Birdy en het dilemma

Gestart door patric a, juni 09, 2006, 18:10:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

patric a

Hallo freaks,

Enige maanden geleden schreef ik vol trost op dit forum over onze 13 jaar oude grasparkiet Birdy.

Inmiddels gaat het allemaal minder met Birdy. Het hoeft geen betoog dat de leeftijd haar parten is gaan spelen.

Birdy kan moeilijk meer klimmen door haar kooitje. Haar spieren zijn aan het verslappen en we zijn hiervoor bij de DA geweest. Birdy kreeg een middel ingespoten waardoor haar spieren weer sterker konden worden. Dit was de enigste mogelijkheidHelaas lijkt dit middel niet aan te slaan. Birdy wordt zwakker en kan nog maar moeilijk klimmen. Ze valt vaak van haar stok en ze bereikt moeizaam haar voerbak. Eten doet ze nog volop en ze maakt zich nog vaak schoon. Ze zoekt mijn aandacht ook op.

Toch maak ik mij ongerust. Ik heb dus de DA nogmaals gebeld. Hij hoorde het zich aan en stelde voor om over een week bij hem te komen als de situatie niet verbetert. Nu ben ik bang dat Birdy's situatie inderdaad verslechtert en dat wij (mijn vrouw en IK) op een punt gaan komen dat we moeten beslissen of Birdy een spuitje moet gaan krijgen.

Ik moet er wel bij vertellen dat behalve de zwakke spieren, Birdy ook last heeft van blindheid aan een oog, slecht zien bij het andere oog, vetbulten en klevende ontlasting. Voor dit laatste heeft ze medicijnen in haar drinkwater, maar de waterbak kan ze ze dus moeilijk meer bereiken door de zwakke spieren. Verder slaapt ze veel, hetgeen niet onlogisch is op deze leeftijd. Ook kan ze door haar zwakke spieren niet meer vliegen.

Wat nu te doen???????? Ik moet aan welzijn van Birdy denken. Wat is verstandig voor haar. Het op een gegeven ogenblik moeten geven van een spuitje maakt mij erg verdrietig en dat wil ik eigenlijk niet. Maar mag ik Birdy laten lijden???? Ik moet mijn eigen geluk opzij zetten en aan het welzijn van Birdy denken

Ik heb dertien mooie jaren met Birdy gehad en dat gaat je niet in je koude kleren zitten. Vele mooie momenten spelen door mijn hoofd en dat maakt mij des te verdrietiger. Ik zal haar vreselijk missen.

Het ergste vind ik nu om te kiezen.

Groetjes van een verdrietig baasje



Cutie_lover

Patric a

Je slaat de spijker op zijn kop met de vraag waar de meeste mensen met een oud en/of ziek vogeltje mee zitten: Wel of niet de spuit. Ik weet het eerlijk gezegd wel, maar om nou te zeggen: dat moet je doen. Het is jou keus. Succes en maar hopen dat het niet verslechterd :(

Groetjes Cutie_lover

Fenixjuh

Hoi,
wat erg dat je vogeltje zo ziek is. Ik kan niet voor je beslissen, maar ik kan je wel dit laten lezen. Alvast heel veel sterkte!!

Als twee lieve ogen je vragen: help me,
want ik heb zo'n pijn.
Mag je dan omdat je haar niet wilt missen egoïstisch zijn?
Als twee lieve ogen je vragen: baasje laat me toch gaan.
Mag je dan omdat je zelf nog niet zover bent zeggen:
het is hier nog niet gedaan.
Als de doker zegt:
dit komt nooit meer goed.
Mag je dan omdat je er niet aan wilt zeggen:
we houden goede moed.
De liefde voor een dier gaat verder dan het leven zelf en zal je altijd liefde blijven schenken, iets waar met met goede herinneringen aan zult blijven denken.
Dus neem die stap en laat haar gaan, dan pas kun je zeggen, ik heb alles voor haar gedaan.

Parkieten-Freak

Hallo Patric,
Dat is inderdaad een hele moelijke beslissing om een vogel al dan niet in te laten slapen.
Als het leven lijden wordt, dan is het zaak om met een dierenarts over euthanasie te praten. Ook dan zal hij of zij de keuze aan jou overlaten. Wel kan hij inschatten of Birdy mogelijkerwijze pijn lijdt of dat er op een andere manier sprake is van lijden.

