijn mineralenblokje te pikken, zich letterlijk in allerlei haast anatomisch onmogelijke bochten te wringen en vooral aan zijn teentjes te bijten. Het lijkt wel zelfmutilatie! Vanmorgen zag ik dat de desbetreffende teentjes roder zijn dan normaal en één ervan is ook een beetje kapot. Het gaat (nog) niet om een extreme beschadiging maar het is tóch niet zoals het hoort. Billie komt wél op mijn hand zitten om te eten. Met Sjakie kan hij het goed vinden (hoewel Sjaak véél enthousiaster is dan Billie) en zijn kooi is niet te klein. Ik dacht aan alle voor Billie noodzakelijke voorwaarden te hebben voldaan. Wie heeft ervaringen met dit stress gedrag bij een nieuw aangeschaft parkietje? Wat kan ik doen?

Meltjuh

Hey Liesbeth,

Waarschijnlijk word billie een beetje nerveus omdat hij alleen zit en zich niet weet te gedragen. Hier zat hij natuurlijk met zijn broertje/zusje en paps en mams.
Misschien kan je hem wat trosgierst door de tralies heen geven inplaats van in de kooi. Met wat geduld komt hij zeker naar je toe en dat is natuurlijk wat minder beangstigend dan met je hand in de kooi.
Hij is natuurlijk nog maar net bij je en hij heeft ook een reis achter de rug. Ik zou hem nog wat tijd geven om te wennen. Ik had al gezegd het is een gevoelig vogeltje ;).

Succes ermee

budgie

Ja hoor Meltjuh, dat doe ik óók. Trosgierst en groenvoer door de tralies aanbieden. Het schattige daarbij is dat Sjakie, zodra hij dit ziet, op het stokje dat ik aan de buitenkant van Billie's kooi heb aangebracht, komt zitten en onuitgenodigd begint mee te eten. Dan zitten ze samen aan het zelfde stukje trosgierst of groen te plukken. Bilie eet ook wel in de kooi uit mijn hand, waar hij dan zelf op springt. Dus aan de ene kant is hij nog nerveus en aan de andere kant al best dapper. Het teentjes bijten is alleen aan de orde als ik mijn hand in de kooi steek zonder dat ik hem eten aanbied. Het is wel een zeer druk en levendig parkietje.
Jammer dat hij niet beseft dat hij de hele dag uit zijn kooi mag zodra hij wat tammer is!

Parkieten-Freak

Zou het geen overspronggedrag kunnen zijn, dat teentjes bijten?


budgie

Dat zou ook best kunnen. Vandaag was het overigens wat minder. Ik heb gelukkig nog geen bloederige voetjes gezien. Billie is nog steeds schichtig en druk, maar dat komt wel goed. Tenminste: daar ga ik van uit.
Intussen heb ik zo te doen met dat tengere beestje dat de hele dag in zijn kooi zit. Ik wou dat ik hem aan z'n verstandje kon peuteren dat hij lekker vrij mag rondstruinen in de kamer zodra hij 'getemd' is.
Hij zit soms zo droevig te kijken als hij Sjakie lekker bezig ziet in zijn pretpark. Sjaak kan en mag dat doen omdat hij zo gehoorzaam is.