Pleegouders?

Gestart door Kuifmees, juni 06, 2006, 18:40:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kuifmees

Hallo,

Eén van mijn koppeltjes had 6 jongen die goed gevoerd werden door het wijfje, maar niet door het mannetje die zich bezighield met andere vrouwtjes ...

Twee weken geleden lag het popje dood in de volière. De jongen waren toen goed twee weken oud.

Eerst dacht ik ze met de hand op te voeden, maar na een poging met de papspuit bleek dat onbegonnen werk gezien het grote aantal jongen en de karige tijd waarover ik beschik. Bovendien onmogelijk gedurende de dag tijdens de week.

Dus: ik had twee gele poppen waarvan ééntje op zeven onbevruchte eitjes zat en ééntje op drie bevruchte.

Drie jongen bij de ene pop geplaatst en drie jongen bij de andere + de bevruchte eitjes naar een ander nestblok. (deze laatsten kwamen uit maar de pop liet zowel haar eigen twee jongen als de drie andere doodgaan ?!?)

Tot vandaag zitten de zes jongen (op uitvliegen) bij de twee gele poppen.

* Werkt dit ook nadat de jongen uitvliegen? Zullen zij de jongen voeren?
* Hebben de wijfjes een tijdsgevoelen, d.w.z., beseffen zij dat de jongen uit het nestblok moeten?

Dank voor eventuele ervaringen!

Safrena

Hey Kuifmees

Wat verschrikkelijk dat je popje overleden is :(

Door de kleintjes bij pleegmoeder onder te brengen heb je de beste oplossing genomen ;)
De popjes zullen ze ook als ze moeten uitvliegen als hun eigen kleintjes behandelen.

Er zijn al meerdere popjes die kleintjes met succes groot gebracht hebben. ze hebben een goed instinct wat dat betreft ;)
De kleintjes zullen uit eigen beweging het blok uitkomen als de tijd er is.
Dat zal zijn voor de eerste keer rond de vier weken. Let wel dat ze dan nog niet zelfstandig zijn, en dat ze ook 's avonds terug in het blok zullen gaan om te slapen

Vele groetjes