Als je de indruk hebt dat Birdy nog geniet van het leven, en geniet van jullie aandacht, zichzelf nog poetst e.d. dan zou ik nog even wachten en de kooi dusdanig inrichten dat voor Birdy alles binnen "handbereik" ligt. Maak het haar zo comfortabel mogelijk.
Als je de indruk hebt dat jouw vogeltje niet meer kan genieten van het leven, pijn heeft, niet meer of met hele grote moeite zichzelf schoon kan houden, dan wordt het toch een andere zaak. Zeker als daar spierzwakte en blindheid bijkomen.
Wat jullie ook beslissen: neem er rustig de tijd voor. Laat de waardigheid en het welzijn van Birdy altijd de doorslag geven bij het nemen van die beslissing.
Mochten jullie besluiten om Birdy in te laten slapen dan zou ik jullie willen adviseren om erbij te blijven.
Jullie hebben samen 13 mooie jaren gehad. Er is geen mooiere manier om Birdy te bedanken dan er voor hem te zijn in die allerlaatste levensfase.
Ik wens jullie veel sterkte!



Idske

Hoi,

Ik kan het ook niet voor jou zeggen, maar ik wil jullie allemaal heel veel sterkte wensen. Maak er samen met Birdy nog een hele mooie tijd van.

Verder weet ik eigenlijk niet goed wat ik hier moet neerzetten  :( maar ik wens jullie en Birdy alle goeds van de wereld toe!

Groetjes Idske.
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Ingrid

Hoi Patric,

Mooier verwoorden dan Parkietenfreak kan bijna niet, ik sluit mij dan ook geheel aan bij die reactie. Het belangrijkste is in deze inderdaad het welzijn en de waardigheid van leven voor Birdy. Een moeilijke beslissing waar jullie voor staan. Heel veel sterkte met het maken van een keuze.

Groetjes, Ingrid

Chicowen

Wat een vreselijk moeilijke keuze.
Deze keuze kan niemand anders nemen dan jullie zelf. Het is een moeilijke keuze...
Ik wil jullie heel veel sterkte toewensen en geniet nog van Birdy, en Birdy nog van jullie, zolang het kan.
Liefs
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Safrena

Hey Patric

13 jaar is een mooie leeftijd voor Birdy ;)
Maar zo een keuze is en blijft altijd heel moeilijk :(

Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij de woorden van parkietenfreak.

Wat jullie keuze ook zal zijn, ik wens jullie heel veel sterkte

vele groetjes



janneke

Patric, ik ben blij dat ik niet in jouw schoenen sta. Wat moeilijk dit!
Ook ik sluit me aan bij PF. Het is eigenlijk vreselijk tegenstrijdig, dat je je parkiet een leuk leven (in jullie geval al 13 jaar lang!!) geeft en dan eventueel de keus moet maken of je er een einde aan laat maken of niet. Het druist helemaal tegen je (mijn) gevoel in.
Moet zeggen dat ik zelf even een traan wegpinkte net, leef erg met jullie mee. Ook de mooie tekst van Fenixjuh greep me aan (al hoop ik dat de spuit NIET nodig is)

Ik wens jullie veel succes!

Groetjes Janneke


Sam

veel sterkte met de beslissing

Maur@

Ooit heb ik ook voor zo een punt gestaan. In laten slapen of nog verder. Ik koos voor nog verder en heb daar niet echt spijt van gehad. Maar of ik de vogel er werkelijk een plezier mee heb gedaan is wel de vraag die mij zo nu en dan bezig blijft houden. Als ik weer voor zo een keus kom te staan laat ik de beslissing aan de dierenarts over. Hij is toch de aangewezen persoon om je te vertellen of het wel of echt niet meer kan. Zelf ben je te emotioneel betrokken bij zo een beslissing.

Wat je ook besluit, ik wens je sterkte.

Hetty

13 jaar is een hele leeftijd. Je moet kijken of Birdy nog geniet. Doet ze dat niet meer. Tja, als je zoveel van je vogel houdt, moet je ook zoveel van haar houden om haar te laten inslapen. Ze moet wel een goed leven hebben, anders houdt het op! Dan is het voor Birdy alleen maar tragisch!!

Groetjes Hetty